Direkte e-handel med producenter vinder frem blandt danske forbrugere

I takt med digitalisering og skiftende forbrugeradfærd er DTC-salgsstrategien ikke længere en niche men en afgørende komponent i mange producenters vækstplaner. En ny analyse viser, at hver fjerde onlinekøb sker direkte hos producenten, drevet af brandloyalitet, impulskøb og ønsket om en tættere relation mellem forbruger og mærke.

Hver fjerde onlinekøb sker direkte hos producenten. Det viser en ny DI-analyse om Direct-To-Consumer (DTC) i Danmark. Foto: 123rf.com

28.05.2025

SCM.dk

Hver fjerde onlinekøb sker direkte hos producenten. Det viser en ny DI-analyse om Direct-To-Consumer (DTC) i Danmark. Det er alle kundegrupper, der handler DTC, men mest udbredt er DTC-køb dog blandt de unge, hvor 28 procent sidste gang de handlede, handlede direkte ved producenten selv.

Hvad køber forbrugerne direkte hos producenten?
68 procent af forbrugernes DTC-køb består af fysiske produkter. Den største kategori er tøj, sko og tilbehør, som udgør 43 procent af disse køb. Det afspejler den generelle tendens inden for online handel, hvor tøj og sko også er den mest dominerende produktkategori – uanset om det sker via forhandlere som Magasin eller direkte hos producenter som for eksempel Jack & Jones.

Når vi zoomer ind på DTC-specifikke køb, fylder tøjkategorien dog endnu mere sammenlignet med det samlede online marked. Omvendt falder elektronik markant bagud i DTC-sammenhæng – en ellers populær onlinekategori, som slet ikke optræder blandt de fem mest købte DTC-produkter.

Hvad betyder udviklingen med DTC-salg for forhandlerne?
Producenter med erfaring i både DTC og forhandlersalg peger på, at DTC-modellen giver dem incitament for at optimere og tage ejerskab over den digitale del af kunderejsen. Det styrker både kendskab til mærket og relationen til forbrugerne, som også kommer forhandleren til gode.

Når forbrugerne vælger at handle direkte ved producenten, er det ofte af andre grunde end når forbrugeren vælger at købe ind hos forhandleren. I DTC-købet er det følelser for mærket og eksklusivitet som for eksempel adgang til det fulde produktsortiment, der driver forbrugeren. Modsat hos forhandlerne er det overvejende pris og det brede sortiment, der fører forbrugeren den vej.

Desuden er DTC-køb oftere impulskøb sammenlignet med køb hos forhandlere. 41 procent af DTC-købene foretages spontant mod 35 procent hos forhandlerne. Den højere impulsivitet kan være en af forklaringerne på, at returandelen også er større ved DTC-salg som på tværs af kategorier er 12 procen mod 7 procent hos forhandlerne.

Den øgede returrate hænger dog ikke kun sammen med kortere overvejelsestid. Det skyldes også, at tøj og sko, som generelt er de produktkategorier med de højeste returrater, fylder mere i DTC-salget end i forhandlerleddet.

Læs også: Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

DTC-forretningsmodellen har manifesteret sig som en drivkraft for vækst, branding og innovation. Det er ikke længere kun nystartede virksomheder, der i mangel på forhandleraftaler, vælger DTC-vejen. Etablerede brands har også udviklet deres forretningsmodel og taget kontrol over både relation og distribution.

DTC handler nemlig ikke kun om salg og omsætning. Det handler mest af alt om adgang til værdifuld kundedata, om agil produktudvikling og om at skabe meningsfulde kundeoplevelser. 

Det handler om tillid, brandloyalitet, fællesskab og følgeskab. De danske forbrugere forventer i dag personalisering, gennemsigtighed og en stærkere forbindelse til de mærker, som de vælger.

Kilde: Dansk Industri

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

28.05.2025SCM.dk

Fleksibilitet i forsyningskæden smitter af på aktiekursen

28.05.2025SCM.dk

Direkte e-handel med producenter vinder frem blandt danske forbrugere

27.05.2025SCM.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle