Forundersøgelser for Kattegatbro med og uden jernbane er på vej

Regeringen og Dansk Folkeparti afsætter 60 mio. kr. på finansloven for 2019 til at igangsætte to forundersøgelser af en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.

På Finansloven 2019 er der afsat 60 mio. kr. til to forundersøgelser for fast forbindelse over Kattegat. Ifølge Rambølls idekatalog kan en kommende bro laves med en monorail kørende på autoværnet. Illustration: Rambøll.

02.01.2019

SCM.dk

I en ny screening anslår Vejdirektoratet, at en vejbro over Kattegat og Samsø kan bygges for 62 milliarder kroner, mens det koster yderligere 74 milliarder kroner at få jernbane med.

Mere konkret betyder det, at en fast Kattegat-forbindelse - der vil kunne spare trafikanter for op til halvanden times kørsel - kan realiseres som ren vejforbindelse uden økonomisk bidrag fra staten, mens en kombineret vej- og jernbaneforbindelse vil kræve et økonomisk bidrag fra staten i størrelsesordenen 40-50 mia. kr.

Læs også: Nye tal puster liv i drømmen om bro over Kattegat

”En fast forbindelse over Kattegat vil være med til at binde Danmark tættere sammen. Trafikanter mellem Jylland og Sjælland vil kunne spare op til halvanden times kørsel, afhængig af hvor de skal til og fra. Og så vil fjernbusser over forbindelsen kunne sikre en hurtigere og nemmere forbindelse for den kollektive trafik mellem landsdelene, ligesom trængslen på de fynske og østjyske motorveje vil blive mindsket”, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

For at sikre bred politisk forankring og et sammenligneligt samt aktuelt grundlag, når der skal tages stilling til, om en eventuel VVM-undersøgelse skal sættes i gang, har regeringen og Dansk Folkeparti på Finansloven for 2019 afsat 60 mio. kr. til at der bliver gennemført to forundersøgelser.

Det skyldes, at de fysiske løsninger for en ren vejforbindelse hhv. en kombineret vej- og jernbaneforbindelse er væsentligt forskellige, ligesom en kombineret forbindelse ikke kan ses i direkte sammenhæng med en forbindelse, der er optimeret til vejtrafik alene.

”For at få bred politisk opbakning fra oppositionen til et projekt med dette tidsperspektiv, er det nødvendigt både at undersøge en kombineret og en ren vejforbindelse. Det ændrer ikke på, at screeningen peger på en vejforbindelse som den eneste økonomiske rentable løsning, men jeg er glad for, at vi nu får sat gang i de nødvendige undersøgelser, så vi kan komme et skridt nærmere en fast forbindelse over Kattegat”, siger Ole Birk Olesen.

De øvrige partier (S, SF og RV) i forligskredsen bag Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009 vil blive tilbudt at tilslutte sig aftalen.

Monorail på autoværnet kan være løsningen
Selvom det altså ikke tyder på, at en kommende bro over Kattegat kommer til at omfatte en jernbane, så viser et idekatalog udarbejdet af Rambøll, at der også er andre muligheder for at etablere kollektiv transport.

I kataloget kommer Rambøll med syv forslag til, hvordan danskerne kan transportere sig på en bro over Kattegat uden egen bil. De tager alle udgangspunkt i, at broen, hvis den bliver til noget, først åbner i 2035. Til den tid, argumenterer Rambøll, er mange af de teknologier, som endnu er i deres vorden, modnet. Det gælder først og fremmest elfremdrift, kommunikation mellem køretøjerne selvkørende systemer.

Forslagene tæller både superbusser med en længde på op til 100 meter med særlige møderum, toiletter osv., et skinneløst, autonomt tog, der styres af sensorer i vejbanen samt busser, der kan kobles sammen på broen.

Det dyreste og mest ambitiøse forslag er en monorail, som er en løsning, der allerede findes og er i drift mange steder i verden. Den behøver ikke at forstyrre bilerne, men kan køre på autoværnet.

”Det kombinerede autoværn fungerer således samtidig som en styre-, strøm- og bæreskinne for monorail-enheden. Enheden står på styreskinnen på hjul under enheden. Disse hjul sikrer bussens fremdrift med strøm fra skinnens underside. Styrende hjul trykker horisontalt ind mod skinnens sider og sikrer en stabil og jævn køreoplevelse med høj hastighed”, forklarer Rambøll i rapporten.

Fordelen er, at monorail har enorm kapacitet. Ulempen er, at den er dyr at etablere, ikke kun på selve broen, men også på land.

Mens Ole Birk Olesen i Jyllands-Posten forholder sig positivt til flere af ideerne, så er transportforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, skeptisk over for en del af forslagene, som han kalder ”lidt for fantasifulde”. Og han forstår ikke, hvorfor en evt. monorail skal køre på autoværnet i stedet for at gøre broen bredere.

”En slags små tog på gummihjul vil være mere realistisk”, siger han til Jyllands-Posten.

Transportforskeren understreger, at fjernbusser med en Kattegatbro uden jernbane under alle omstændigheder får en markant konkurrencefordel over for toget.

Læs også: Sejlturen over Kattegat bliver på batterier

Forundersøgelserne til Kattegat-forbindelse med eller uden jernbane sættes i gang primo 2019 og forventes at være færdig i løbet af 2021, hvorefter der vil kunne sættes gang i en VVM-undersøgelse, som danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.

- JMA

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

15.05.2025SCM.dk

EWII har sat strøm til Danmarks største batteri

15.05.2025PALOMAT

Sponseret

ALBERTINA Machinery sparer tid og penge med PALOMAT® Inline

13.05.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa tiltrak både fagfolk og studerende på Robotbrag

12.05.2025SCM.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Consafe Logistics

Sponseret

Consafe Logistics gearer op

12.05.2025Global AGV

Sponseret

Træt af flaskehalse i produktionslinjen?

12.05.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

09.05.2025SCM.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro