Ellastbiler styrkes af stærk ladeinfrastruktur

2024 var et skelsættende år for omstillingen af den tunge transport i Danmark. Med en stigning fra én offentlig ladestation til ellastbiler i 2023 til hele 14 ved udgangen af 2024 har Danmark nu et landsdækkende ladenetværk, der understøtter en markant udvikling i elektrificeringen af den tunge transport.

Lynladestation til trucks i Nyborg. Foto: Drivkraft Danmark

06.01.2025

SCM.dk

Drivkraft Danmarks medlemmer har investeret betydelige beløb i ladeinfrastruktur. I løbet af 2024 er antallet af ladestationer til ellastbiler steget fra en til 14, og dermed er der nu etableret et landsdækkende ladenetværk, som sikrer, at vognmænd kan oplade deres ellastbiler på tværs af hele landet. Samtidig peger de seneste fremskrivninger på, at antallet af ellastbiler er støt stigende på de danske veje. Rådet for Grøn Omstilling forventer, at mere end hver fjerde lastbil vil køre på el i 2030.

”Vi er stolte over de resultater, branchen har leveret i 2024, men det er kun begyndelsen. Elektrificeringen af tung transport er helt afgørende for, at Danmark når sit klimamål, og vi arbejder målrettet på at sikre, at både infrastrukturen og de rette rammer er på plads. Med etableringen af et landsdækkende, offentligt tilgængeligt ladenetværk har vores medlemmer investeret foran efterspørgslen og dermed fjernet ’hønen og ægget’-problemet, hvor manglende opladningsmuligheder kunne holde mange vognmænd tilbage fra at tage springet til el”, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.

Den hastige acceleration af elektrificeringen af den tunge transport i 2024 er blevet hjulpet godt på vej af både investeringer og politisk støtte. Ladebranchen har investeret massivt forud for efterspørgslen og bidraget til, at Danmark forventes at kunne opfylde EU’s krav om ladeinfrastruktur til tung transport allerede inden 2025. Samtidig har en statslig støttepulje på 75 millioner kroner til grøn omstilling af tung vejtransport været en vigtig katalysator. Puljen blev hurtigt udtømt i 2024, hvilket viser den store interesse fra branchen.

”Den store efterspørgsel på støttepuljen viser tydeligt, at vognmændene er klar til at bidrage til den grønne omstilling, men det understreger også, hvor afgørende det er, at ladeinfrastrukturen og de økonomiske rammebetingelser følger med. Jeg tror, at Danmark kan blive et foregangsland, når det kommer til elektrificering af den tunge transport”, siger Jacob Stahl Otte og fortsætter: 
”2024 har vist, at både transportbranchen og ladebranchen er klar til omstilling. Drivkraft Danmarks medlemmer har gjort det til deres målsætning at etablere mindst 100 offentlige ladestationer til ellastbiler inden 2030. Allerede nu er udviklingen foran forventningerne, og målet er at sikre, at Danmark forbliver en frontløber i elektrificeringen af tung transport”.

Læs også: Brancheorganisation: Staten skal hjælpe grønt flybrændstof i gang

Med etableringen af 14 ladestationer langs motorveje og ved transportknudepunkter er fundamentet lagt for, at ellastbiler kan blive en del af den daglige drift i transportbranchen. Fortsætter det gode samarbejde mellem de private investeringer og de politiske rammevilkår, så er der ingen grund til at tro, at 2025 ikke også kan blive endnu et rekordår for den grønne omstilling af den tunge transport.

Kilde: Drivkraft Danmark

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Grøn transport og CO2-reduktion

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler på 12 ton og derover betale vejafgift efter, hvor meget CO2 de udleder. Det er blot en af mange ’tommelskruer’ fra regeringen og EU, der skal motivere til en grønnere godstransport. Der er mange andre drivkræfter i spil, der alle peger på at trække CO2 ud af godstransporten. Det sætter vi i dette tema spot på.

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

18.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding