DI og 3F Transport indgår ny treårig ATL-overenskomst

DI og 3F Transport har indgået en ansvarlig, treårig aftale på ATL-overenskomsten, der blandt andet udvider seniorordningen, styrker indsatsen for bedre trivsel på arbejdspladserne og letter de administrative byrder for virksomhederne.

På venstre side af bordet ses DI/ATL’s hovedforhandlere, branchedirektør Lars William Wesch og chefkonsulent Henrik Christensen i færd med at underskrive aftalen med 3F Transport. På modsatte side af bordet underskriver Flemming Overgaard og Kim René Busch på vegne af 3F Transport. Foto: DI/ATL

03.03.2025

SCM.dk

Lørdag morgen har Dansk Industri og 3F Transport indgået en treårig aftale om Transport- og Logistikoverenskomsten, den såkaldte ATL-overenskomst. Aftalen har betydning for 30.000 lastbilchauffører, eksportchauffører, lager- og terminalarbejdere, flyttemænd og skraldemænd.

”Jeg er glad for, at vi er lykkedes med at indgå et ansvarligt forlig, som begge parter kan se sig selv i, og som samtidig sikrer stabilitet på arbejdspladserne og på vores arbejdsmarked de næste tre år”, siger Lars William Wesch, der er branchedirektør i ATL – Transportens Arbejdsgivere under Dansk Industri. 

”Efter min mening har vi sikret en balanceret løsning, der blandt andet udvider seniorordningen i overenskomsten, indfører en ny konsulenttjeneste, der skal rådgive om trivsel på arbejdspladserne samt en række administrative lettelser for virksomhederne. Hvad det sidste angår er jeg tilfreds med, at vi har fundet mere smidige løsninger vedrørende reguleringstidspunktet for tillæg i 2025 og regler om betaling af ekstra pension. Samtidig har vi nedsat et udvalg, der skal arbejde for, at virksomhederne kan vælge mellem ferieordningen og feriekonto”, siger Lars William Wesch.

Desuden fremhæver han, at aftalen også rummer en ny regel vedrørende sygeløn. Samtidig med at betalingen for sygeløn udvides, blødes beskyttelsesreglen mod opsigelse i sygelønsperioden op med en såkaldt tilbagefaldsregel ved en ny sygemelding inden for 14 dage efter raskmelding.

”Det synes jeg er et eksempel på en god balance i reglerne, hvor der både er lyttet til arbejdsgiverne og lønmodtagerne”, siger Lars William Wesch. 

Satser
• 1. marts 2025 stiger normaltimelønnen med 5,00 kr. i 2025, 4,75 kr. i 2026 og 4,50 kr. i 2027

• Tillæg for øvrige genesatser stiger med 3,5 procent i 2025, 2026 og 2027

• Betalingssatser for elever og lærlinge forhøjes med 4,0 procent i 2025 og 3,5 procent i 2026 og 2027.

• Særligt løntillæg stiger med 1 procentpoint per 1. marts 2026 og 1 procentpoint per 1. marts 2027.

• Arbejdsgivers pensionsbidrag ændres per 1. maj 2025 fra 10, 0 til 11,0 procent.

• Regulering af øvrige genesatser og pension sker per 1. maj 2025, så virksomhederne får en administrativ forenkling.

Medarbejderes ret til frihed i særlige familiemæssige situationer
Medarbejderne får ret til frihed i en række særlige familiemæssige situationer. Det betyder at medarbejderne får ret til:

• at afholde barns tredje sygedag,

• at afholde 2 dages frihed om året til at ledsage nærtstående ved akutte nødstilfælde og til planlagte helbredskonsultationer, behandlinger og møder med offentlig myndighed samt yderligere 5 dages frihed om året i forbindelse med at ledsage nærtstående ved kritisk sygdom eller udredning herfor. Yderligere fravær kan efter omstændighederne aftales mellem medarbejderen og virksomheden,

• at bedsteforældre kan afholde 2 børnebørns-omsorgsdage.

Dagene finansieres med egne midler.

Seniorordning
Parterne har revideret seniorordningen for at gøre den mere overskuelig for både virksomheder og medarbejdere. Den nye ordning muliggør nu op til 46 seniorfridage, som kan finansieres via medarbejderens særlige opsparing, konvertering af pensionsbidrag eller egne midler.

Løn under sygdom og tilbagefaldsregel ved samme sygdom
Parterne er blevet enige om at forlænge perioden, hvor ansatte modtager løn under sygdom. Ændringen indebærer, at sygeløn nu ydes i op til 11 uger, mod tidligere 9 uger. Denne justering træder i kraft for sygefravær, hvor første fraværsdag er 1. maj 2025 eller senere.

Samtidig er beskyttelsen mod opsigelse under sygdom, der gælder for medarbejdere med mindst 3 års anciennitet, blevet udvidet, så beskyttelsen gælder i op til 11 uger med sygeløn. Parterne har samtidig aftalt, at ved ny sygemelding inden for 14 dage regnes beskyttelsen på 11 uger fra første sygeperiode.

