DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service
Sammen med Daimler Truck og hylane vil DHL styrke sin grønne omstilling med eActros 600-lastbiler, der betales per kørt kilometer og leveres inden midten af 2026
Logistikudbyderen DHL Group, kommerciel køretøjsproducent Daimler Truck og kommerciel køretøjsudlejningsvirksomhed hylane GmbH har underskrevet en samarbejdsaftale. Partnerskabet betyder, at DHL vil erhverve 30 elektriske lastbiler af typen Mercedes-Benz eActros 600 gennem hylanes "Transport as a Service"-model. Foto: DHL
Logistikudbyderen DHL Group, kommerciel køretøjsproducent Daimler Truck og kommerciel køretøjsudlejningsvirksomhed hylane GmbH har underskrevet en samarbejdsaftale inden for fuldt elektriske lastbiler på "transport logistic"-messen i München.
Partnerskabet betyder, at DHL vil erhverve 30 elektriske lastbiler af typen Mercedes-Benz eActros 600 gennem hylanes "Transport as a Service"-model. Det betyder, at DHL ikke vil købe køretøjerne, men i stedet vil hylane fakturere DHL baseret på de faktiske kørte kilometer. De elektriske lastbiler skal bruges i Post & Parcel Germany-divisionen til transport mellem pakkecentre.
Lastbilerne forventes leveret inden udgangen af andet kvartal 2026. For hylane markerer tilføjelsen af 30 eActros 600-lastbiler en målrettet udvidelse af deres eksisterende portefølje, som indtil nu har fokuseret på brintdrevne elektriske lastbiler.
Marc Hitschfeld, Chief Operations Officer i Post & Parcel Germany-divisionen hos DHL Group, siger:
"Vi er meget tilfredse med partnerskabet med hylane og Daimler Truck. Denne løsning giver os den nødvendige fleksibilitet til betydeligt at udvide vores transportflåde med et betydeligt antal fuldt elektriske lastbiler uden en lang leveringstid. Dette understreger vores forpligtelse til at fremme e-mobilitet i transportsektoren og tage yderligere skridt mod nul-emissionslogistik”.
Christian Wilz, bestyrelsesformand for Mercedes-Benz Trucks & FUSO hos Daimler Truck Germany, siger:
"Med eActros 600 bringer vi en kraftfuld og højtydende elektrisk lastbil på vejen, specifikt designet til kravene i langdistancetransport og som allerede kan drives økonomisk i dag. Vi er meget tilfredse med det tætte partnerskab med hylane og DHL samt ordren på 30 køretøjer. Dette er en imponerende tillidserklæring til vores teknologi og et klart engagement for forandring. Sammen gør vi et vigtigt bidrag til elektrificeringen af langdistancetransport, som står for omkring to tredjedele af CO2-udledningen i europæisk vejgodstransport”.
Læs også: EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport
Dr. Sara Schiffer, administrerende direktør for hylane:
"Tilføjelsen af batteridrevne lastbiler til vores flåde er en vigtig milepæl i udvidelsen af hylane, som gør det muligt for os at støtte vores kunder endnu mere i at gøre deres transport mere grøn. Vi fokuserer bevidst på batteri- og brintdrevne lastbiler for at tilbyde den bedste løsning afhængigt af anvendelsen. At implementere dette skridt sammen med Daimler Truck som en førende køretøjsproducent og DHL som den første bruger af lastbilerne er særligt værdifuldt for os og en fantastisk start på det nye forretningsområde”.
Kilde: DHL
/ PiB