Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter
I en verden, hvor global handel er mere forbundet end nogensinde, har de seneste ændringer i toldregler og handelsmønstre skabt betydelige udfordringer for fragt- og forsyningskæder. Den seneste rapport fra Dimerco Express Group afslører, hvordan disse ændringer påvirker globale og regionale distributionskæder.
"Med kun et 90-dages vindue til at forsende deres varer, står eksportører fra Kina under pres med begrænset udstyr, hyppige forsinkelser og stigende fragtomkostninger", udtaler Alvin Fuh. Foto: 123rf.com.
Den 14. maj 2025 trådte nye toldregler i kraft, som påvirker handelen mellem USA og Kina. USA har indført en gensidig told på 10 procent på alle produkter importeret fra Kina, og det gælder også Hong Kong og Macau. Denne told er gældende for en indledende periode på 90 dage - med forhandlinger, der skal afsluttes inden den 8. juli 2025. Samtidig har Kina suspenderet sine gensidige toldsatser på amerikanske halvledere, hvilket midlertidigt sænker tolden fra 34 procent til 10 procent.
Disse ændringer har skabt en bølge af usikkerhed og hastværk blandt virksomheder, der forsøger at tilpasse sig de nye regler. "Med kun et 90-dages vindue til at forsende deres varer, står eksportører fra Kina under pres med begrænset udstyr, hyppige forsinkelser og stigende fragtomkostninger", udtaler Alvin Fuh, Vice President for Ocean Freight hos Dimerco Express Group.
Trump udsætter beslutning om EU-toldmidler under igangværende handelsforhandlinger
Præsident Donald Trump har udsat indførelsen af forhøjede toldsatser på varer fra Den Europæiske Union og har forlænget forhandlingsfristen til den 9. juli. Denne beslutning følger efter en samtale med formanden for Europa-Kommissionen, Ursula von der Leyen, som understregede EU's ambition om at indgå en hurtig handelsaftale. Tidligere havde Trump truet med at hæve toldsatserne til 50 procent fra den 1. juni på grund af utilfredshed med fremskridtet i forhandlingerne. Selvom nogle toldsatser vil blive fastholdt, arbejder begge sider aktivt på at finde en løsning for at undgå yderligere økonomisk belastning.
Sådan bliver luft- og søfragt påvirket
Dimerco forventer, at luftfragtraterne mellem Kina og USA vil stige gradvist på grund af annulleringer af fragtflyvninger i slutningen af april og begyndelsen af maj. Intern asiatisk trafik forbliver dog på højt niveau, især fra Kina til lande som Vietnam, Singapore, Thailand, Malaysia og Taiwan. Kinesiske flyselskaber som China Southern, Air China og China Eastern har introduceret en luft-luft-løsning, der tilbyder fragtflyvninger fra Hanoi til Kina og videre til USA. Rapporten forventer, at det vil lette presset på Vietnam-USA-udgående kapacitet i den kommende højsæson.
Den globale produktion falder
Den globale PMI for fremstillingsvirksomhed faldt fra 50,3 i marts 2025 til 49,8 i april, hvilket er det laveste niveau i fire måneder. Dette fald afspejler en fortsat nedgang i den globale fremstillingsaktivitet og en bredere økonomisk usikkerhed.
På søfragtsiden har der været en kraftig stigning i annulleringer af sejladser, da rederier presser på for at hæve fragtraterne i juni. Ifølge Drewrys seneste Cancelled Sailings Tracker blev otte procent af de planlagte sejladser på store øst-vest handelsruter annulleret i maj. Den mest påvirkede rute var Trans-Pacific Eastbound (TPEB), som udgjorde 62 procent af annulleringerne. Rederier har udskudt deres Peak Season Surcharges (PSS) fra midten af maj til den 1. juni, og rapporten forventer, at der vil blive implementeret to separate PSS-stigninger oven på de eksisterende langsigtede faste rater: USD 2.000 per FEU fra den 1. juni og USD 4.000 per FEU fra den 15. juni.
