Netbutikker skifter logistikfokus

Netbutikkerne ser i mindre grad gratis retur og ekspreslevering som vigtige konkurrenceparametre, men holder fast i fri fragt. Det viser en ny analyse.

Mens gratis retur og ekspreslevering mister betydning, så vurderer netbutikkerne stadig, at fri fragt er et meget vigtigt konkurrenceparameter. Foto: 123rf.com

11.01.2024

SCM.dk

”Giganternes tiltag kan få indvirkning på andre netbutikker, der kæmper for bundlinjen”.
Sådan lød vurderingen fra Dansk Erhvervs Jens Wedenborg, da H&M og Zalando i 2023 meddelte, at de ville skærpe deres fokus på at reducere antallet af returneringer. Længst gik H&M, da den svenske gigant meddelte, at virksomheden ville droppe gratis retur.

Jens Wedenborgs forudsigelse ser ud til at holde vand. I hvert fald viser Dansk Erhvervs
E-handelslogistikanalyse, at færre netbutikker ser gratis retur som et vigtigt konkurrenceparameter.

”Jeg er ret sikker på, at det blandt andet hænger sammen med, at flere store virksomheder har adresseret udfordringen med gratis retur. Flere af de mindre har formentlig tænkt, at hvis de store dropper det, så vil kunderne i mindre grad forvente det, og derfor er det ikke så vigtigt længere”, forklarer han.

”Og jeg tror, at de er ganske tilfredse med det, for der er ingen tvivl om, at gratis retur er noget af det, der gør rigtig ondt på en i forvejen presset bundlinje”, uddyber han.

Analysen viser også, at netbutikkerne i mindre grad vurderer, at ekspreslevering (samme-dag-levering) er et vigtigt konkurrenceparameter.

”Det handler også om bundlinjen, for det er dyrt at tilbyde. Samtidig hører vi også fra mange af vores medlemmer, at det ikke er en forventning hos kunderne, at de skal kunne få varen samme dag, og de vil i hvert fald ikke betale for det. Det giver derfor god mening, at man ikke ser det som et vigtig parameter”, forklarer Jens Wedenborg.

Læs også: Stigning af tomme lager-m2 på grund af nybyggeri

Mens gratis retur og ekspreslevering mister betydning, så vurderer netbutikkerne stadig, at fri fragt er et meget vigtigt konkurrenceparameter.

”Sammen med forskellige leveringsmuligheder er det klart det, som netbutikkerne ser som det vigtigste konkurrenceparameter. Det vil formentlig ikke ændre sig, men jeg kan godt forestille mig, at vi vil se flere, der vil begynde at arbejde med, at der skal købes for et minimumsbeløb for at få fri fragt”, siger Jens Wedenborg.

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn