To forskellige spillere på samme hold

Forbrændingsmotoren driver stadig store dele af vores verden, og millioner af dem er drevet af forskellige former for diesel.

I dag finder vi dieselmotoren i alt fra tog til el-generatorer og i forskellige former for vejtransport. Når den diesel, der bruges, kommer fra fossile kilder, har det negative konsekvenser i form af udledning af CO2 ud i atmosfæren. Det accelererer opvarmningen af jorden og dermed også klimaforandringerne. Foto: Neste My..

04.10.2023

SCM.dk

I dag finder vi dieselmotoren i alt fra tog til el-generatorer og i forskellige former for vejtransport. Men når den diesel, der bruges, kommer fra fossile kilder, har det negative konsekvenser i form af udledning af CO2 ud i atmosfæren. Det accelererer opvarmningen af jorden og dermed også klimaforandringerne.

Det haster stadig mere med at finde løsninger på klimaspørgsmålet, hvilket øger interessen for forskellige alternativer til fossil diesel, som har lavere udledning. Der findes allerede flere alternativer, og enhver, der bruger meget brændstof, bør kende til mulighederne, vide hvordan de er lavet og hvorfor det betyder noget. Bevidsthed om nutidens løsninger kan føre til nye samarbejder, og det er kun gennem en fælles indsats, at vi kan realisere ambitionen om et mere bæredygtigt samfund.

At det er muligt at lave alternative dieselbrændstoffer af vegetabilske olier har været kendt næsten lige så længe som dieselbrændstofferne selv. Men det var først i 90'erne, at fremstillingen af vedvarende, biobaserede brændstoffer for alvor begyndte at skalere op.
Diesel, der ikke kommer fra fossile råvarer, kan opdeles i to kategorier: Biodiesel og vedvarende diesel. Denne opdeling kan fremstå noget forvirrende, da begge typer brændstof er lavet af vedvarende, biobaserede råvarer. Der er dog nogle vigtige forskelle mellem dem.

Biodiesel, eller FAME (fedtsyremethylester), skabes via en proces kaldet "transesterificering" og kræver brug af rene råvarer i høj kvalitet. Den kemiske blanding som fremkommer, har et højere uklarhedspunkt – det vil sige den temperatur, hvor brændstoffet bliver grumset – end konventionel diesel. Det kan påvirke brændstofsystemets komponenter negativt, i for eksempel tætninger og filtre.
Biodiesel kaldes nogle gange også første generations bio-baseret diesel, eller den kan være specificeret efter det råmateriale, der er brugt til at skabe den. Et eksempel er RME (rapsmethylester), som er biodiesel fremstillet af rapsolie. Raps er velegnet til dyrkning i Norden og derfor har denne sort været populær her.
Vedvarende diesel er lavet af de samme typer råmaterialer som biodiesel, såsom landbrugsaffald, animalsk fedt og genbrugt madolie. I stedet for transesterificering er fremstillingen af vedvarende diesel afhængig af noget, der kaldes "termokemiske processer", som er behandling med brint.

Det er en avanceret proces, og den frembringer et brændstof, der giver vedvarende diesel to hovedfordele, i forhold til biodiesel.
Den første fordel: De råvarer, der bruges til fremstilling af vedvarende diesel, kan indeholde urenheder, hvilket gør det muligt at omdanne selv lav-kvalitetsaffald og restprodukter til brændstof af høj kvalitet. Fordi processen ikke er så "følsom".
Den anden fordel er, at den kemiske sammensætning af vedvarende diesel er næsten identisk med konventionel diesel. Det betyder, at den kan bruges i koncentrationer på op til 100 procent i eksisterende rør, anlæg og motorer. Den kan også blandes, i et hvilket som helst forhold, med fossil diesel – uden at det påvirker ydeevnen eller andre faktorer.

Vedvarende diesel omtales nogle gange som andengeneration af biobaseret diesel, som avanceret biobrændstof eller som HVO (Hydrobehandlet Vegetabilsk Olie).
Beslutningstageren, der skal vælge mellem at bruge biodiesel eller vedvarende diesel bør overveje alle relevante eksterne faktorer, som for eksempe tilgængeligheden af produktet og den lokale lovgivning. På grund af brændstoffernes forskellige egenskaber er det dog muligt at bruge vedvarende diesel i meget højere koncentrationer, i en eksisterende dieselmotor, uden at skulle foretage ændringer. Det betyder, at reduktioner i udledningen kan opnås væsentligt hurtigere, og i større mængder.

På grund af det vedvarende råmateriale giver biodiesel lavere udledninger for de fleste typer af skadelige stoffer, men det har også vist sig at give anledning til højere niveauer af kvælstofudledning end både vedvarende diesel og fossilbaseret diesel. På grund af den ilt, der er i biodiesel, har den også en kortere holdbarhed end vedvarende diesel. Risikoen for algevækst i de beholdere, der opbevarer biodiesel, øger samtidig den nødvendige vedligeholdelse af en dieselmotor, der bruger biodiesel. Det er derfor, at WWFC (Worldwide Fuel Charter) peger på vedvarende diesel som et muligt alternativ til fossile brændstoffer, mens de på den anden side ikke anbefaler biodiesel.

Læs også: Globalt samarbejde skal realisere ny klimastrategi for skibsfarten

Fra et teknisk perspektiv byder vedvarende diesel på flere vigtige fordele i forhold til biodiesel. Men det, at vi står midt i en klimakrise, betyder, at der er brug for alle tilgængelige løsninger. Jo flere alternativer vi har til brændstoffer fremstillet af fossile råstoffer, jo bedre. Derfor kan biodiesel og vedvarende diesel ses som to forskellige spillere på samme hold, der kan samarbejde og supplere hinanden, frem for at konkurrere. Det vigtigste lige nu er, at klimamålene nås, og at vi mindsker vores afhængighed af fossile energikilder mest muligt. Det er altid svært på forhånd at forudsige, hvilken rolle en bestemt teknologi vil have i fremtiden, da nye innovationer konstant ændrer spillepladen. Derfor bør vi fortsat holde døren åben for alle de forskellige løsninger, der reducerer udledninger.

- PiB

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

12.11.2025SCM.dk

Verden halter langt bagefter historiske klimamål

12.11.2025SCM.dk

21 nye forskningsprojekter skal bidrage til en mere bæredygtig fremtid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 Diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27005 diplomkursus - bliv skarp til risikovurdering af informationssikkerhed!

På dette kursus får du hjælp til at lave en risikovurdering med ISO 27005, som er med til at sikre det optimale niveau af foranstaltninger i din organisation i forhold til organisationens informationssikkerhed.

Dato

18.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn