Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

Ifølge forsikringsselskabet WK Webster har ejeren af containerskibet Dali, der var årsagen til brokollapset i Baltimore, erklæret “general average” hvilket betyder, at alle involverede parter - også altså også ejerne af lasten - skal bidrage til de erstatninger, der ventes at blive rekordhøje.

Oprydningen er i fuld gang i Baltimore efter Francis Scott Key broens kollaps. Men striden om, hvem der skal betale de milliard-store erstatninger er først lige begyndt.. Foto: US Coast Guard

12.04.2024

SCM.dk

Der er udsigt til årelange juridiske tovtrækkerier om fordelingen af betalingen af de milliard-store erstatninger i kølvandet på ulykken i Baltimore, hvor seks vejarbejdere mistede livet, da containerskibet Dali påsejlede en bropille og forårsagede et totalt kollaps af Francis Scott Key broen.

Med general average erklæringen skal alle involverede parter tage del i omkostningerne ved bjærgningsoperationen og oprydningen af Patapsco-floden.

På forhånd har ejeren af skibet, Grace Ocean og managerselskabet Synergy Marine anmodet om en ansvarsbegrænsning, der vil sætte et loft for deres erstatningsansvar på blot 43,6 mio. dollar i sagen, der samlet set forventer at betyde udbetalinger af milliarder af dollar, skriver gCaptain.

Omkostningerne efter ulykken kan ifølge Lloyd´s i London vise sig at føre til de største udbetalinger efter en maritim ulykke i forsikringshistorien.

Hidtil har forliset af Costa Concordia-krydstogtskibet i 2012 og Ever Given´s grundstødning i Suezkanalen i 2021 medført de største tabsudbetalinger i dette århundrede, men tidlige skøn er forudser altså, at de samlede omkostninger fra den  ekstraordinære ulykke i Baltimore kan blive endnu større.

-emte

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

14.06.2025SCM.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025SCM.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025SCM.dk

Roima styrker globale forsyningskæder med opkøb af australske TilliT

12.06.2025SCM.dk

Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

11.06.2025SCM.dk

Nyt digitalt importsystem skaber bekymring blandt speditører

06.06.2025SCM.dk

DHL tager 30 elektriske lastbiler i brug som transport-as-a-service

05.06.2025SCM.dk

Clarksons: Skibsfartens grønne omstilling fortsætter trods geopolitiske rystelser

03.06.2025SCM.dk

EREV-teknologien forlænger rækkevidde for den tunge transport

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle