DHL-VP om investering i CPH: Det var på tide

Ifølge DHL Express’ vicepræsident for globale netværk, Travis Cobb, burde selskabet have investeret i opgraderingen af sin hub i Københavns lufthavn for fem-seks år siden. Når hubben åbner om små tre år, skal de seneste års store vækst indhentes.

Den kommende opgradering af DHL Express' hub i Københavns lufthavn er yderst tiltrængt, forklarede Travis Cobb. Foto: DHL.

07.01.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Og den udmelding og investering kom ikke en dag for tidligt, snarere tværtimod, sagde selskabets EVP Global Network Operations, Travis Cobb, da SCM.dk mødte ham i Bonn i efteråret, hvor DHL åbnede sin nyeste hub, og CEO John Pearson fortalte om virksomhedens digitale strategi.

”En kapacitetsopgradering af vores eksisterende hub i København har været tiltrængt længe, og nok noget vi burde have sat i gang for fem-seks år siden. Vi regner med at go live i november 2022, og så skal der indhentes i forhold til den massive vækst, vi har oplevet den seneste tid”, sagde han.

Travis Cobb foran den nye Boeing 777F, som DHL Express har sat i rute fra Köln/Bonn til Hong Kong. Hvilke flytyper og på hvilke ruter, der kommer til at betjene hubben i København, er endnu uklart. Foto: Anders Kampmann.

Indtil videre har man ifølge Travis Cobb diskuteret visionen for hubbens indretning med sine partnere inden for materialehåndtering og intern transport. Han peger på de store fremskridt, der er sket på automationsområdet de seneste år, og understreger at man vil have det nyeste og bedste udstyr på plads til åbningen.

Som følge af den store vækst på det globale pakkemarked, som DHL (og resten af branchen) oplever i disse år, med den enorme e-handel som den helt store drivkraft, åbner DHL for tiden flere nye ruter rundt om i verden. Hvorvidt det også vil ske fra den nye hub i København, er dog endnu uvist.

”Vi forventer naturligvis fortsat vækst, det er jo grundlaget for investeringen, som bestemt er langsigtet. Så det kan da sagtens tænkes, at der vil komme nye ruter fra København, men vi er stadig tre år fra åbningsdagen, så indtil videre ser vi tiden an og holder øje med, hvordan vores netværk udvikler sig”, forklarede Travis Cobb.

Mange bæredygtighedstanker
Udover de strategiske overvejelser omkring den nye hub har man fra DHL Express’ side også gjort sig en del tanker om bæredygtighedsaspekterne i forbindelse med udvidelsen. Centeret i Bonn, der åbnede i efteråret, er eksempelvis selvforsynende når det gælder køling og opvarmning, og noget lignende vil blive tilfældet i København.

”Målsætningen er, at faciliteterne skal være 100 procent selvforsynende med i hvert fald elektricitet. Det kan blive med et system som det i Bonn eller måske med solpaneler, som vi bruger mange andre steder, det ved vi ikke endnu”, sagde Travis Cobb og henviste til Københavns mål om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025 som noget, man gerne vil støtte op om.

I det hele taget er bæredygtighed et vigtigt perspektiv for DHL, også når det kommer til en af de helt centrale udfordringer, nemlig udledningen af CO2 fra selskabets mange fly. Som SCM.dk påpegede overfor Travis Cobb, så udleder de nye, mere brændstofeffektive fly jo stadig en del CO2, selvom det er relativt mindre end de ældre modeller.

”Det er noget, vi er meget bevidste om, når vi investerer i nyt materiel, og vi går målrettet efter de mest effektive maskiner på markedet. Fremadrettet holder vi også øje med udviklingen af elfly, ligesom vi investerer i biobrændstoffer, hvor vi vil være førende for at nå vores mål om nettonul CO2 i 2050”, fortalte han.

Læs også: DHL åbner cykelhub i København: ”Bæredygtig last mile er afgørende”

På spørgsmålet om, hvorvidt et øget fokus på togdrift, som er noget mere miljøvenligt, men selvsagt også en del langsommere end fly, er en mulighed i fremtiden, var svaret dog afvisende.

”Toget har sine fordele på klimafronten, men for os hænger det ikke sammen med de krav, vores kunder stiller og den service, vi selv vil levere. Lige nu foregår under en tiendedel af en procent af vores globale leveringer med tog, og det ser jeg ikke ændre nævneværdigt lige foreløbigt”, sagde Travis Cobb.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

11.11.2025SCM.dk

Efterspørgslen efter moderne logistikejendomme stiger i Aarhus

10.11.2025SCM.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn