De store fragtdroner er på vej

På Air Cargo Forum mødtes folk fra en stribe fragtdronefabrikanter i en paneldebat og fortalte om deres arbejde med udvikling af store fragtdroner, hvis kapacitet nærmere skal opgøres i ton end kilo.

På årets Air Cargo Forum kunne grundlægger og administrerende direktør i Astral Aviation, Sanjeev Gadhia, fortælle om dronefragtflyet Flyox. Foto: Astral Aerial.

25.10.2018

SCM.dk

Der sker meget i fragtflysbranchen i disse år, og selvom emner som digitalisering og blokchain fyldte meget på det netop afholdte Air Cargo Forum, så fik en paneldebat om ubemandede fragtdroner også stor opmærksomhed, skriver Air Cargo World.

På det område går udviklingen nemlig rigtig stærkt, og lige nu tester flere virksomheder prototyper på droner, der kan bære en last målt i ton.

Læs også: Leveringsdroner kan ændre fremtidens logistik

En af dem er det spanske firma Singular Aircraft, og under sessionen på Air Cargo Forum kunne grundlægger og administrerende direktør i Astral Aviation, Sanjeev Gadhia, der har samarbejdet med flere dronevirksomheder, således fortælle, at Singular Aircraft netop har gennemført tre succesfulde testflyvninger af Flyox I-dronen på en NATO-base i Norge.

Sanjeev Gadhia fortalte desuden publikum, at Flyox I har en maksimal nytte last på to ton, og at det under testflyvningerne lykkedes for den at lette og lande autonomt på en landingsbane på mindre end 500 meter både om dagen og natten.

Testflyet fløj i alt 260 kilometer ”uden tekniske problemer og nedbrud”, tilføjede han ifølge Air Cargo World. Astral planlægger nu at køre et pilotprojekt med Flyox I i Kenya i 2019, hvorefter at de forventer, at droneflyet kan bruges til forretning. Se en video af Flyox-dronen i aktion nederst i artiklen.

Astral har haft fokus på at udvikle store droneflyer, der har en størrelse svarende til en campingvogn, som Gadhia mener, er mere omkostningseffektivt og samtidig giver en større fleksibilitet, fordi mange kan lande på korte, eller helt uden, landingsbaner, ligesom at nogle af dem kan lande på vand.

Blended wing body-design øger lasten
Til paneldebatten fik publikummet også en opdatering fra Alexsey Matyushev, der er CEO hos Natilus, som udfører test på en 30 fods drone i området omkring San Francisco-bugten.

Prototypen fra Natilus, som letter og lander på vand, kan på nuværende tidspunkt bære en last på 700 pund (ca. 318 kilo), men planen er, at der med tiden vil blive udviklet flere modeller, som vil kunne fragte last på op til to, 60 og 120 ton.

På Air Cargo Forum forklarede Matyushev, at det unikke ved Natilus’ drone er, at den er bygget udfra et blended wing body-design, hvor der ikke er nogen klar linje mellem vinge og krop.

”På denne måde får dronen en rektangulær form, hvilket gør, at den kan indeholde 15 procent mere last end et normalt fly på samme størrelse”, forklarede Matyushev ifølge Air Cargo World.

Tester i konservative Europa
Fra Bulgarien kom medstifter hos Dronamics, Svilen Rangelov, og fortalte om selskabets prototype på deres drone, som de kalder ”The Black Swan”, og som kan bære en last på 350 kilo og har en rækkevidde på 2500 kilometer.

Rangelov pegede på, at det var opmuntrende for branchen, at selskabet havde fået lov til at udføre deres test af prototypen i Europa, “som typisk er mere konservativt, når det handler om regulering”.

I modsætning til nogen af de andre deltagere i panelet, så ser Rangelov ikke nødvendigvis Dronamics som en producent, da de også har planer om at komme ind på DronePort-markedet, hvor de kan designe små landingsterminaler til droner.

Drone ideel til fjerntliggende områder
Til sidst fik publikum lov til at høre om et nyt firma på dronemarkedet, Sabrewing Aircraft, der er i gang med at skabe en el- og gasdrevet hybriddrone, der bruger tilt-rotor-teknologi under takeoff og landing.

CEO hos Sabrewing, Ed de Rayes, sagde ifølge Air Cargo World under paneldebatten, at det, der skiller hans prototypers design ud, er, at ingen lufthavn behøver at styre Sabrewing-dronen, hvilket gør den ideel til transport i fjerntliggende områder.

”Der er mange områder, der er som Alaska, hvor kun 17 procent af byerne er forbundet med vej. I Afrika, Asien og Indien – Der er mange isolerede lokalsamfund", sagde han.

Læs også: Drone kan holde fugle væk fra lufthavne

Sabrewing, der blev stiftet i USA i 2016, har planer om at producere tre typer af fragtdroner: Rhaegal, Draco, og Wyvern, med kapaciteter på hhv. 800, 2.500 og 4.400 pund.

Sabrewing planlægger desuden allerede at udføre prøveflyvninger med nogle af deres modeller med start i juni 2019.

- JMA


Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby