Netbutikker skifter logistikfokus

Netbutikkerne ser i mindre grad gratis retur og ekspreslevering som vigtige konkurrenceparametre, men holder fast i fri fragt. Det viser en ny analyse.

Mens gratis retur og ekspreslevering mister betydning, så vurderer netbutikkerne stadig, at fri fragt er et meget vigtigt konkurrenceparameter. Foto: 123rf.com

11.01.2024

SCM.dk

”Giganternes tiltag kan få indvirkning på andre netbutikker, der kæmper for bundlinjen”.
Sådan lød vurderingen fra Dansk Erhvervs Jens Wedenborg, da H&M og Zalando i 2023 meddelte, at de ville skærpe deres fokus på at reducere antallet af returneringer. Længst gik H&M, da den svenske gigant meddelte, at virksomheden ville droppe gratis retur.

Jens Wedenborgs forudsigelse ser ud til at holde vand. I hvert fald viser Dansk Erhvervs
E-handelslogistikanalyse, at færre netbutikker ser gratis retur som et vigtigt konkurrenceparameter.

”Jeg er ret sikker på, at det blandt andet hænger sammen med, at flere store virksomheder har adresseret udfordringen med gratis retur. Flere af de mindre har formentlig tænkt, at hvis de store dropper det, så vil kunderne i mindre grad forvente det, og derfor er det ikke så vigtigt længere”, forklarer han.

”Og jeg tror, at de er ganske tilfredse med det, for der er ingen tvivl om, at gratis retur er noget af det, der gør rigtig ondt på en i forvejen presset bundlinje”, uddyber han.

Analysen viser også, at netbutikkerne i mindre grad vurderer, at ekspreslevering (samme-dag-levering) er et vigtigt konkurrenceparameter.

”Det handler også om bundlinjen, for det er dyrt at tilbyde. Samtidig hører vi også fra mange af vores medlemmer, at det ikke er en forventning hos kunderne, at de skal kunne få varen samme dag, og de vil i hvert fald ikke betale for det. Det giver derfor god mening, at man ikke ser det som et vigtig parameter”, forklarer Jens Wedenborg.

Læs også: Stigning af tomme lager-m2 på grund af nybyggeri

Mens gratis retur og ekspreslevering mister betydning, så vurderer netbutikkerne stadig, at fri fragt er et meget vigtigt konkurrenceparameter.

”Sammen med forskellige leveringsmuligheder er det klart det, som netbutikkerne ser som det vigtigste konkurrenceparameter. Det vil formentlig ikke ændre sig, men jeg kan godt forestille mig, at vi vil se flere, der vil begynde at arbejde med, at der skal købes for et minimumsbeløb for at få fri fragt”, siger Jens Wedenborg.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle