Globalisering er ikke kun costs, men også vækst

Globalisering er ren business og åbner for store muligheder for både costs og vækst. Men virksomheder må finde sin egen unikke vej, og tyngdepunktet i globaliseringsprocessen er tippet fra skub til sug – viser en undersøgelse.

15.10.2012

SCM.dk

”…omrokeringen af forsyningskæden har fundet sit eget moment nu, og tyngdepunktet er skiftet fra skub til sug”, siger director Lars Bo Hansen, Valcon. Foto: Valcon..

Der er stor uenighed, forvirring og tænksomhed, når skandinaviske virksomhedsledere bliver spurgt til deres erfaringer med at globalisere.

”Vores hovedkonklusion på undersøgelsen er: Tænk jer lige om igen! Der findes ingen fast model for globalisering og ingen nemme svar. Der eksisterer en masse støj omkring, hvad der virker, og hvad der ikke virker; men der er ingen vej udenom selv at tage arbejdshandskerne på og nøje undersøge, hvad der vil give den største effekt for lige præcis min virksomhed”, fortæller director Lars Bo Hansen, Valcon, der har gennemført en interviewundersøgelse med en række skandinaviske virksomhedsledere.

Kompleksitet
Undersøgelsen kan dog slå én ting fast, og det er, at globalisering er seriøs business og ikke hype. Globaliseringen øger kompleksiteten i virksomheden, og det sker i alle dimensioner. Men virksomhederne er ikke enige om, at svaret på at håndtere øget kompleksitet for eksempel er centralisering eller decentralisering. For nogle virksomheder giver det størst forenkling og overblik at centralisere, hvor det stik modsatte gælder for andre.

Hver sin vej til global
Én ting er undersøgelsen dog entydig omkring, og det er, at der ikke findes nogen fast fasemodel for, hvordan virksomheder bevæger sig fra det lokale over det regionale til det globale. Her følger virksomhederne unikke veje, og der er ingen generisk model, som synliggør trinene på vejen fra lokal til global.

Ledelse
Skal skandinaviske virksomheder holde fast i en skandinavisk ledelsesmodel, når de går ud i verden? Tjahh, det er der ikke klar enighed om blandt respondenterne, der bliver stadig grublet over denne del de fleste steder.

”Vi kan dog registrere i undersøgelsen, at omrokeringen af forsyningskæden har fundet sit eget moment nu, og at tyngdepunktet er skiftet fra skub til sug. Det betyder nogle steder, at virksomheden i praksis vælger en virksomhedsspecifik ledelsesmodel, andre vælger en mere autoritativ model etc.”, fortæller Lars Bo Hansen.

”… svaret på globaliserings-udfordringen er fuldstændig afhængig af virksomhed, branche, marked og kontekst”.

Lars Bo Hansen, director i Valcon.

Kontrol og automatisering
Kan man flytte egen produktion uden at have 100 procent styr på den? Det er der også uenighed om. Nogle mener, at orden på eget hus er en forudsætning for at kunne lægge ud. Andre indtager det standpunkt, at det har eller får leverandøren styr på, og ellers bygger vi det op på ny.

Det samme differentierede billede tegner sig, når undersøgelsen ser på automatisering som alternativ til outsourcing eller opkøb som genvej til at globalisere. Der er mange eksempler på, at automatisering ikke betaler sig, men samtidig falder priser på robotter kraftigt i disse tider, og nærhed til markedet er en parameter, der stiger i betydning blandt andet drevet af klima og oliepriser. Opkøb kan i nogle tilfælde være en genvej til global tilstedeværelse, mens det i andre tilfælde kan være en stor faldgrube.

Din fulde opmærksomhed, tak
Som nævnt er der fuld drøn globaliseringsprocessen, og der er ingen vej tilbage eller udenom.

”Vores undersøgelse viser, at svaret på globaliseringsudfordringen er fuldstændig afhængig af virksomhed, branche, marked og kontekst, og at der er mange nuancer at analysere for hver enkelt virksomhed”, fortæller Lars Bo Hansen.

Undersøgelsen er dog entydig på enkelte punkter som for eksempel:

  • Globalisering handler ikke kun om omkostninger, men også vækst, og
  • globalisering kræver opmærksomhed samt action.

Grib mulighederne
Einar Scholte, director i Valcon supplerer Lars Bo Hansen med en historie fra det virkelige konsulentliv:

”For to måneder siden var jeg sammen med min kinesiske samarbejdspartner på besøg hos en mellemstor dansk produktionsvirksomhed. Virksomheden havde planer om etablere eget kontor i Kina for både at source og sælge. Kineseren spurgte til salgsforventninger, og svaret, han fik, var 80 produkter per år. Hans respons var, at han så et stort potentiale i produktet på det kinesiske marked og gerne ville købe 3000”.

Det svarer til orientering til ét års produktion på den danske fabrik. Dagen efter ringede kineseren og korrigerede tallet fra 3000 til 10.000. Den danske virksomhed griber nu chancen og har mulighed for på kort sigt at fordoble eller mangedoble omsætningen uden, at risikoen vel at mærke er højere.

”Min pointe her er, at vi skal blive bedre til at forstå, hvilket netværk vi indgår i og for eksempel være åben for, at en leverandør også kan være en salgskanal”, fortæller Einar Scholte.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

03.10.2025SCM.dk

Hardware-startups får en hjælpende hånd

03.10.2025SCM.dk

Stigende andel af virksomheder melder om tynd ordrebog

02.10.2025SCM.dk

Ny robotpalleteringsløsning fra gør automatisering enklere og mere tilgængelig

02.10.2025PALOMAT

Sponseret

70% lavere energiforbrug fra automatiseret pallehåndtering

01.10.2025SCM.dk

Emballageretur sænker priser og relancerer prisværktøj

30.09.2025SCM.dk

Grossist: Producentansvar ender i kaos og kæmpe regning

30.09.2025SCM.dk

Danske mikrobryggerier er presset af EU's emballageforordning

25.09.2025SCM.dk

Dansk industri kæmper stadig med ressourceforbruget

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense