DHL-strategi skal afmystificere digitalisering

Med sin strategi for 2025 vil DHL udrydde myten om, at digitalisering er svært. For selskabet handler det mest af alt om at løfte hele forretningen til det næste niveau, forklarede Express-CEO John Pearson i Bonn. De ansatte er et helt centralt redskab i processen.

CEO John Pearson var med I cockpittet, da DHL Express fremviste et af sine nye Boeing 777F-fragtfly. Foto: Anders Kampmann.

29.11.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det

John Pearson

”På den måde vil vi gerne afmystificere digitalisering som begreb, og udrydde myten om at digitalisering er svært at håndtere. Selvfølgelig er det kompliceret, men hvis man, som vi gør, fokuserer på at identificere de største muligheder for éns forretning, så vil processen give mening.”

E-handlen er – naturligvis, fristes man til at sige – en væsentlig faktor for DHL’s strategiske overvejelser. Selskabet har i de senere år oplevet en stor vækst på B2C, som man er optimistisk omkring vil fortsætte. I dag har man således e-commerce-aktiviteter i 55 lande, hvor det for fire-fem år siden kun gjaldt på en håndfuld markeder.

Ifølge John Pearson skyldes det ikke mindst, at onlineshopping på mange måde bliver nemmere for forbrugerne i disse år, i hvert fald når det kommer til leveringen.

”Tidligere var der nogle få, store aktører i nogle få lande, der sad på markedet, men i dag ser vi en langt længere og meget mere geografisk spredt hale. Det gør også, at last mile bliver mere effektiv og bæredygtig, fordi kunderne har fået flere valg”, sagde han.

Af samme årsag sigter DHL efter at fastholde sit høje serviceniveau og andel af loyale kunder via en kundecentreret kultur (Insanely Customer Centric Culture), dels gennem onlineplatformen myDHL+, hvor kunderne kan håndtere alle aspekter af deres transportkøb, og dels løbende kontrol via sit Quality Control Center (QCC), hvor alle forsendelser bliver overvåget i real-time.

Endnu bedre arbejdsplads, endnu mere vækst
Og så er der medarbejderne, som John Pearson flere gange fremhævede som et afgørende aspekt for, at koncernens strategi bliver en succes. Igen i år er DHL Express således blevet kåret til en af verdens bedste arbejdspladser, og det vil man holde fast i.

”Nu blev vi nummer fire i år (i Great Place to Work, red.), hvor vi tidligere er blevet nr. 8 og nr. 6. Og vi vil være nr. 1, for glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det. Derfor vil vi forsætte med at udvikle vores interne redskaber, uddannelsesprogrammer og events, som gør vores ansatte motiverede, dygtigere og stærkere”, forklarede John Pearson.

I sit Innovation Center lidt uden for Bonn har DHL samlet en stribe af de teknologier, selskabet regner med at inddrage i forretningen i fremtiden, som eksempelvis droner og kunstig intelligens. Foto: Anders Kampmann.

På den finansielle front rummer 2025-strategien et ikke nærmere specificeret mål om at få driftsresultatet, der for DHL Express’ vedkommende lå på lige knap to mia. euro i 2018, til at vokse. Det skal bl.a. ske gennem en mentalitet om at ’vende enhver sten’, når det gælder om at finde kilder til vækst.

Når det gælder investeringer i eksempelvis nyt materiel og faciliteter rundt om i verden, så er planen af fastholde niveauet fra de senere år på i omegnen af en mia. euro årligt. Indkøbet af de 14 nye Boeing 777F-fragtfly, man netop har foretaget, har godt nok givet et hop, men det bliver ikke standard.

”Det var en first time ever-investering, og der er ikke noget lignende på vej. Vi vender tilbage til det normale niveau i 2021”, som John Pearson understregede.

Afslutningsvis blev topchefen også spurgt ind til den mulige konkurrence fra giganter som Amazon og Alibaba, men det var ikke umiddelbart noget, der gav anledning til de store bekymringer.

”Amazon er først og fremmest en god partner og kunde”, lød det, mens han for Alibabas vedkommende pegede på, at de ”flytter en hel del ting selv, med egne fly osv.”, men at de ikke tilbyder ”så hurtig og præcis levering, som vi selv gør”, som han sagde.

Læs også: Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder

Derudover fremhævede han, at ”Den globale e-handel er enorm; der er pizza nok til alle”. I samme moment medgav han dog også, at man måtte ”arbejde hårdere for vores penge i år end nogensinde”, og at man ikke ved, hvordan billedet vil blive næste år.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

16.06.2025Implement Consulting Group

Sponseret

From Threat to Action: Navigating Cybersecurity

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online