Ny fælles konsulenttjeneste for bedre arbejdsmiljø og trivsel i virksomheder
Der er aftalt en ny Samarbejdstjeneste om Arbejdsmiljø og Trivsel (START), der skal understøtte virksomheder i at fremme trivsel, godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge krænkende handlinger og konflikter. Tjenesten vil bestå af konsulenter fra begge organisationer, som sammen tilbyder gratis rådgivning og bistand til virksomheder. Der etableres også en hjemmeside med informationer om og værktøjer fra START. Formålet med START er at sikre bedre trivsel og reducere arbejdsrelaterede konflikter på arbejdspladserne.

Nyt vederlag til Arbejdsmiljørepræsentanter
Parterne har som noget nyt aftalt et vederlag til Arbejdsmiljørepræsentanter på 9.000 kr.
Tillægget ydes alene til arbejdsmiljørepræsentanter, der er medlemmer af 3F Transport. Vederlaget supplerer arbejdsmiljølovens regler om betaling og finansieres via Handels- og Transportsektorens Uddannelses- og Samarbejdsfond.

Tillidsrepræsentanters adgang til deltagelse i informationsmøder om overenskomstfornyelsen
Tillidsrepræsentanter får med aftalen ret til frihed med løn til at deltage i nærmeste informationsmøde om overenskomstresultatet. Retten er tiltænkt møder, hvor forbundet deltager, og skal medvirke til at udbrede kendskabet til indholdet af overenskomstfornyelsen. Retten til frihed med løn gælder frem til urafstemningens afslutning.

Barselsrettigheder for sociale forældre og nærtstående familiemedlemmer

For børn født eller modtaget 1. juni 2025 eller senere gælder følgende:
Orlovsrettighederne forbedres, så enten den ene eller den anden forælder kan holde yderligere to uger orlov med løn. Det betyder, at den ene forælder nu kan holde op til 26 ugers orlov med løn, og den anden forælder kan holde op til 19 ugers orlov med løn.

Derudover tager overenskomsterne nu højde for barselslovens nye muligheder for at dele orlov i forbindelse med fødsel i flere forskellige familieformer. Sociale forældre (en samlevende med en retlig forælder, der påtænkes en forældrelignende relation til barnet) får ret til orlov med løn på tilsvarende vilkår som retlige forældre.

Samtidig er der givet mulighed for at en soloforælders nærtstående familie kan tage en del af orloven, i op til 15 uger med løn.

I begge tilfælde er det en betingelse, at den retlige forælder overfører en del af sine orlovsrettigheder.

Supplerende vej til faglært
Parterne etablerer en ny udvidet støttemulighed i HTSK-fonden, så erfarne medarbejdere får mulighed for at uddanne sig mod faglært niveau. Den nye mulighed retter sig mod de medarbejdere, der får afslag på en uddannelsesaftale som voksenlærling. Medarbejdere med ret til 6 ugers uforbrugt frihed til selvvalgt uddannelse kan bruge denne tid til at uddanne sig mod faglært niveau, og de får mulighed for yderligere i alt 8 ugers støtte, hvis det er nødvendigt for at opnå svendebrev. Medarbejderen modtager sædvanlig overenskomstmæssig løn under uddannelsen.

Aftaler om databeskyttelse
Parterne har præciseret den fælles forståelse af sammenhængen mellem databeskyttelsesreglerne og adgangen til at udlevere personoplysninger til en tillidsrepræsentant. Samtidig er der udarbejdet en standardaftale, der regulerer de databeskyttelsesretlige forhold, når tillidsrepræsentanter anvender arbejdsgivers IT-systemer i sit hverv. Det er frivilligt at indgå aftalen, men overenskomstparterne anbefaler, at man lokalt anvender aftalen.

Ændringer i holddriftaftalen
Overenskomstparterne har aftalt ændringer i holddriftaftalen vedrørende håndtering af overenskomstmæssige fridage og forskudt tillægsbetaling på søndage. Ændringerne indebærer justeringer af arbejdstid og tillægsbetaling på søgnehelligdage og overenskomstmæssige fridage samt en præcisering af reglerne for forskudt søndagsdøgn.

Opt-out vedrørende 48-timers-reglen
Parterne er blevet enige om at åbne mulighed for, at de lokale parter - med overenskomstparternes bistand - kan aftale opt-out vedrørende 48-timersreglen. Dette vil give mulighed for, at virksomheder og medarbejdere kan aftale at arbejde mere end 48 -timer om ugen, når der er brug for det i forbindelse med rådighedsvagter.

Ekstra lønmodtagerbidrag til pensionsbidrag
Den nuværende regel om, at medarbejder kan overføre et fast kronebeløb til pension er ændret således medarbejder har mulighed for at overføre et fast procentbeløb af sin løn i stedet.

FerieKonto
Dansk Industri og 3F Transport igangsætter et fælles udvalgsarbejde, som har til formål at muliggøre at virksomhederne fremadrettet kan vælge at benytte FerieKonto i stedet for Feriegaranti.

Synliggørelse af løn og løndele
Parterne bakker op om et samarbejde mellem DI og lønsystemudbydere om at øge synligheden af den samlede lønpakke på medarbejdernes lønseddel.

Kilde: Dansk Industri

/ PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

12.11.2025SCM.dk

Verden halter langt bagefter historiske klimamål

12.11.2025SCM.dk

21 nye forskningsprojekter skal bidrage til en mere bæredygtig fremtid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn