ForSea: Markant miljøgevinst med elfærger på Helsingør-Helsingborg

Rederiet ForSea har gennem 1. kvartal 2019 anvendt verdens største batteridrevne passagerfærger, Aurora og Tycho Brahe, på ruten Helsingør-Helsingborg, og miljøgevinsten har været markant. Det er noget både privat- og erhvervskunder har taget godt imod.

Den batteridrevne færge Aurora er en af de to passagerfærger, der har givet rederiet ForSea en markant miljøforbedring på overfarten mellem Helsingør og Helsingborg. Foto: ForSea.

23.04.2019

SCM.dk

Rederiet ForSea, der har indført de batteridrevne passagerfærger Aurora og Tycho Brahe på Helsingør-Helsingborg-ruten, meddeler at miljøgevinsten er markant. Rederiets samlede CO2-udledning samt udledning af skadelige partikler og energiforbrug er halveret i første kvartal i forhold til samme periode i 2018.

Læs også: Scandlines-rute vækster fortsat i godstrafik

”Batteridriften af vore to store færger har været en succes. Det har kun været nødvendigt med minimale justeringer i indkøringsperioden, og ikke desto mindre har vi kunnet holde en stabil drift med tæt ved 100 procent præcision i det første hele kvartal med batteridrift. Miljøgevinsten er tydelig”, siger Johan Röstin, CEO i ForSea.

Antallet af overførte lastbiler var i 1. kvartal uændret med 111.000 overførte enheder. Antallet af afgange udgjorde godt 12.100 – lidt flere end i 1. kvartal 2018. Præcisionen var uændret og kapacitetsudnyttelsen på bildækket var næsten på niveau med 1. kvartal 2018.

Privat- og erhvervskunder har taget godt imod de meget konkrete forbedringer. Tilbuddet om lydsvag og miljøvenlig sejlads appellerer til mange kunder, og kvartalets tilbagegang i antallet af passagerer og privatbiler skyldes alene periodeforskydning, idet påsken faldt i 1. kvartal 2018, lyder det fra ForSea.

“Kunderne har taget godt imod vores initiativer. Vi tilbyder nu ikke blot den mest stabile, men også den klart mest miljøvenlige rejse over Øresund – for både private og erhvervskunder. Det tæller for alle at vide, at man med ForSea kan rejse støj- og røgfrit, og at vi samtidig har sparet atmosfæren for 4.500 ton CO2 i forhold til samme periode sidste år”, siger Johan Röstin.

Læs også: Status for 2018: Flere lastbiler tager færgen over Øresund

ForSea forventer at kunne forbedre miljøeffekten yderligere i de kommende kvartaler.

- SDN

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brændt inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle