EU advarer Temu efter mistanke om salg af ulovlige produkter
En foreløbig konklusion fra EU-Kommissionen peger på, at markedspladsen ikke lever op til reglerne i den europæiske forordning om digitale tjenester, hvilket kan udløse en stor bøde
På baggrund af mystery shopping-undersøgelser vurderer EU-Kommissionen, at der er en høj risiko for, at forbrugere i EU støder på produkter, der ikke overholder gældende regler, når de handler på Temu. Det gælder blandt andet varer som legetøj og småelektronik. Foto: 123rf.com
Temu har fået en foreløbig men alvorlig løftet pegefinger fra EU-Kommissionen. Ifølge Kommissionen overtræder Temu den europæiske forordning om digitale tjenester (Digital Services Act, DSA) ved ikke at foretage en tilstrækkelig risikovurdering i forhold til udbredelsen af ulovlige produkter på sin markedsplads.
På baggrund af mystery shopping-undersøgelser vurderer Kommissionen, at der er en høj risiko for, at forbrugere i EU støder på produkter, der ikke overholder gældende regler, når de handler på Temu. Det gælder blandt andet varer som legetøj og småelektronik, der potentielt kan være både usikre og ulovlige i henhold til EU's lovgivning. Sagen kan ende med en bøde til den kinesiske gigant.
I Dansk Erhverv er der glæde over, at EU-Kommissionen nu bruger de redskaber, som DSA’en indeholder i dette tilfælde de særlige regler, der gælder for de såkaldte VLOPs (very large online platforms), der har over 45 millioner brugere i EU om måneden. Det forklarer Betina Schiønning, som er fagchef for Produktregulering og Håndhævelse i Dansk Erhverv.
Betina Schiønning pointerer dog samtidig, at der trods undersøgelsesmulighederne for VLOPs fortsat er store udfordringer med DSA’en, som skaber en urimelig skæv konkurrencesituation. Onlinemarkedspladser er nemlig ikke forpligtet til at sikre sig, at de produkter, der formidles gennem deres platform, lever op til EU-reglerne, før de sættes til salg på platformen. Det står i skarp kontrast til europæiske importører og detailhandlere, der skal sikre, at hvert enkelt produkt lever op til gældende regler, før de sætter det til salg. Der er således en enorm ubalance i forpligtelser for den erhvervsdrivende alt efter, hvilken forretningsmodel de tjener penge på.
”Dertil kommer, at det heller ikke er muligt at rejse pegefingeren fra Kommissionens side over for de onlinemarkedspladser, der har færre end 45 millioner brugere i EU om måneden. Dem findes der mange af, og de bør også underlægges ansvar”, siger Betina Schiønning,
EU-Kommissionen vil fortsætte sin efterforskning af Temu og kigge på andre områder som vanedannende design og manglende gennemsigtighed i anbefalingssystemer. Hvis den foreløbige konklusion fastholdes, kan sagen ende med en egentlig afgørelse om manglende overholdelse af DSA’en. Dette kan medføre en bøde på op til 6 procent af virksomhedens globale årlige omsætning.
Læs også: Danske virksomheder søger nye muligheder efter amerikansk toldaftale
Betina Schiønning forklarer, at selvom det er et stort tal, så vil det formentlig ikke ændre på onlinemarkedspladsernes ageren, og dertil kommer, at afgørelsen jo nok heller ikke er lige om hjørnet.
”Den eneste måde, hvorpå ansvarlige handelsvirksomheder i EU kan slippe for den ulige konkurrence, er ved at sidestille onlinemarkedspladser, der formidler produkter på vegne af sælgere i tredjelande, med andre erhvervsdrivende ved at give onlinemarkedspladserne et importøransvar”.
Kilde: Dansk Erhverv
/ PiB