FDIH: God kundeservice gør livet svært for små net-butikker

Returretten er genial for kunderne, men kan ende med at tage livet af mange e-butikker. Særligt de små nichebutikker, der ikke har råd til tab, lider, når kunder sender varer retur. Udlicitering kan være løsningen.

Returretten gør, at net-butikker ikke kan betragte et salg for endeligt. Hvis kunden fortryder, kommer der både ekstra arbejde og udgifter for butikken. Det kan især være hårdt for de mindre virksomheder, mener FDIH. .

16.03.2016

SCM.dk

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) anbefaler små e-butikker i vækst at outsource logistikken og selv udelukkende stå for salg, skriver Børsen. Mange virksomheder i vækst oplever nemlig logistikken som en tung byrde, når de ikke længere er små og kan håndtere pakningen og forsendelsen selv. Og det kan i sidste ende gøre det af med de mindre virksomheder.

FDIH’s anbefaling hænger også sammen med, at den nye EU-lovfæstede fortrydelsesret, ifølge FDIH, er lige så hård for mindre net-virksomheder, som den er god for kunderne.

Læs også: Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel

”E-handel er det eneste område, hvor forbrugerne har en lovfæstet ret til at fortryde. Og vi ser rigtig mange returvarer – især inden for beklædning, hvor det ikke er udsædvanligt med returrater på op mod halvdelen af omsætningen”, siger kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil, og fortsætter:

”Når lovgivningen betyder, at kundeservice er en omkostning, så ender det med, at kun de større butikker, der kan tåle tab, fortsætter med retur helt uden omkostninger for kunden, og de små spillere bliver kørt ud af markedet. Vores vurdering er, at vi er på vej ind i en udgave af detailhandel på nettet med store og stærke butikker, som vil overleve på bekostning af mangfoldigheden og nicher”.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle