EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport
DHL Group og Scania har præsenteret en ny elektrisk lastbil med rækkeviddeforlænger på International Transport Forum i Leipzig
“Vi har brug for broteknologier som EREV og hurtige politiske beslutninger, der understøtter – ikke hæmmer – den nødvendige afkarbonisering af transportsektoren”, siger Tobias Meyer, CEO for DHL Group. Foto: DHL Group
På årets International Transport Forum i Leipzig løftede DHL Group og Scania sløret for deres nyudviklede "Extended Range Electric Vehicle" (EREV) – et elektrisk lastbilkoncept, der kombinerer batterielektrisk drift med en brændstofdrevet generator, som kan generere strøm til batteriet, når rækkevidden er ved at være opbrugt. Konceptet repræsenterer et vigtigt skridt mod en mere fleksibel og bæredygtig tungtransportsektor.
EREV adskiller sig fra traditionelle hybridløsninger ved, at den brændstofdrevne generator udelukkende producerer elektricitet og ikke direkte driver drivlinjen. Det sikrer, at køretøjet fortsat fungerer som en el-lastbil men med den fordel, at en ekstern energikilde kan træde til som backup. Denne konstruktion øger rækkevidden markant.
Køretøjet har været i operationel test mellem DHL’s logistikcentre i Berlin og Hamburg. Over en periode på 100 dage har EREV tilbagelagt cirka 22.000 kilometer, hvoraf over 90 procent af driften har været rent elektrisk. Generatoren blev kun aktiveret i omkring 8,1 procent af kørestrækningen – primært i situationer uden adgang til ladestandere.
De foreløbige resultater fra feltforsøget er lovende. Ifølge data fra DHL svarer EREV's CO₂-reduktion til cirka 16 metriske ton CO₂e i forhold til en tilsvarende diesellastbil. Denne besparelse viser teknologiens potentiale som et overgangsværktøj i omstillingen til fuld elektrificering, især i områder hvor ladeløsninger stadig er begrænsede.
Læs også: DHL Group og Shopify indgår globalt samarbejde om e-handelsforsendelser
Derudover fremhæver DHL, at EREV giver den nødvendige driftsfleksibilitet, som fuldt elektriske lastbiler endnu ikke kan levere under alle forhold. Teknologien gør det muligt at sikre stabile transportoperationer uden at være fuldstændig afhængig af ladeinfrastruktur.
Tobias Meyer, CEO for DHL Group, understreger i forbindelse med præsentationen vigtigheden af pragmatiske løsninger i den grønne omstilling:
“Vi har brug for broteknologier som EREV og hurtige politiske beslutninger, der understøtter – ikke hæmmer – den nødvendige afkarbonisering af transportsektoren”, siger Tobias Meyer.
/ PiB