Fire Maersk-skibe på vej til ophug i Indien
Maersk Line har indgået en aftale om at sende i alt otte skibe til skrotning, hvoraf de fire skal til Indien og bl.a. det værft, hvor det danske rederi allerede har to skibe liggende.
Det vakte en hvis opstandelse, da Maersk sidste år sendte to skibe til ophugning på Alang-stranden i Indien, hvor bl.a. miljø- og menneskerettighedsorganisationer i årevis har kritiseret arbejdsforholdene. Maersk har forholdt sig til kritikken, og peget på dels den forbedring, der er sket på udvalgte værfter langs den berygtede strand, og dels på behovet for aktiv handling, hvis det generelle niveau skal løftes.
På den baggrund har Maersk Line sammen med Maersk Transport&Logistics Sustainability udvalgt i alt fem værfter (ship recycling facilities) i Indien og Kina, der skal tage sig af ophugningen af otte Maersk-skibe i den såkaldte Panamax-klasse.
Af de otte skibe skal halvdelen til Indien og Alang Beach, hvor Maersk-kendingen Shree Ram er klar til at tage i mod to af dem, mens de to andre skal til Y.S. Investments. Aftalen blev indgået midt i december sidste år og alle skibene bliver skrottet i henhold til A.P. Møller - Maersks Responsible Ship Recycling Standard (RSRS).
Skrotningen af skibene vil blive overvåget af både repræsentanter for Maersk QHSE (Quality, health, safety, environment) og eksterne konsulenter, for at sikre forholdene i henhold til RSRS.
Siden vores første fartøjer ankom i Alang tidligere i år (2016, red.), har vi set markante fremskridt både på den facilitet, hvor vi arbejder nu, på faciliteterne der skal ophugge de næste fire skibe, og også på andre værfter, der er blevet motiveret til at investere og opgradere, siger Head of Group Sustainability hos A.P. Møller Mærsk, Annette Stube.
Læs også: Maersk skruer op for SCM-ambitionerne
Med denne her aftale har vi for første gang set værfter konkurrere ikke kun på pris, men også på standarder. Det indikerer et skridt i retning af højere standarder og vi vil fortsætte med at understøtte denne udvikling, uddyber hun.
De otte fartøjer er planlagt til at ankomme på værfterne mellem medio december 2016 og medio marts 2017.
-AK