Fejlpluk koster din virksomhed dyrt

En undersøgelse fra Intermec viser, at der er store potentialer i at forbedre plukkvaliteten på distributionscentre. Virksomheders gennemsnitlige tab er næsten 2,16 millioner kroner per år, og 19 procent af de adspurgte måler faktisk ikke omkostningerne ved fejlplukning. Så tabet kan nemt være endnu højere.

10.06.2013

SCM.dk

En undersøgelse fra Intermec Technologies konkluderer, at distributionscentre kan forbedre processer og anvendelse af teknologi markant. Foto: Intermec Technologies. .

Undersøgelsen "Skjulte omkostninger", som omfatter 250 distributionschefer fra virksomheder i USA, Storbritannien, Frankrig og Tyskland, viser, at den gennemsnitlige omkostning for hver enkelt fejlplukning er cirka 122 kroner, og at virksomheder i gennemsnit taber næsten 2,16 millioner kroner om året på fejlpluk. 

Læs også: 52 procent er ikke klar til at håndtere returflow

Danske virksomheder vil i gennemsnit typisk være mindre end amerikanske, engelske, franske og tyske virksomheder, og derfor vil tabet givetvis også være relativt mindre. Men der er stadig tale om markante tab.

Undersøgelsen blev gennemført af det amerikanske konsulentfirma Vanson Bourne, på vegne af Intermec. Mere end halvdelen af de interviewede distributionschefer rapporterede en plukkenøjagtighed på under 97 procent. 19 procent af de adspurgte måler ikke engang omkostningerne ved fejlplukning, hvilket kunne tyde på, at de samlede tab i leveringskæden kan være endnu højere.

Den perfekte ordre
At opnå produktivitet og præcision er afgørende for at øge virksomhedernes overskudsmarginaler. Derfor anvender 59 procent af cheferne nu begrebet "den perfekte ordre" for at identificere områder, hvor der er plads til forbedring. Målemetoden indebærer, at virksomheden ved en kundeordre skal kunne levere den ønskede vare, i den ønskede mængde, på det ønskede tidspunkt, til det ønskede sted, med korrekt dokumentation og uden skader på gods eller emballage. Begrebet anvendes både til vurdering af, og opfølgning på leverandørers samlede leveringsservice i flere forskellige henseender.

Blandt de virksomheder som for nylig har gennemført en gennemgang af deres arbejdsprocesser, mente 47 procent af de adspurgte, at plukning var et vigtigt område, hvor det samtidig er nemmest at reducere omkostningerne. For dem som måler efter "den perfekte ordre", var der markante muligheder for at øge virksomhedens besparelser, og komplette leverancer blev regnet som det mest lønsomme tiltag af 43 procent af de adspurgte.

Bruce Stubbs, Intermecs Industry Marketing Director for aktiviteter i distributionscentre, siger:

”Undersøgelsen bekræfter, i hvor høj grad kundeserviceniveauet og virksomhedens samlede lønsomhed påvirkes, hvis de ikke opfylder målsætningerne i "den perfekte ordre". Hvis ikke den anvendes, vil resultaterne og præstationsniveauet fortsat blive udhulet. På baggrund af de omkostningsbesparelser, som skal opnås i hele distributionscentret, er det yderst vigtigt at investere og anvende nye processer og ny teknik”.

Forbedringer i distributionscentret

  • Næsten 8 ud af 10 chefer har fået til opgave at spare gennemsnitligt 19 procent på deres aktiviteter, hvilket kræver en gennemgang af virksomhedens nuværende processer og teknik.
  • Næsten tre fjerdedele mener, at en øget automatisering inden for distributionscentret ville have den største effekt, når det gælder om at øge lønsomheden. Samme andel tror det samme om investeringer i ny moderne teknik.
  • Alligevel mener 51 procent, at indførelsen af ny teknik er en "stor udfordring" for de ansatte, hvilket stiller krav om, at ny teknik skal være intuitiv og nem at anvende.
  • Næsten lige så mange, 49 procent, hævder, at det er svært at præcisere, hvor i distributionsleddet nye teknikinvesteringer giver størst resultat.
  • Mere end to tredjedele, 68 procent, tror, at de ansattes mobilitet og fleksibilitet er nøglen til forbedret lønsomhed - et synspunkt som var stærkest i USA (76 procent) og i Storbritannien (84 procent).

Teknik på arbejdspladsen

  • Trods en stærk tiltro til ny teknik og effektiv automatisering, benytter 23 procent af virksomhederne stadig papir i flere arbejdsprocesser inden for distributionscentret.
  • Trods den fortsatte anvendelse af papir, er de allerfleste virksomheder enige om, at moderne teknik er nødvendig for at forbedre præstationsniveauet i distributionscentret. 72 procent af cheferne mener for eksempel, at multifunktionelle enheder er nødvendige for at sikre medarbejdernes fleksibilitet, hvilket ofte også indebærer øget kapacitet.
  • RFID er en af de voksende tekniktrends, som 52 procent af de adspurgte anvender i deres distributionscenter. Tyskland stod for den højeste andel med 60 procent. Næsten en fjerdedel, eller 24 procent, anvender stemmestyring.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

10.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn