DHL-strategi skal afmystificere digitalisering

Med sin strategi for 2025 vil DHL udrydde myten om, at digitalisering er svært. For selskabet handler det mest af alt om at løfte hele forretningen til det næste niveau, forklarede Express-CEO John Pearson i Bonn. De ansatte er et helt centralt redskab i processen.

CEO John Pearson var med I cockpittet, da DHL Express fremviste et af sine nye Boeing 777F-fragtfly. Foto: Anders Kampmann.

29.11.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det

John Pearson

”På den måde vil vi gerne afmystificere digitalisering som begreb, og udrydde myten om at digitalisering er svært at håndtere. Selvfølgelig er det kompliceret, men hvis man, som vi gør, fokuserer på at identificere de største muligheder for éns forretning, så vil processen give mening.”

E-handlen er – naturligvis, fristes man til at sige – en væsentlig faktor for DHL’s strategiske overvejelser. Selskabet har i de senere år oplevet en stor vækst på B2C, som man er optimistisk omkring vil fortsætte. I dag har man således e-commerce-aktiviteter i 55 lande, hvor det for fire-fem år siden kun gjaldt på en håndfuld markeder.

Ifølge John Pearson skyldes det ikke mindst, at onlineshopping på mange måde bliver nemmere for forbrugerne i disse år, i hvert fald når det kommer til leveringen.

”Tidligere var der nogle få, store aktører i nogle få lande, der sad på markedet, men i dag ser vi en langt længere og meget mere geografisk spredt hale. Det gør også, at last mile bliver mere effektiv og bæredygtig, fordi kunderne har fået flere valg”, sagde han.

Af samme årsag sigter DHL efter at fastholde sit høje serviceniveau og andel af loyale kunder via en kundecentreret kultur (Insanely Customer Centric Culture), dels gennem onlineplatformen myDHL+, hvor kunderne kan håndtere alle aspekter af deres transportkøb, og dels løbende kontrol via sit Quality Control Center (QCC), hvor alle forsendelser bliver overvåget i real-time.

Endnu bedre arbejdsplads, endnu mere vækst
Og så er der medarbejderne, som John Pearson flere gange fremhævede som et afgørende aspekt for, at koncernens strategi bliver en succes. Igen i år er DHL Express således blevet kåret til en af verdens bedste arbejdspladser, og det vil man holde fast i.

”Nu blev vi nummer fire i år (i Great Place to Work, red.), hvor vi tidligere er blevet nr. 8 og nr. 6. Og vi vil være nr. 1, for glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det. Derfor vil vi forsætte med at udvikle vores interne redskaber, uddannelsesprogrammer og events, som gør vores ansatte motiverede, dygtigere og stærkere”, forklarede John Pearson.

I sit Innovation Center lidt uden for Bonn har DHL samlet en stribe af de teknologier, selskabet regner med at inddrage i forretningen i fremtiden, som eksempelvis droner og kunstig intelligens. Foto: Anders Kampmann.

På den finansielle front rummer 2025-strategien et ikke nærmere specificeret mål om at få driftsresultatet, der for DHL Express’ vedkommende lå på lige knap to mia. euro i 2018, til at vokse. Det skal bl.a. ske gennem en mentalitet om at ’vende enhver sten’, når det gælder om at finde kilder til vækst.

Når det gælder investeringer i eksempelvis nyt materiel og faciliteter rundt om i verden, så er planen af fastholde niveauet fra de senere år på i omegnen af en mia. euro årligt. Indkøbet af de 14 nye Boeing 777F-fragtfly, man netop har foretaget, har godt nok givet et hop, men det bliver ikke standard.

”Det var en first time ever-investering, og der er ikke noget lignende på vej. Vi vender tilbage til det normale niveau i 2021”, som John Pearson understregede.

Afslutningsvis blev topchefen også spurgt ind til den mulige konkurrence fra giganter som Amazon og Alibaba, men det var ikke umiddelbart noget, der gav anledning til de store bekymringer.

”Amazon er først og fremmest en god partner og kunde”, lød det, mens han for Alibabas vedkommende pegede på, at de ”flytter en hel del ting selv, med egne fly osv.”, men at de ikke tilbyder ”så hurtig og præcis levering, som vi selv gør”, som han sagde.

Læs også: Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder

Derudover fremhævede han, at ”Den globale e-handel er enorm; der er pizza nok til alle”. I samme moment medgav han dog også, at man måtte ”arbejde hårdere for vores penge i år end nogensinde”, og at man ikke ved, hvordan billedet vil blive næste år.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams

BITO Storage Systems Nordic A/S
Webinar
BITO inviterer igen til gratis webinar: 'Find den perfekte lagerløsning til din virksomhed'

Vores webinar tilbage i juni var en stor succes! Hvis du gik glip af det, så får du her en ny chance den 17. september.2025.

Dato

17.09.2025

Tid

11:00

Sted

Online via TwentyThree