Godt gang i grænsetransporten

Godstransporten over de danske grænser stiger fortsat, viser tal fra ITD. Væksten kommer især fra Østeuropa mens chaufførmanglen vestpå skaber udfordringer.

Den dansk-tyske grænse i Sønderjylland håndterer den største andel af lastbiltrafikken ind og ud af Danmark. Trafikmængden er stigende for tiden, viser tal fra ITD. Foto: Bobby Hidy.

10.08.2016

SCM.dk

Lastbiltrafikken ved de danske grænseovergange trives i bedste velgående. Den seneste måling fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, viser at 5.786 lastbiler krydsede de danske grænser på et gennemsnitsdøgn i andet kvartal af i år, en stigning på 237 biler i forhold til første kvartal, skriver Transportmagasinet.

Læs også: Blandede holdninger til den nye grænsekontrol

Inden for det seneste år er den internationale trafik vokset med 1,3 procent og sammenlagt kører der i dag godt 500 lastbiler mere i hver retning end i foråret 2008. Det er tal, der vækker glæde hos branchen.

”Vi ser et billede af en sektor og et marked i vækst. Det er positivt for vores medlemmer og for samfundsøkonomien generelt. Antallet af transporter er en direkte indikator på, at der bliver transporteret mere gods til og fra resten af Europa. Der er tale om en fortsat vækstkurve for sektoren og vi glæder os over, at danske virksomheder fortsat bidrager til at sikre vækstkurven i det europæiske marked”, siger Public Affairs chef i ITD, Karen Roiy.

Vækst fra øst – chaufførmangel i vest
Samtidig er man også bevidst om, hvor hurtigt billedet kan vende på grund af den hårde konkurrence i Europa. Det er således specielt østfra, at væksten kommer, hvilket i høj grad skyldes chaufførmanglen både herhjemme og i flere af vores nærmarkeder.

”Det er de østeuropæisk indregistrerede lastbiler, som kører med en stadig større mængde af godset, mens antallet af lastbiler fra Vesteuropa er stagnerende. Baggrunden er bl.a. manglen på kvalificerede chauffører i de store transportnationer, som bl.a. Tyskland. Rekrutteringsudfordringen har vi også inde på kroppen i Danmark. Det er en udfordring, som branchen står over for at skulle løse, hvis vi fortsat skal have danske chauffører til at køre lastbiltransporter”, siger Karen Roiy til Transportmagasinet.

Læs også: DSV: Ingen problemer med grænsekontrol

Lastbiler ejet af danske virksomheder, enten i Danmark eller i udenlandske datterselskaber, har siden 2011 udgjort en stabil andel på godt 50 procent af alle de transporter, der kører over grænsen i Sønderjylland, hvor det største træk (58 procent) af lastbiler kommer ind i Danmark. Herefter tager Øresund sig af 20 procent, mens Femern Bælt står for godt 13 procent. Trafikken til og fra Norge og Sverige igennem Nordjylland står for otte procent, og endelig tilskrives én procent øvrige grænseovergange. 

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle