DHL-strategi skal afmystificere digitalisering

Med sin strategi for 2025 vil DHL udrydde myten om, at digitalisering er svært. For selskabet handler det mest af alt om at løfte hele forretningen til det næste niveau, forklarede Express-CEO John Pearson i Bonn. De ansatte er et helt centralt redskab i processen.

CEO John Pearson var med I cockpittet, da DHL Express fremviste et af sine nye Boeing 777F-fragtfly. Foto: Anders Kampmann.

29.11.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det

John Pearson

”På den måde vil vi gerne afmystificere digitalisering som begreb, og udrydde myten om at digitalisering er svært at håndtere. Selvfølgelig er det kompliceret, men hvis man, som vi gør, fokuserer på at identificere de største muligheder for éns forretning, så vil processen give mening.”

E-handlen er – naturligvis, fristes man til at sige – en væsentlig faktor for DHL’s strategiske overvejelser. Selskabet har i de senere år oplevet en stor vækst på B2C, som man er optimistisk omkring vil fortsætte. I dag har man således e-commerce-aktiviteter i 55 lande, hvor det for fire-fem år siden kun gjaldt på en håndfuld markeder.

Ifølge John Pearson skyldes det ikke mindst, at onlineshopping på mange måde bliver nemmere for forbrugerne i disse år, i hvert fald når det kommer til leveringen.

”Tidligere var der nogle få, store aktører i nogle få lande, der sad på markedet, men i dag ser vi en langt længere og meget mere geografisk spredt hale. Det gør også, at last mile bliver mere effektiv og bæredygtig, fordi kunderne har fået flere valg”, sagde han.

Af samme årsag sigter DHL efter at fastholde sit høje serviceniveau og andel af loyale kunder via en kundecentreret kultur (Insanely Customer Centric Culture), dels gennem onlineplatformen myDHL+, hvor kunderne kan håndtere alle aspekter af deres transportkøb, og dels løbende kontrol via sit Quality Control Center (QCC), hvor alle forsendelser bliver overvåget i real-time.

Endnu bedre arbejdsplads, endnu mere vækst
Og så er der medarbejderne, som John Pearson flere gange fremhævede som et afgørende aspekt for, at koncernens strategi bliver en succes. Igen i år er DHL Express således blevet kåret til en af verdens bedste arbejdspladser, og det vil man holde fast i.

”Nu blev vi nummer fire i år (i Great Place to Work, red.), hvor vi tidligere er blevet nr. 8 og nr. 6. Og vi vil være nr. 1, for glade medarbejdere giver glade kunder; så simpelt er det. Derfor vil vi forsætte med at udvikle vores interne redskaber, uddannelsesprogrammer og events, som gør vores ansatte motiverede, dygtigere og stærkere”, forklarede John Pearson.

I sit Innovation Center lidt uden for Bonn har DHL samlet en stribe af de teknologier, selskabet regner med at inddrage i forretningen i fremtiden, som eksempelvis droner og kunstig intelligens. Foto: Anders Kampmann.

På den finansielle front rummer 2025-strategien et ikke nærmere specificeret mål om at få driftsresultatet, der for DHL Express’ vedkommende lå på lige knap to mia. euro i 2018, til at vokse. Det skal bl.a. ske gennem en mentalitet om at ’vende enhver sten’, når det gælder om at finde kilder til vækst.

Når det gælder investeringer i eksempelvis nyt materiel og faciliteter rundt om i verden, så er planen af fastholde niveauet fra de senere år på i omegnen af en mia. euro årligt. Indkøbet af de 14 nye Boeing 777F-fragtfly, man netop har foretaget, har godt nok givet et hop, men det bliver ikke standard.

”Det var en first time ever-investering, og der er ikke noget lignende på vej. Vi vender tilbage til det normale niveau i 2021”, som John Pearson understregede.

Afslutningsvis blev topchefen også spurgt ind til den mulige konkurrence fra giganter som Amazon og Alibaba, men det var ikke umiddelbart noget, der gav anledning til de store bekymringer.

”Amazon er først og fremmest en god partner og kunde”, lød det, mens han for Alibabas vedkommende pegede på, at de ”flytter en hel del ting selv, med egne fly osv.”, men at de ikke tilbyder ”så hurtig og præcis levering, som vi selv gør”, som han sagde.

Læs også: Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder

Derudover fremhævede han, at ”Den globale e-handel er enorm; der er pizza nok til alle”. I samme moment medgav han dog også, at man måtte ”arbejde hårdere for vores penge i år end nogensinde”, og at man ikke ved, hvordan billedet vil blive næste år.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck giver enestående driftsøkonomi

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

20.03.2025SCM.dk

Mærsk afviser at fortælle mere om menneskerettigheder i konfliktzoner

18.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

18.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

BV Talks - Om Bæredygtighed

17.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 27001 versus NIS2 compliant

14.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 14001:2015 - Lead Auditor Refresher

13.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001;2015 - Lead auditor refresher

11.03.2025SCM.dk

Kvinder i ledelse: Stadig langt til ligeløn

10.03.2025SCM.dk

Fødevaregigant i problemer: Må satse alt på ny metode

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Som Lead Auditor spiller du en central rolle i at sikre, at organisationens ledelsessystem effektivt støtter ledelsen i at opnå deres mål. ISO 9001-standarden er globalt den mest udbredte og blev revideret i 2015. Den fungerer som et grundlæggende styringsværktøj for optimering og effektivisering af processer i forskellige typer af organisationer, herunder inden for produktion, service, sundhedssektoren m.fl. Vedligeholdelse af disse processer er afgørende for at opnå vedvarende resultater, og audits er en del af plan-do-check-act processen”.

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Implement Consulting Group
Webinar
Transforming production with SAP digital manufacturing

Get ready to explore SAP Digital Manufacturing, where real-time data, IoT, AI and advanced analytics come together to optimise production.

Dato

26.03.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

26.03.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

26.03.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg