Flere virksomheder satser på fysisk post
Postbuddy tredobler kundebasen og dao investerer i kapacitet, mens brevpost viser sig som en effektiv kanal i kampen om forbrugernes opmærksomhed
”For webshops bliver det stadigt sværere at trænge igennem den digitale støj med e-mails og online annoncer, hvorimod fysisk post lander direkte i hænderne på forbrugeren uden konkurrence fra andre budskaber. Derfor ser vi en markant stigning i virksomheder, der bruger brevmediet til igen at vinde opmærksomheden fra forbrugerne”, siger Christian Vestergaard, stifter og administrerende direktør i Postbuddy. Foto: 123rf.com
Fysisk post er generelt på tilbagetog i Danmark, men det er ikke tilfældet blandt flere af landets virksomheder. Det oplyser Postbuddy, en dansk tjeneste, der håndterer udsendelse af fysisk post for store virksomheder som Nemlig.com, Shaping New Tomorrow og Helsebixen. Fra juli 2024 til juli 2025 har Postbuddy mere end tredoblet deres danske kundebase, og virksomhederne har i gennemsnit næsten fordoblet antallet af brevforsendelser.
”For webshops bliver det stadigt sværere at trænge igennem den digitale støj med e-mails og online annoncer, hvorimod fysisk post lander direkte i hænderne på forbrugeren uden konkurrence fra andre budskaber. Derfor ser vi en markant stigning i virksomheder, der bruger brevmediet til igen at vinde opmærksomheden fra forbrugerne”, siger Christian Vestergaard, stifter og administrerende direktør i Postbuddy.
Hos distributionsselskabet dao udgør erhvervspost en stor del af den samlede brevmængde, og selskabet satser stort på området. For at øge kapaciteten væsentligt har dao fokus på en række tiltag for at fastholde stabil postdistribution, herunder investeret i ekstra sorteringsanlæg, og der arbejdes med rekruttering af bude og optimering af ruter.
”Langt størstedelen af vores brevomdeling er fra erhverv og offentlige institutioner og spænder over for eksempel banker, forsikrings- og pensionsselskaber, webshops og offentlige myndigheder. For dem er det afgørende, at brevservicen fungerer optimalt. Vi øger derfor vores kapacitet markant på flere fronter, så vi kan håndtere de forventede større mængder breve i 2026”, siger Lars Balsby, salgsdirektør i dao.
Trafikstyrelsens nye kvalitetsmåling af brevområdet viser, at 99 procent af dao’s breve leveres inden for de fastsatte fem dage.
Postbuddy kan med nyudviklet teknologi for første gang dokumentere den direkte sammenhæng mellem et modtaget brev og et efterfølgende køb. Det har vist et faktisk afkast på gennemsnitligt 8,5 gange investeringen i brevpost.
Læs også: Ny beregner skal hjælpe vognmænd med at skifte til el-lastbiler
”En historisk udfordring for fysisk erhvervspost har været at måle effekten. At det nu kan lade sig gøre at dokumentere positivt afkast er en gamechanger for branchen, fordi fysiske breve ikke længere kun er branding, men en målbar og effektiv kanal på linje med de digitale alternativer”, siger Christian Vestergaard og tilføjer:
”Fysisk post er også blevet mere konkurrencedygtigt på pris i en tid, hvor efterspørgslen på digitale annoncer presser priserne op online. Derfor taler fysisk post til mange virksomheder”.
PostNord trækker sig fra brevmarkedet ved årsskiftet, men dao’s salgsdirektør Lars Balsby ser et stort potentiale i levering af breve for erhvervsmarkedet.
”Brevforsendelser prioriteres især af offentlige institutioner og større virksomheder, men flere små og mellemstore virksomheder begynder også at få øjnene op for den dokumenterede effekt af fysisk post til forbrugerne. Vi er klar til at levere breve til og fra danskerne i mange år frem”, siger Lars Balsby.
/ PiB