E-handlen nåede nye højder for alle brancher i 2016

2016 var et godt år for dansk e-handel, hvor forbrugerne brugte 101 mia. kr., og hvor alle brancher oplevede fremgang.

I 2016 shoppede danskerne som aldrig før på nettet. 2016 bliver således det bedste år for e-handel nogensinde - og det gælder alle brancher..

26.01.2017

SCM.dk

Danskerne var flittige til at handle på nettet i 2016 med et samlet forbrug på 101 mia. kr. Det er en vækst på 16 procent, og 2016 blev således det bedste e-handelsår nogensinde, viser en analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Klik her og se, hvordan tallene fordeler sig i e-handelsanalysen for 2016..

”Danskernes indkøb er i den grad digitaliseret, så vi sidste år brugte flere penge end nogensinde på nettet, og dermed fortsætter de sidste års konstante vækst”, siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

I samtlige 13 varekategorier, som analysen inkluderer, er der fremgang i online-salget. Kategorien ’Rejser’ er den største rent omsætningsmæssigt med 23,8 mia. kr. og en vækst på 18 procent. ’Tøj, sko og smykker’ kommer på andenpladsen med en omsætning på 14,3 mia. kr. og en vækst på 14 procent, mens ’IT, tele og foto’ snupper tredjepladsen med en omsætning på 11,5 mia. kr. og en 15 procents vækst.

Læs også: Den mobile e-handel vokser

En branche med større vækst end gennemsnittet er ifølge analysen 'Dagligvarer, mad og drikke', der steg med 1,1 mia. kr. til 4,6 mia. kr., hvilket er en vækst på +30 procent. Det samme gælder for køb af billetter til 'Kulturoplevelser', der voksede med over 28 procent.

”2016 viser med de 16 procent den samme generelle vækst, som vi har set de seneste år. De markante forskelle i væksten i de enkelte brancher handler i høj grad om samspil mellem webshop og fysisk butik. De to salgskanaler konkurrerer ikke med hinanden i den samme virksomhed, men de understøtter det samlede salg. Ofte starter et køb med, at kunden tjekker nettet, så fokus i handelserhvervene er at støtte kundens købsbeslutning, ikke om der købes on- eller offline”, forklarer Niels Ralund.

Analysen er baseret på besvarelser fra i alt 14.982 forbrugere.

- KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle