Fremtidens transport: mere asfalt og gang i havnene

Når der skal investeres i fremtidens infrastruktur i Danmark, skal vejene stå øverst på listen, bl.a. med den moderne teknologi in mente. Og så skal havnene bringes mere i spil som alternative godskanaler. Det var overskrifterne, da Venstre indbød til konference om emnet.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) var blandt eftermiddagens talere og pegede bl.a. på, at der skal investeres mere i vejene sammenlignet med jernbanenettet. Foto: Anders Kampmann.

22.05.2017

SCM.dk

Men det er langt fra det fulde billede, så for at debattere, hvordan den øvrige investeringshorisont kommer til at se ud, inviterede Venstre, ved transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, i slutningen af april til konference på netop det område.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) var blandt eftermiddagens første talere, og han lagde ikke skjul på, hvor der bør prioriteres, når midlerne til forbedring af de danske transportkanaler skal fordeles.

”Vi skal bruge nogle flere penge på vores veje og nogle færre på jernbanenettet, som pt. sluger to tredjedele af infrastrukturinvesteringerne. Vi har kapacitetsproblemer på motorveje i hele landet, som skal løses, og det er både for dyrt og urealistisk at flytte folk i tilstrækkelig grad fra bil til tog, selvom den moderne teknologi kan være med til at skubbe til det billede”, sagde ministeren.

Der var velbesøgt til konferencen, der blev afholdt i Fællessalen på Christiansborg. Foto: Anders Kampmann.

Langsigtet planlægning og forbindelse til havnene
Den udmelding blev modtaget med anerkendelse fra både størstedelen af de godt 140 tilhørere i salen og flere af de andre oplægsholdere, heriblandt fagchef fra Dansk Erhverv, Jesper Stenbæk, der argumenterede for en privatisering af DSB, og fra Vagn Hundebøll, koncerndirektør i DLG – ”en af landets største transportører” – der selv kan mærke de problemer, ministeren refererede til.

”Vi taber omkring 100 mio. kr. årligt på lastbilchauffører, der holder i kø, og derfor efterlyser vi en mere samlet masterplan for de kommende investeringer. Der skal skydes flere midler i den basale infrastruktur, vi vil se nogle langsigtede investeringer, vi kan stole på, og planlægningen skal være bedre koordineret. Det skal ske som en del af en prioritering af erhvervslivet, som kan skabe vækst og job”, sagde han.

Læs også: Planer om ny containerterminal ved Aalborg Havn

Derudover pegede han, som flere andre i løbet af eftermiddagen, på den potentielle værdi i at få flyttet mere gods fra lastbiler over på mindre skibe, der kan sejle mellem de danske provinshavne og på den måde frigøre noget plads på vejene. Samtidig understregede han dog, at vejforbindelserne til disse havne skal være i orden, før det kommer til at fungere.

Branche skal hjælpe med finansiering – men hvordan?
Den moderne teknologi og mulighederne deri var naturligt nok også en del af dagsordenen for de fleste af talerne. Specielt de selvkørende biler og lastbiler er et område, hvor Danmark skal med på vognen, ”gerne som testbed”, som Ole Birk Olesen formulerede det.

Såvel Jesper Stenbæk som direktør for FDM, Thomas Møller Thomsen, slog på de førerløse biler (og busser) som en mulig erstatning for den kollektive transport, specielt i landområderne, og som en faktor, der kan komme til at skabe mere vejtrafik.

ITD-innovationschef Poul Bruun malede med en endnu bredere pensel.

Innovationschef for ITD, Poul Bruun, adresserede de mange transportrelaterede elementer i den digitale omstilling. Foto: Anders Kampmann.

”Vi er midt i en digital omstilling, som vi skal støtte. Vi skal have papirløse forsyningskæder og endnu bedre udnyttelse af data. Vi skal tage både den førerløse teknologi og platooning til os, og vi skal videre med testforløb og demonstrationer på området. Og vi skal være klar til automatisering og Industri 4.0, stigende nethandel og endnu større krav om convenience. Alt det her kræver stadig nye og bedre veje, og derfor er jeg ikke i tvivl om, at vi skal have mere asfalt i fremtiden”, sagde Poul Bruun og lagde sig dermed også på linje med et nyligt udspil fra Dansk Vejforening, der ligeledes peger på flere vejprojekter, man gerne se realiseret i de kommende år.

På den baggrund kom konferencens sidste taler, direktør for DI Transport, Michael Svane, med et (retorisk) spørgsmål til forsamlingen, som både branchefolk, politikere og andre interessenter lod til at anerkende vigtigheden af.

Læs også: Logistikbranchen har brug for store it-investeringer

”Den kollektive trafik er pengene værd, og den er ligeså afgørende for industrien som en velfungerende infrastruktur med gode veje, motorveje, havne osv. Derfor må vi spørge os selv, hvordan vi som branche kan hjælpe med finansieringen; det vil være i både vores og samfundets interesse at vi husker vores rolle i den forbindelse”, sluttede han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

18.09.2025SCM.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Risikostyring af informationssikkerhed i den finansielle sektor

På dette diplomkursus får du inspiration til, hvordan ISO/IEC 27005-standarden kan anvendes ift. de krav, DORA stiller til styring af digitale risici herunder etablering af en samlet risikostyringsramme.

Dato

23.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn