Genbrug skal lokke nye kunder til IKEA

Genbrug af møbler er et ud af en række forsøg på at udvide sin forretningsmodel fra IKEAs side. I forbindelse med Black Friday får kunder i 27 lande mulighed for at aflevere gamle IKEA-møbler imod tilgodebeviser til butikken. Det er igennem tiltag som dette, virksomheden forventer at opnå en cirkulær økonomi i 2030.

”Ved at blive centrum for genbrug, vinder IKEA en hel del fordele," siger Jason Goldberg. Arkivfoto..

11.11.2020

SCM.dk

2020 har været et udfordrende år for fysisk detailhandel og ikke mindst for IKEA, hvis forretningsmodel bygger på lange besøg i de store butikker. Det har fået virksomheden til at trække i arbejdstøjet i forhold til at finde på alternative måde at få forbrugerne til at blive ved med at vælge IKEA. Genbrug i forbindelse med Black Friday er ét af dem.

Konceptet, der hedder Buy Back, skal promovere cirkulær økonomi, hvor et produkt aldrig blot smides ud, men bliver skilt ad og genanvendt eller får en tur med malerpenslen og sælges på ny, skriver Modern Retail. Det er IKEAs mål at være helt cirkulære i 2030.

At Buy Back ligger oveni Black Friday er ikke tilfældigt. Sidste år kørte IKEA ingen store tilbud, der skulle lokke kunder til at købe massivt ind, som ellers er traditionen på Black Friday. I stedet opfordrede virksomheden folk til at købe brugt. I år tager de så skridtet videre, og vil selv facilitere genbrugsshopping.

Til gavn for både naturen og IKEA

Ifølge Jason Goldberg, handelschef ved Publicis, er det mere end miljøet, som IKEA gavner, ved at slå sig selv op på genbrug: ”Ved at blive centrum for genbrug, vinder IKEA en hel del fordele”. IKEA åbner op for en helt nyt kundebase, der ellers altid køber brugt og som førhen opsøgte steder som Facebook Marketplace for at finde deres nye møbler.

Dog ligger der en logistisk udfordring foran møbelgiganten. Sofaer og spisebord er langt sværere at genbruge end en t-shirt og et par bukser. Det er mere omkostningsfuldt at gøre dem klar til gensalg, ligesom der er større chance for at møblerne bliver beskadiget undervejs.

”Det betyder flere processer for en virksomhed, der generelt arbejder på baggrund af en ensartethed og enkelthed, der har gjort dem i stand til at holde omkostningerne i bund,” uddyber Jason Goldberg.

Kilde: Modern Retail 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle