Digitalt forspring ruster inventarproducent til stigende produktionsomkostninger

Kraftige prisstigninger gør det dyrere at producere i Danmark. En investering i smarte sensorer og cloudteknologi gør dog, at Expedit ikke er helt så hårdt ramt som frygtet. Digitale frontløbere står bedre rustet til krævende markedsvilkår.

Digitaliserede produktionsvirksomheder har generelt et bedre grundlag for at automatisere og effektivisere. Det mener Stefan Jensen, OptiPeople. Her er det en bukkemaskine hos Expedit. Foto: OptiPeople..

12.01.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Forsyningsudfordringer, stigende priser på råvarer og energi samt mangel på kvalificeret arbejdskraft betyder, at danske virksomheder i øjeblikket betaler betydeligt mere for at fremstille varer end tidligere. De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at priserne på danskproducerede varer i gennemsnit er i november 2021 steget med 29,1 procent i forhold til samme måned sidste år.

”Vi valgte for godt to år siden at investere i en løsning til indsamling af data på flere maskinlinjer i træ- og metalproduktionen – og det viser sig nu at have givet os et bedre datagrundlag for at imødegå de voldsomme prisstigninger og mangel på arbejdskraft”, siger projektkoordinator hos Expedit Frank Andersen. Her er det pladebearbejdning. Foto: OptiPeople..



Når det bliver dyrere at producere, kan graden af digitalisering i en virksomhed komme til at have afgørende betydning for konkurrenceevnen. Sådan lyder det fra Stefan Jensen, som er direktør i softwarevirksomheden OptiPeople, der hjælper virksomheder med at digitalisere deres fabriksproduktioner:

Bedre flow og færre fejl i produktionen
”Det er klart, at prisstigningerne rammer alle virksomheder globalt uanset, hvor digitaliseret virksomheden er. Dog vil de virksomheder, der har investeret i og integreret avancerede teknologier såsom robotter, smarte sensorer og big data, som udgangspunkt stå i en væsentlig bedre position i øjeblikket”, forklarer han og fortsætter:

”De virksomheder kan nemlig udnytte den digitalisering til at automatisere og effektivisere produktionen. Det betyder helt konkret, at de får udnyttet blandt andet tid, ressourcer og materialer bedre, og derved bliver omkostningerne reduceret, så de ikke rammes lige så hårdt af de aktuelle prisstigninger samt manglen på materialer og kvalificeret arbejdskraft”.

”Helt konkret registrerer sensorerne, når en maskine holder stille, og al data herfra bliver automatisk indsamlet og analyseret i platformen Opticloud – og herefter kan jeg så lave en mere dybdegående analyse med fokus på områder, som vi gerne vil undersøge yderligere”, fortæller Frank Andersen, Expedit. Foto: OptiPeople..



Stefan Jensen peger på virksomheden Expedit i Hadsten, der producerer inventarløsninger til detailhandel i ind- og udland, som en virksomhed, der har udvist rettidig omhu og løbende gennem årene har digitaliseret virksomheden, så den nu står stærkere på markedet. Virksomheden fik blandt andet kort forinden pandemien installeret smarte sensorer fra OptiPeople på flere maskinlinjer i produktionen:

”Det er generelt omkostningstungt at producere varer i Danmark, og for at holde omkostningerne nede og således fremstille konkurrencedygtige varer digitaliserer og automatiserer vi processer, hvor det giver mening. Af den grund valgte vi for godt to år siden at investere i en løsning til indsamling af data på flere maskinlinjer i træ- og metalproduktionen – og det viser sig nu at have givet os et bedre datagrundlag for at imødegå de voldsomme prisstigninger og mangel på arbejdskraft”, siger projektkoordinator hos Expedit Frank Andersen.

”Helt konkret betyder digitalisering af en produktion, at produktionsvirksomheden udnytter tid, ressourcer og materialer bedre og derved reducerer omkostninger”, fortæller Stefan Jensen. Foto: OptiPeople..



Sensorer og cloud giver fordele
På fabrikken indsamles der foreløbigt data ved brug af sensorer og systemet Opticloud på seks maskinlinjer, hvoraf halvdelen bearbejder træ, mens den anden halvdel er metalproduktion. Ifølge Frank Andersen er teknologien nu fuldt implementeret:

”Helt konkret registrerer sensorerne, når en maskine holder stille, og al data herfra bliver automatisk indsamlet og analyseret i platformen Opticloud – og herefter kan jeg så lave en mere dybdegående analyse med fokus på områder, som vi gerne vil undersøge yderligere. Det kan blandt andet være at kigge nærmere på stopårsagerne, som bliver registreret manuelt af vores operatører ved maskinerne. Med løsningen har vi således kunnet analysere os frem til, hvilke knapper vi kan skrue på for at opnå et bedre flow og minimere fejl”, siger han og tilføjer:

”Det tager tid at digitalisere en produktion. Der er ingen one-size-fits-all, så en indkøring af eksempelvis smarte sensorer kræver tilpasninger og vurderinger, hvilket er et forløb, hvor vi har haft et tæt samarbejde med OptiPeople. Og nu er vi der, hvor vi udover at fortsætte de løbende effektiviseringstiltag og fejlminimering har datagrundlaget til at kunne træffe større beslutninger om eksempelvis automatisering og investeringer”, slutter han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

17.11.2025Global AGV

Sponseret

Automatiser din logistik helt selv

12.11.2025Global AGV

Sponseret

Book et GRATIS automationstjek med Global AGV og se en direkte besparelsen

10.11.2025SCM.dk

RAWBITE samler produktionen i Tyskland for at imødekomme stigende efterspørgsel

04.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

En endagstest, det er helt normalt

03.11.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

WILLBRANDT Gummiteknik har fokus på arbejdsmiljø og effektivitet med en vakuumløfter fra Schmalz

29.10.2025Global AGV

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

29.10.2025SCM.dk

Spatial AI sparker det næste spring i automation på fabriksgulvet i gang

28.10.2025SCM.dk

Plantebøfproducent får 300 millioner til ny fabrik og eksporteventyr

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby