To forskellige spillere på samme hold

Forbrændingsmotoren driver stadig store dele af vores verden, og millioner af dem er drevet af forskellige former for diesel.

I dag finder vi dieselmotoren i alt fra tog til el-generatorer og i forskellige former for vejtransport. Når den diesel, der bruges, kommer fra fossile kilder, har det negative konsekvenser i form af udledning af CO2 ud i atmosfæren. Det accelererer opvarmningen af jorden og dermed også klimaforandringerne. Foto: Neste My..

04.10.2023

SCM.dk

I dag finder vi dieselmotoren i alt fra tog til el-generatorer og i forskellige former for vejtransport. Men når den diesel, der bruges, kommer fra fossile kilder, har det negative konsekvenser i form af udledning af CO2 ud i atmosfæren. Det accelererer opvarmningen af jorden og dermed også klimaforandringerne.

Det haster stadig mere med at finde løsninger på klimaspørgsmålet, hvilket øger interessen for forskellige alternativer til fossil diesel, som har lavere udledning. Der findes allerede flere alternativer, og enhver, der bruger meget brændstof, bør kende til mulighederne, vide hvordan de er lavet og hvorfor det betyder noget. Bevidsthed om nutidens løsninger kan føre til nye samarbejder, og det er kun gennem en fælles indsats, at vi kan realisere ambitionen om et mere bæredygtigt samfund.

At det er muligt at lave alternative dieselbrændstoffer af vegetabilske olier har været kendt næsten lige så længe som dieselbrændstofferne selv. Men det var først i 90'erne, at fremstillingen af vedvarende, biobaserede brændstoffer for alvor begyndte at skalere op.
Diesel, der ikke kommer fra fossile råvarer, kan opdeles i to kategorier: Biodiesel og vedvarende diesel. Denne opdeling kan fremstå noget forvirrende, da begge typer brændstof er lavet af vedvarende, biobaserede råvarer. Der er dog nogle vigtige forskelle mellem dem.

Biodiesel, eller FAME (fedtsyremethylester), skabes via en proces kaldet "transesterificering" og kræver brug af rene råvarer i høj kvalitet. Den kemiske blanding som fremkommer, har et højere uklarhedspunkt – det vil sige den temperatur, hvor brændstoffet bliver grumset – end konventionel diesel. Det kan påvirke brændstofsystemets komponenter negativt, i for eksempel tætninger og filtre.
Biodiesel kaldes nogle gange også første generations bio-baseret diesel, eller den kan være specificeret efter det råmateriale, der er brugt til at skabe den. Et eksempel er RME (rapsmethylester), som er biodiesel fremstillet af rapsolie. Raps er velegnet til dyrkning i Norden og derfor har denne sort været populær her.
Vedvarende diesel er lavet af de samme typer råmaterialer som biodiesel, såsom landbrugsaffald, animalsk fedt og genbrugt madolie. I stedet for transesterificering er fremstillingen af vedvarende diesel afhængig af noget, der kaldes "termokemiske processer", som er behandling med brint.

Det er en avanceret proces, og den frembringer et brændstof, der giver vedvarende diesel to hovedfordele, i forhold til biodiesel.
Den første fordel: De råvarer, der bruges til fremstilling af vedvarende diesel, kan indeholde urenheder, hvilket gør det muligt at omdanne selv lav-kvalitetsaffald og restprodukter til brændstof af høj kvalitet. Fordi processen ikke er så "følsom".
Den anden fordel er, at den kemiske sammensætning af vedvarende diesel er næsten identisk med konventionel diesel. Det betyder, at den kan bruges i koncentrationer på op til 100 procent i eksisterende rør, anlæg og motorer. Den kan også blandes, i et hvilket som helst forhold, med fossil diesel – uden at det påvirker ydeevnen eller andre faktorer.

Vedvarende diesel omtales nogle gange som andengeneration af biobaseret diesel, som avanceret biobrændstof eller som HVO (Hydrobehandlet Vegetabilsk Olie).
Beslutningstageren, der skal vælge mellem at bruge biodiesel eller vedvarende diesel bør overveje alle relevante eksterne faktorer, som for eksempe tilgængeligheden af produktet og den lokale lovgivning. På grund af brændstoffernes forskellige egenskaber er det dog muligt at bruge vedvarende diesel i meget højere koncentrationer, i en eksisterende dieselmotor, uden at skulle foretage ændringer. Det betyder, at reduktioner i udledningen kan opnås væsentligt hurtigere, og i større mængder.

På grund af det vedvarende råmateriale giver biodiesel lavere udledninger for de fleste typer af skadelige stoffer, men det har også vist sig at give anledning til højere niveauer af kvælstofudledning end både vedvarende diesel og fossilbaseret diesel. På grund af den ilt, der er i biodiesel, har den også en kortere holdbarhed end vedvarende diesel. Risikoen for algevækst i de beholdere, der opbevarer biodiesel, øger samtidig den nødvendige vedligeholdelse af en dieselmotor, der bruger biodiesel. Det er derfor, at WWFC (Worldwide Fuel Charter) peger på vedvarende diesel som et muligt alternativ til fossile brændstoffer, mens de på den anden side ikke anbefaler biodiesel.

Læs også: Globalt samarbejde skal realisere ny klimastrategi for skibsfarten

Fra et teknisk perspektiv byder vedvarende diesel på flere vigtige fordele i forhold til biodiesel. Men det, at vi står midt i en klimakrise, betyder, at der er brug for alle tilgængelige løsninger. Jo flere alternativer vi har til brændstoffer fremstillet af fossile råstoffer, jo bedre. Derfor kan biodiesel og vedvarende diesel ses som to forskellige spillere på samme hold, der kan samarbejde og supplere hinanden, frem for at konkurrere. Det vigtigste lige nu er, at klimamålene nås, og at vi mindsker vores afhængighed af fossile energikilder mest muligt. Det er altid svært på forhånd at forudsige, hvilken rolle en bestemt teknologi vil have i fremtiden, da nye innovationer konstant ændrer spillepladen. Derfor bør vi fortsat holde døren åben for alle de forskellige løsninger, der reducerer udledninger.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

Det organisatoriske ansvar for forecasting

Relateret indhold

20.05.2025SCM.dk

Elbiler og tariffer fører til øget elforbrug om natten

19.05.2025GS1 Denmark

Sponseret

Sådan kan emballagesystemer hjælpe med at strukturere din emballage

19.05.2025SCM.dk

Endnu en hæder til Brødrene Dahls sociale indsats

19.05.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

15.05.2025SCM.dk

EWII har sat strøm til Danmarks største batteri

15.05.2025PALOMAT

Sponseret

ALBERTINA Machinery sparer tid og penge med PALOMAT® Inline

13.05.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa tiltrak både fagfolk og studerende på Robotbrag

12.05.2025SCM.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

21.05.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

21.05.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
AI Act i praksis – lovgivning og standarder om kunstig intelligens

På dette endags introduktionskursus får du en gennemgang af AI Act og formålet med regelsættet. Derudover vil du få indblik i ISO/IEC 42001, der opstiller krav til et ledelsessystem for kunstig intelligens (AIMS), og hvordan den kan indgå i arbejdet med AI

Dato

21.05.2025

Tid

09:00

Sted

CodeNode, Gdanskgade 2, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online