Autonome skibe testes i danske farvande

Sejlads med skibe uden besætninger i vandene omkring Danmark rykker tættere på. På Sydfyn tester Tuco Yacht allerede en arbejdsbåd med et indbygget autonomisystem - dog med en mand ombord.

Ved at skifte styrmanden bag roret ud med fjernstyret teknologi i de danske skibe, kan det skabe muligheder for fynske virksomheder at udvikle nye produkter. Foto: Tuco.

28.05.2018

SCM.dk

Den Internationale Maritime Organisation (IMO) er netop påbegyndt forhandlingerne om at gøre de autonome skibe lovlige i internationalt farvand.

Det er skibe, der i stedet for en styrmand vil kunne fjernstyres fra land, som vi kender det fra droneteknologien. 

Fordele ved ny teknologi
I Fåborg på Sydfyn er man allerede i gang med at teste de førerløse skibe.

”Det er egentlig en almindelig arbejdsbåd, vi har, men den er udstyret med et system. Et system med autonomi, der gør det muligt at fjernstyre den ligesom en radiobil”, fortæller grundlægger af Tuco Yacht Værft i Fåborg, Jonas Petersen, til dr.dk

I Danmark må man gerne sejle med et autonomt skib, hvis der er mindst ét besætningsmedlem ombord, der kan stå klar til at overtage styringen. Sådan kan personen trække bremsen eller styre udenom uforudsete udfordringer på sejlturen.

Ifølge Jonas Petersen har autonom shipping mange fordele.

”Der er en lang række opgaver, som man kan bruge autonomi til allerede. Og det er også det, som ligger lige til for os. Vi ser havundersøgelser som en oplagt mulighed,” siger han og fortsætter:

”I stedet for at have to mand ombord på en båd, så kunne der eksempelvis sidde én mand i en campingvogn eller i en container på land med et vindue ud imod det område, som bliver undersøgt, og så kan båden faktisk ligge og sejle selv”.

Det kan den ifølge Jonas Petersen gøre 24 timer i døgnet, fordi man bare skifter folkene i campingvognen i stedet for at udskifte to mand ombord på båden.

Vækst på Fyn  
Hvis førerløs sejlads bliver lovligt i Danmark, vil det spille godt sammen med de teknologivirksomheder, der allerede er på Fyn. Det mener Mads Rasmussen, der er forretningsudvikler hos Fyns Maritime Klynge.

”Fyn er en maritim højborg. Så det kan vi blande sammen med robot- og droneteknologi, og så står vi faktisk rigtig stærkt i forhold til at tage en god bid af kagen”, pointerer Mads Rasmussen.

Ifølge forretningsudvikleren er det en vækst, der vil vise sig på flere måder.

”Vi kan for eksempel udvikle nye, autonome skibe, hvis vi går mod en udvikling med helt ubemandede skibe, så har vi ikke behov for toiletter til mandskabet ombord. Og så har vi nogle værfter, der skal bygge skibene,” siger Mads Rasmussen.

Læs også: Verdens første autonome containerskib bliver testet 

Derudover har Fyn udstyrsleverandører til satellitter og kommunikationsudstyr. Disse virksomheder vil desuden kunne skabe nye produkter, påpeger han. 

Fra styring til autonomi
For at komme videre med projektet, mangler der ifølge Jonas Petersen fra Tuco Yacht nogle overordnede rammer.

”Som virksomhed ser vi meget på det, der ligger lige for. I Danmark må man faktisk relativt meget. Det er sådan, at vi gerne må betjene vores arbejdsbåd autonomt. Vi må gerne sejle med den her båd autonomt, så længe der er en, der holder øje med den og kan se den,” siger han til dr.dk.

Men selvom teknologien allerede er på plads, så er der stadigvæk en udfordring, mener han. 

”Det er virkeligt, og det er muligt. Så er der en social accept ligesom med autonome biler. Så skal vi alle sammen være trygge ved at forstå, at det rent faktisk kan lade sig gøre,” siger Jonas Petersen.

Læs også: Nyt samarbejde vil spare vindindustrien for millioner af kroner

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) er en af dem, der bakker op om, at de førerløse skibe skal blive en realitet. Han håber på at kunne udvikle Danmark til et testlaboratorium inden for autonom skibsfart.

Ministeren forventer, at den autonome teknologi er indfaset i danske skibe i 2020, skriver dr.dk. 

-JJK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn