Forbrugere betaler gerne ekstra for klimavenlig levering

Selvom netbutikker anser klimavenlig levering og emballage som et voksende konkurrenceparameter, mener færre, at forbrugerne gider at betale ekstra for det. Men det er forkert, ifølge Dansk Erhvervs seneste e-handelsanalyse fra juli i år.

Forbrugerne vil gerne have deres varer leveret bæredygtigt og pakket grønt ind - og flere vil også gerne betale for det. Foto: sellingpix / 123RF.

01.10.2021

SCM.dk

Hvad er størst hos de yngste og mindst hos de ældste?

Det kan selvfølgelig være mange ting, men en ting, som det i hvert fald er, er lysten til at betale ekstra for virksomheders grønne tiltag. Det viser en e-handelsanalyse fra juli måned foretaget af Dansk Erhverv.

Blandt de unge angiver 59 procent, at de er villige til at betale ekstra for klimavenlig levering. Det gælder kun 24 procent blandt pensionister.

Læs også: Regeringen vil have mere bæredygtig emballage i e-handlen

Samlet set ønsker hver tredje kunde, der handler hos en netbutik, at betale for en mere klimavenlig service. Det går imod forventningerne hos virksomheder, hvor det faktisk kun er 13 procent, som tror på, at kunder vil betale ekstra.

Andreas Børresen er chefkonsulent i Dansk Erhverv, og han håber, at tallene giver virksomhederne noget at tænke over.   

”Vores tal viser, at netbutikkerne i en vis grad kan regne med kundernes opbakning, hvis de introducerer grønne tiltag, der koster lidt ekstra. Det kan måske få nogle af virksomhederne, som er bekymrede for finansieringen, til at arbejde med at introducere nogle grønne tiltag”, siger han i en pressemeddelelse.  

De symbolske beløb

Selvom danskerne gerne vil bakke op om den grønne omstilling hos netbutikker, er det ikke de helt store beløb, som de ønsker at kaste efter det.

På tværs af aldersgrupperne svarer omkring hver anden, der gerne vil betale yderligere for klimavenlig levering, nemlig, at de vil nøjes med at give fem kroner. Tæller man de, der maksimalt vil give ti kroner, oveni, udgør det 75 til 90 procent. Det er altså langt fra flertallet af forbrugerne, der ønsker at betaler mere end ti kroner for klimavenlig levering.

Langt fra tanke til handling? 

Mens mere end hver tredje vurderer, at de vil betale for klimavenlig levering, så er det blot 7 procent, der har gjort det. Det kan forklares med, at der er langt fra tanke til handling (især hvis handlingen koster penge), men det er ikke hele forklaringen, vurderer Andreas Børresen. 

”Muligheden er ikke specielt udbredt, så det kan også tænkes, at mange simpelthen ikke har haft muligheden endnu”. 

Læs også: Pap tager over for plast i Zalandos emballage

Det betyder dog ikke, at klimavenlig levering ikke er en mulighed, uddyber han:  

”Rigtig mange netbutikker bruger eksempelvis elbiler og cykler, når de leverer, uden at koster ekstra for forbrugerne. Så selvom muligheden for at betale ekstra for klimavenlig levering ikke er så udbredt, betyder det ikke, at virksomhederne ikke tænker grønt, når det handler om emballage og levering”.

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online