Forsøg skal vise nye transportveje

Det stigende antal miljøpåbud hæmmer en effektiv varedistribution, hvilket ærgrer leverandørerne. Hos Schulstad, som hvert døgn har 75 biler kørende i den danske trafik, er man ikke i tvivl om, at nænsom kørsel i forening med bedre teknologi kan mindske støjgenerne. En række testkørsler i Sønderborg viser, at antallet af kørte kilometer kunne reduceres med 10 procent, hvis restrektionerne ikke fandtes.

13.12.2011

Peter Jürgensen, SCM.dk

Færre lastbiler i den daglige myldretidstrafik, højere trafiksikkerhed, mindre CO2-udledning og mere effektiv distribution. Det er blot nogle af de direkte effekter, som anføres som mål for forsøget 24TTransport under Væksthus Syddanmark, hvor intentionen er at flytte mere gods og varetransporter i lastbiler fra dagkørsler til nat.

Hvis projektet, som er det første i sin skala herhjemme, skal lykkes, kræver det dispensationer fra de miljøpåbud, som tvinger vognmændene til at køre uden om særlige områder - som regel tæt befolkede boligkvarterer - på deres natture i dag. Problemet er – set fra leverandørernes synsvinkel – ikke mindst, at antallet af butikker, som har fået miljøpåbud fra kommunen, er steget markant gennem de senere år. Deres biler må derfor ofte køre zigzag gennem tæt befolkede områder på tidspunkter af døgnet, hvor der er masser af anden trafik på vejene.

Én af de virksomheder, som har miljøpåbudene tæt inde på livet, er brødvirksomheden Schulstad, som gennem mange år har kørt brød ud til butikkerne om natten.
Virksomhedens 75 lastbiler starter kl. 1 om natten, så varerne kan ligge på hylderne kl. 9 næste morgen, når butikkerne åbner.

Køer og flaskehalse
”Butikker med og uden miljøpåbud ligger paradoksalt nok ofte tæt på hinanden. Derfor er det ikke ualmindeligt, at vi allerede har været i nabolaget tidligere på morgenen for at levere varer til de butikker, som ikke er omfattet af et påbud. Det medfører stjernekørsel og en masse spildtid. Af samme grund er det ikke usædvanligt, at vi først kan levere varerne ved 7-tiden, og effekten af vores distribution er derfor faldende”, forklarer logistikchef Niels Kristian Holm, som gerne vil udfordre de skrappe miljøpåbud. Han er ikke i tvivl om, at de mange unødvendige kilometer, som lastbilerne må køre som følge af miljøpåbudene, er til gene for medtrafikanterne.

”Desto flere biler på vejene, desto flere køer og flaskehalse opstår der, og hvis chaufføren er nødt til at køre i myldretiden, er gennemsnitsfarten samtidig lav på grund af de mange stop og starter, hvilket øger forureningen. Ydermere øges chaufførernes stressniveau, hvilket jo heller ikke bidrager til trafiksikkerheden”, siger han.

I Sønderborg har Lantmännen Schulstad deltaget i en række testkørsler, hvor man - med Niels Kristian Holms ord - har kørt, som der bør og skal køres jævnfør de miljørestriktioner, som findes.

”Vi laver nogle grundige beregninger på, hvordan vi kører i dag, og så skal vi se på, hvad det vil betyde, hvis ruten var lagt optimalt uden hensyn til miljøpåbud. De foreløbige resultater viser, at hvis vi kunne undgå disse restriktioner, ville det kørte antal kilometer på ruten blive reduceret med 10 procent”, siger han.

Trafikken skal spredes
I brancheorganisationen International Transport Danmark er man ikke i tvivl om, at der bør investeres flere midler i såvel et bedre og mere sammenhængende vejnet som udbygning af den øvrige infrastruktur, hvis presset fra den stadig øgede trængsel på vejene skal lettes.
”Det bør ikke mindst ske i tilknytning til byer og bymæssige områder”, siger underdirektør i ITD, Poul Bruun, som også mener, at den eksisterende infrastruktur bør udnyttes endnu bedre end i dag.

”Allerede i dag er der fokus på brug af større transportenheder, eksempelvis modulvogntog, som er en løsning, der fortsat vil blive udbygget. Derudover har regeringen tilladt mere gods på eksisterende biler, forudsat at det ikke forøger sliddet på vejene. Ydermere søger vi at optimere brug af kombiterminaler, så vi kan udnytte det potentiale, som består i at flytte noget af godset over på jernbaner. Endelig vil vi meget gerne have spredt trafikken mere jævnt ud over døgnet. Det handler ikke mindst om at udfordre eksisterende regler og begrænsninger, herunder de kørselsforbud og adgangsbegrænsninger, som f.eks. kommunale miljøpåbud, der forhindrer levering af varer mellem kl. 23 og 07”, siger Poul Bruun.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup