Faldende priser giver nye muligheder for godstransport på skinner

I Vojens er eternitvirksomheden Cembrit i gang med at genoplive et gammelt jernbanespor, som de fremover vil bruge til godstransport. Det skyldes, at priserne falder, og ifølge Erhvervsrådet kan det betyde, at der kommer mere.

Det er næsten 15 år siden, at der sidst har kørt tog på skinnerne, men til januar sker det igen. Det skyldes, at Cembrit har valgt at satse på godstransport på skinner. Foto: Lars Fahrendorff/JV.

17.12.2018

SCM.dk

Det sker sjældent, at gamle jernbanespor bliver taget i brug igen, men det kan være, at det er ved at ændre sig i takt med, at priserne på transport med tog bliver billigere end lastbilstransport. I hvert fald arbejder man lige nu i Vojens på den cirka 800 meter lange gamle jernbanestrækning fra Vojens Banegård til Brdr. Grams gamle maskinfabrik, skriver JydskeVestkysten.

Læs også: Stor tysk satsning på godstog til Kina

Det er Aalborgvirksomheden Cembrit, der producerer byggematerialer af eternit, som har været på udkig efter et centralt lager, hvor der er jernbaneforbindelse til det øvrige net i Norden og Europa.

Få steder tilbage

Ifølge en ældre opgørelse fra fagbladet Ingeniøren fra 2012 er der blot 18 steder tilbage i Danmark, hvor der regelmæssigt bliver modtaget eller afsendt jernbanegods.

I 2009 bevilgede Folketinget 200 mio. kroner til fremme af godstransport på jernbane.

Banedanmark og DSB har gennem mange år nedlagt et større antal sidespor, godsbaner og ekspeditionssteder, og dermed må industrivirksomheder afskrive jernbanen som transportform og i stedet satse på transport med lastbil.

EU har et mål om, at mindst 30 procent af godstransport, der fragtes mere end 300 kilometer, skal på skinner.

Kilde: JydskeVestkysten.

Det har de fundet i Vojens, og derfor har det lokale skinnefirma Railservice renoveret banelegemet efter alle kunstens regler med BaneDanmark som kontrolinstans.

”Vi transporterer rigtig mange tons materialer fra fabrikker rundt om i Europa. Derfor er transportforholdene enormt vigtige for os”, fortæller administrerende direktør i Cembrit-koncernen, Jørn Mørkeberg, til JydskeVestkysten.

Virksomheden har haft centrallager i Aalborg og har historisk kørt meget med lastbiler, Men nu gør prisen på transport, at virksomheden helt bevidst har gået efter at finde et nyt centrallager med baneforbindelse.

”Det er naturligvis vigtigt for os, at det er billigere end lastbil, men når det er sagt, så er vi jo glade for, at vi dermed også får et bedre CO2-regnskab. Det er en god kombination”, siger Jørn Mørkeberg til JydskeVestkysten.

Han tilføjer, at Vojens tilmed ligger centralt, så det bliver nemmere at køre ud i Danmark herfra. Lageret får 15-20 arbejdspladser.

Tendensen peger mod mere gods på skinner
Det er dog ikke kun i Vojens, at man ser muligheder i godstransport på skinner.

Det er disse skinner, der også går igennem boligkvarterer, som det lokale skinnefirma Railservice er i gang med at sætte i stand. Foto: Lars Fahrendorff..

Erhvervsdirektør i Haderslev Erhvervsråd Gert Helenius peger således på, at mens gods på lastbil i mange år har været i vækst, så ses der nu en tendens, der peger mod mere gods på skinner. Og her har Vojens noget ret sjældent:

”Det er ikke mange steder i Danmark, at der er industrikvarterer med direkte adgang til det øvrige jernbanenet. Det findes næsten ikke mere”, siger Gert Helenius til JydskeVestkysten og fortsætter:

”De fleste steder, hvor der er bane til industriområder, skal det lastes om, når det kommer til godsterminalen ved det store jernbanenet. Her er Vojens ret unik”, siger han.

Når der kan rangeres med vogne direkte til øvrige net, spares både tid og penge til at omlaste godset.

Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen - i tog

Det første godstog til Cembrit kører mandag d. 7. januar.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Virksomheder frygter politisk vold og uro

28.04.2025SCM.dk

Toldkrig truer vækst – IMF nedjusterer globale prognoser

25.04.2025Global AGV

Sponseret

Mød Global AGV på ROBOTBRAG

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle