Gør bæredygtighed profitabelt
En guide til ledere om at skabe en succesfuld virksomhed, der gør verden til et bedre sted.
I sin nye bog, Making Sustainability Profitable, vender Jasper Steinhausen den sædvanlige tilgang til bæredygtighed på hovedet. I stedet for at lede efter svar i komplicerede og enkeltstående strategier, stræbe efter at opfylde performative mål eller stresse over ansvaret for at gøre en virksomhed "grønnere", viser han virksomhedsledere, hvordan bæredygtighed skal ses som en mulighed for at fremme deres forretning generelt. Foto: Jasper Steinhausen..
Selvom de fleste virksomhedsledere ved, at de bør prioritere 'grønne initiativer', viste en nylig undersøgelse, at hele 72 procent af topledere ikke ved, hvordan de skal fremme deres bæredygtighedsindsats. Kombineret med det faktum, at de fleste virksomheder i dag genererer ringe eller intet investeringsafkast fra deres 'grønne' indsats, bliver bæredygtighed i stigende grad et smertensbarn for virksomhedsledere.
I sin nye bog, Making Sustainability Profitable, vender Jasper Steinhausen den sædvanlige tilgang til bæredygtighed på hovedet. I stedet for at lede efter svar i komplicerede og enkeltstående strategier, stræbe efter at opfylde performative mål eller stresse over ansvaret for at gøre en virksomhed "grønnere", viser han virksomhedsledere, hvordan bæredygtighed skal ses som en mulighed for at fremme deres forretning generelt. Kunsten er at bruge bæredygtighed til at lave nye og bedre versioner af deres produkter, som også er "grønnere" i stedet for blot at forsøge at minimere virksomhedens negative påvirkning.
Jasper Steinhausen er ledelsesrådgiver med speciale i at gøre bæredygtighed profitabelt for SMV'er. I denne nye trin-for-trin guide trækker han på 15 års dybdegående viden og erfaring for at forklare, hvordan cirkulær økonomi kan bruges som et værktøj til at skabe forretningsværdi.
Jaspers "Impact Blueprint" består af fem nøgleprincipper: Mindset, Mission, Mapping, Movement og Magnify. Det er en metode, som alle ledere kan implementere for at opbygge en succesfuld virksomhed, der gør verden til et bedre sted, samtidig med at de opfylder kundernes behov og løser centrale problemer for deres virksomhed.
Gennem Making Sustainability Profitable forklarer Jasper det grundlæggende i den cirkulære økonomi, og hvordan bæredygtighed kan garantere ROI. Sammen med praktiske råd navigerer bogen i realiteterne ved at transformere en virksomhed, herunder ledere, der skubbes ud af deres komfortzoner, risikoen for virksomheden og for at virke mindre attraktiv for kunderne.
Læs også: Regeringen vil hjælpe virksomheder med nye EU-krav om bæredygtighed
Med det formål at uddanne virksomhedsledere i, hvordan man tager hard-wirebæredygtighed ind i kernen af det, de gør, tilbyder Making SustainabilityProfitable en frisk tilgang til at åbne op for nye muligheder for innovation og forretningsvækst. Jasper håber at hjælpe ledere med at indse, at arbejdet med bæredygtighed fører til massiv værdi, når det gøres rigtigt. Med de rigtige trin på plads kan de tiltrække og inspirere kunder, medarbejdere og andre virksomhedsledere.
Opdelt i letfordøjelige kapitler adresserer Making Sustainability Profitable almindelige spørgsmål og misforståelser om omkostningerne ved bæredygtighed og afslører hemmeligheden bag at gøre bæredygtighedsindsatsen til en supermagt. Bogen er en vigtig guide for ledere, der ønsker at tage deres forretning til nye højder ved at lave bedre produkter til kunder og miljø.
- PiB