På grund af den økonomiske situation mellem Kina og USA fortsætter mange søfragtoperatører med at omdirigere kapacitet fra transpacific-ruterne til ruter mellem Asien og Nordeuropa.
Regionale markedsudfordringer
Rapporten fremhæver også de regionale udfordringer, som forskellige markeder står overfor. For eksempel oplever Europa betydelige forsinkelser i havne på grund af mangel på arbejdskraft og lavvande i floderne. I Bremerhaven er der mangel på arbejdskraft, mens lavvande i Rhinen hæmmer prambådsoperationer fra Antwerpen. Strejker i nøglehavne som Antwerpen-Bruges har forværret situationen, hvilket har resulteret i, at over 100 skibe venter på service.
I Asien er der fortsat trængsel ved grænseoverskridende jernbaner mellem Kina og Kasakhstan, hvilket forårsager forsinkelser på fem til syv dage. Dette påvirker især jernbanetransporten mellem Kina og Europa, hvor kapaciteten dog stadig er tilstrækkelig.
Trængsel i europæiske havne forsinker
Havnetrængslen i hele Europa er intensiveret, og de gennemsnitlige forsinkelser når nu fem til seks dage. Med begrænsede alternativer forventer interessenter fortsatte forstyrrelser i sommermånederne.
Fleksibilitet er det nye sort
At have en afprøvet og testet produktionsopsætning og forsyningskæde virker som noget fra fortiden. Sådan lyder det i en podcast-diskussion mellem fragteksperterne Phil Hennessey and Emily Stausbøll fra Xeneta. I dagens hurtigt skiftende landskab er evnen til at forblive fleksibel og agil afgørende. Ved at indarbejde diversificering i din forsyningskæde vil du ikke kun beskytte dig mod forstyrrelser, men også positionere dig selv til at trives midt i de uforudsigelige udfordringer ved morgendagens globale begivenheder.
De to eksperter fremhæver et eksempel, hvor en Xeneta-kunde, der er producent af fritidsudstyr, har produktionsfaciliteter både i Kina og Vietnam. Da de amerikanske toldsatser blev indført, kunne de tilpasse deres forsyningskæde til at sende varer produceret i Kina til Europa og Australien og varer produceret i Vietnam til USA - hvilket mindskede nogle af toldsatserne.
Et andet område at overveje er, hvordan markedets volatilitet påvirker underskrivelsen af nye kontrakter. Indeksbaserede aftaler kunne være en god mulighed, ligesom det kunne være at tilføje forhandlingsklausuler til længere kontrakter, hvis du har brug for at reagere på en anden global ændring under kontraktens løbetid.
"Vi er blevet vant til at forvente dårlige nyheder i de sidste 18 måneder. Så når vi taler om indeksbundne kontrakter, taler vi om indekset, der følger et opadgående marked. Men det er helt rigtigt, at fra en afsenders synspunkt, hvis du låser dig fast til en takst nu - i mangel af en anden sort svane-begivenhed - vil dine takster blive ført nedad. Så for mange afsendere vil det være virkelig attraktivt", fortæller Phil Hennessey, som er Director of Commercial Partners and External Communications hos Xeneta.
Behov for rettidig omhu
Med de nuværende udfordringer og usikkerheder forventer Dimerco, at virksomheder vil skulle tilpasse sig hurtigt for at navigere i det komplekse landskab af globale forsyningskæder. "Vi forventer, at luftfragtefterspørgslen vil begynde at stige fra midten af juni", siger Kathy Liu, VP for Global Sales and Marketing hos Dimerco Express Group.
For at imødekomme disse udfordringer anbefaler rapporten, at virksomheder planlægger deres forsendelser i god tid og sikrer, at de har tilstrækkelig kapacitet og fleksibilitet til at håndtere eventuelle forsinkelser og ændringer i toldreglerne.
I en tid med stadig skiftende handelsmønstre og toldregler er det afgørende for supply chain ledere at holde sig opdateret og tilpasse deres strategier for at sikre en smidig og effektiv forsyningskæde.