Forsyningskæden spiller nøglerolle i servitization

Det er afgørende at have styr på forsyningskæden, hvis virksomheder skal have succes med at sælge værdi og udbytte. Udbyttebaserede forretningsmodeller - eller servitization - forventes at erstatte traditionelt produktsalg i mange brancher i fremtiden. En af de brancher, som er længst fremme på området, er servicebranchen, som andre brancher med fordel kan skele til i omstillingen af traditionelle forretningsmodeller. Det viser en undersøgelse fra IFS.

Det at have styr på sin forsyningskæde bringer mange fordele, når man omlægger sin forretningsmodel til at sælge sine fysiske produkter som services. Foto: 123rf.com

25.01.2024

SCM.dk

Undersøgelsen afdækker hvor langt erhvervslivet er i implementering af udbyttebaserede forretningsmodeller. Undersøgelsen viser, at en femtedel af de virksomheder, som er længst fremme, arbejder inden for service.  Det er også blandt denne grupper af virksomheder, at interessen for de nye forretningsmodeller er størst. 40 procent af lederne på serviceområdet mener, at tiden er inde til at implementere servitization og ønsker at komme i gang med arbejdet nu. 

Undersøgelsen, der er gennemført blandt 2.000 beslutningstagere i Norden, Frankrig, Tyskland, England, USA, Japan og UAE, viser også, at forsyningskæden sammen med R&D spiller en afgørende rolle for at får succes med servitization. 41 procent af respondenterne anser forsyningskæden for at være den mest kritiske funktion i forhold til at implementere udbyttebaserede forretningsmodeller, mens 42 procent har R&D øverst på listen. 

30 procent af de virksomheder, der allerede har implementeret servitization, og som har fokuseret på forsyningskæden og R&D i processen, oplever, at de lettere og mere succesfuldt kan indtage nye markeder. 27 procent har styrket kundeloyaliteten. Blandt de virksomheder, der har planlagt at implementere servitization, men mangler teknologi til at understøtte processen, peger 58 procent på kunstig intelligens (AI) som den vigtigste teknologiske faktor.

Det at have styr på sin forsyningskæde bringer mange fordele, når man omlægger sin forretningsmodel til at sælge sine fysiske produkter som services. Man kender produktet indgående, og kan sætte sensorer i, som kan optimere servicebehovet pro aktivt. Derudover kan virksomheden efterfølgende tage produktet retur, og genbruge dele til nye løsninger, så man supporterer den cirkulære økonomi og reducerer CO2 aftrykket på sigt.

Læs også: Netbutikker skifter logistikfokus

”Virksomheder, der arbejder med service, har som udgangspunkt gode forudsætninger for at få succes med servitization. De er i forvejen vant til at sælge serviceydelser og skal ikke som producenter omstille sig til en helt en helt ny type forretningsmodel. Men det kræver stadig en omstilling af forretningen for servicevirksomhederne at ændre indtjeningsgrundlaget gående mod et udbyttebaseret salg. Vores undersøgelse viser, at forsyningskæden sammen med R&D spiller en central rolle i omstillingsprocessen, og det er derfor glædeligt, at så mange virksomheder prioriterer netop disse områder på rejsen”, siger landedirektør i IFS Danmark, Jesper Illum.

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle