Forundersøgelser for Kattegatbro med og uden jernbane er på vej

Regeringen og Dansk Folkeparti afsætter 60 mio. kr. på finansloven for 2019 til at igangsætte to forundersøgelser af en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.

På Finansloven 2019 er der afsat 60 mio. kr. til to forundersøgelser for fast forbindelse over Kattegat. Ifølge Rambølls idekatalog kan en kommende bro laves med en monorail kørende på autoværnet. Illustration: Rambøll.

02.01.2019

SCM.dk

I en ny screening anslår Vejdirektoratet, at en vejbro over Kattegat og Samsø kan bygges for 62 milliarder kroner, mens det koster yderligere 74 milliarder kroner at få jernbane med.

Mere konkret betyder det, at en fast Kattegat-forbindelse - der vil kunne spare trafikanter for op til halvanden times kørsel - kan realiseres som ren vejforbindelse uden økonomisk bidrag fra staten, mens en kombineret vej- og jernbaneforbindelse vil kræve et økonomisk bidrag fra staten i størrelsesordenen 40-50 mia. kr.

Læs også: Nye tal puster liv i drømmen om bro over Kattegat

”En fast forbindelse over Kattegat vil være med til at binde Danmark tættere sammen. Trafikanter mellem Jylland og Sjælland vil kunne spare op til halvanden times kørsel, afhængig af hvor de skal til og fra. Og så vil fjernbusser over forbindelsen kunne sikre en hurtigere og nemmere forbindelse for den kollektive trafik mellem landsdelene, ligesom trængslen på de fynske og østjyske motorveje vil blive mindsket”, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

For at sikre bred politisk forankring og et sammenligneligt samt aktuelt grundlag, når der skal tages stilling til, om en eventuel VVM-undersøgelse skal sættes i gang, har regeringen og Dansk Folkeparti på Finansloven for 2019 afsat 60 mio. kr. til at der bliver gennemført to forundersøgelser.

Det skyldes, at de fysiske løsninger for en ren vejforbindelse hhv. en kombineret vej- og jernbaneforbindelse er væsentligt forskellige, ligesom en kombineret forbindelse ikke kan ses i direkte sammenhæng med en forbindelse, der er optimeret til vejtrafik alene.

”For at få bred politisk opbakning fra oppositionen til et projekt med dette tidsperspektiv, er det nødvendigt både at undersøge en kombineret og en ren vejforbindelse. Det ændrer ikke på, at screeningen peger på en vejforbindelse som den eneste økonomiske rentable løsning, men jeg er glad for, at vi nu får sat gang i de nødvendige undersøgelser, så vi kan komme et skridt nærmere en fast forbindelse over Kattegat”, siger Ole Birk Olesen.

De øvrige partier (S, SF og RV) i forligskredsen bag Aftale om en grøn transportpolitik fra 2009 vil blive tilbudt at tilslutte sig aftalen.

Monorail på autoværnet kan være løsningen
Selvom det altså ikke tyder på, at en kommende bro over Kattegat kommer til at omfatte en jernbane, så viser et idekatalog udarbejdet af Rambøll, at der også er andre muligheder for at etablere kollektiv transport.

I kataloget kommer Rambøll med syv forslag til, hvordan danskerne kan transportere sig på en bro over Kattegat uden egen bil. De tager alle udgangspunkt i, at broen, hvis den bliver til noget, først åbner i 2035. Til den tid, argumenterer Rambøll, er mange af de teknologier, som endnu er i deres vorden, modnet. Det gælder først og fremmest elfremdrift, kommunikation mellem køretøjerne selvkørende systemer.

Forslagene tæller både superbusser med en længde på op til 100 meter med særlige møderum, toiletter osv., et skinneløst, autonomt tog, der styres af sensorer i vejbanen samt busser, der kan kobles sammen på broen.

Det dyreste og mest ambitiøse forslag er en monorail, som er en løsning, der allerede findes og er i drift mange steder i verden. Den behøver ikke at forstyrre bilerne, men kan køre på autoværnet.

”Det kombinerede autoværn fungerer således samtidig som en styre-, strøm- og bæreskinne for monorail-enheden. Enheden står på styreskinnen på hjul under enheden. Disse hjul sikrer bussens fremdrift med strøm fra skinnens underside. Styrende hjul trykker horisontalt ind mod skinnens sider og sikrer en stabil og jævn køreoplevelse med høj hastighed”, forklarer Rambøll i rapporten.

Fordelen er, at monorail har enorm kapacitet. Ulempen er, at den er dyr at etablere, ikke kun på selve broen, men også på land.

Mens Ole Birk Olesen i Jyllands-Posten forholder sig positivt til flere af ideerne, så er transportforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, skeptisk over for en del af forslagene, som han kalder ”lidt for fantasifulde”. Og han forstår ikke, hvorfor en evt. monorail skal køre på autoværnet i stedet for at gøre broen bredere.

”En slags små tog på gummihjul vil være mere realistisk”, siger han til Jyllands-Posten.

Transportforskeren understreger, at fjernbusser med en Kattegatbro uden jernbane under alle omstændigheder får en markant konkurrencefordel over for toget.

Læs også: Sejlturen over Kattegat bliver på batterier

Forundersøgelserne til Kattegat-forbindelse med eller uden jernbane sættes i gang primo 2019 og forventes at være færdig i løbet af 2021, hvorefter der vil kunne sættes gang i en VVM-undersøgelse, som danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.

- JMA

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

03.10.2024SCM.dk

Novo Nordisk vil flyve medicin til USA

03.10.2024SCM.dk

Nyansat erfaren kvinde skal styrke Carl Ras’ Supply Chain division

02.10.2024SCM.dk

Danmark har et større materialeforbrug end EU-gennemsnittet

30.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Særligt små virksomheder skal indstille sig på nye NIS2-krav

30.09.2024SCM.dk

Kunstig intelligens åbner for enormt logistisk potentiale

30.09.2024SCM.dk

Bæredygtig og ubesværet logistik på nordisk messe i Göteborg

27.09.2024SCM.dk

Lagerautomationens fremtid er fleksibel og mobil

27.09.2024SCM.dk

Flere millioner skal hjælpe kriseramte virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Apport Systems A/S
Konference
Commerce Excellence: Lageret og Supply Chain anno 2024

Er du nysgjerrig på hvordan kunstig intelligens (AI) kommer til å påvirke lagerstyring og supply chain? Ønsker du å utvide ditt profesjonelle nettverk i vakre omgivelser? Da har vi den perfekte hendelsen for deg!

Dato

09.10.2024

Tid

14:00

Sted

Bølgen & Moi Tjuvholmen allé 5 Oslo, 0252 Norway

Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup