Flere tunge lastbiler på vejene, mens el breder sig i lette klasser
Salget af lastbiler steg 10 procent i første halvår med diesel som dominerende drivmiddel i de tunge segmenter, mens el vinder frem blandt de lettere køretøjer
“Vi ser klare tegn på, at el-lastbiler vinder frem i de lettere vægtklasser, men udviklingen i det tunge segment bærer præg af, at flere aktører fortsat afventer den nye støttepulje til grøn omstilling, som kan søges i efteråret. Vi forventer, at puljen vil bidrage til elektrificeringen af også de tungere køretøjer, hvilket vil medføre store gevinster for den grønne omstilling”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark. Foto: Mobility Denmark
Antallet af nye lastbiler er steget i første halvår. 3.205 nye lastbiler blev nyregistreret, hvilket er en stigning på 10 procent i forhold til første halvår i 2024. Den største fremgang blev registreret i juni, hvor salget steg med knap 35 procent. Stigningen dækker over vækst i både N2- og N3-segmenterne. Særligt blandt de lettere N2-lastbiler (3,5–12 ton) er elandelen steget markant, og mere end halvdelen af de nye N2-lastbiler kører på el. Til gengæld ses et fald i el-lastbiler blandt de tungere N3-køretøjer.
“Vi ser klare tegn på, at el-lastbiler vinder frem i de lettere vægtklasser, men udviklingen i det tunge segment bærer præg af, at flere aktører fortsat afventer den nye støttepulje til grøn omstilling, som kan søges i efteråret. Vi forventer, at puljen vil bidrage til elektrificeringen af også de tungere køretøjer, hvilket vil medføre store gevinster for den grønne omstilling”, siger Jonathan Schacht Halling Nielsen, vicedirektør i Mobility Denmark.
I årets første seks måneder er fordelingen mellem varebilernes vægtklasser rykket markant. De tungeste modeller – over 3.491 kg – udgjorde 28,1 procent af nyregistreringerne, en klar stigning i forhold til samme periode sidste år, hvor andelen lå på 19,5 procent. Det er en fremgang på 8,6 procentpoint. Samtidig er andelen af de letteste varebiler (op til 2.500 kg) faldet med over 7 procentpoint og står nu for 17,3 procent af markedet. Gruppen af mellem-tunge varebiler (2.501–3.490 kg) er stadig den største, men andelen er faldet en smule til 54,7 procent.
Der blev i juni 2025 registreret 1.136 nye lastbiler – en markant stigning på 34,9 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Fremgangen i juni trækker det samlede marked op for første halvår, hvor der er registreret 3.205 nye lastbiler. Det er 10 procent flere end i samme periode i 2024, hvor der blev indregistreret 2.913 lastbiler.
Læs også: Dansk Retursystem ruller ellastbiler ud med sigte på CO2-neutral pantindsamling
I første halvår 2025 blev der registreret 204 el-lastbiler i N2-klassen (3,5–12 ton), hvilket er en markant stigning fra 75 el-lastbiler i samme periode året før. El står dermed for en langt større andel af nyregistreringerne i denne vægtklasse sammenlignet med 2024. Diesel udgør dog stadig hovedparten med 157 enheder. I den tungere N3-klasse (over 12 ton) ser billedet anderledes ud. Her blev der registreret 80 el-lastbiler mod 121 året før, hvilket svarer til et fald i både antal og andel. Diesel er fortsat det klart dominerende drivmiddel med 2.748 registreringer i første halvår. Det skyldes primært, at mange aktører venter på puljen til grøn omstilling af tung vejtransport, som kan søges i efteråret, hvilket har resulteret i, at mange aktører har udskudt investeringen. Samtidig ses en mindre stigning i antallet af gasdrevne lastbiler, der i år nåede op på 15 enheder i N3-klassen.
N3-klassen (over 12 ton) står fortsat for størstedelen af lastbilsalget, og udgjorde i første halvår 2025 hele 88,7 procent af nyregistreringerne. Det er dog en mindre tilbagegang i andelen sammenlignet med samme periode sidste år, hvor N3 stod for lidt over 90 procent. Til gengæld er andelen af N2-lastbiler (3,5–12 ton) vokset til 11,3 procent – en stigning på 1,6 procentpoint. Dermed udgør N2 stadig en mindre del af markedet, men udviklingen peger i retning af øget aktivitet i det lettere segment.
Kilder: MOBILITY DENMARK / Bilstatistik.dk