Grønt lys til selvkørende lastbiler på offentlige veje
Den svenske Transportstyrelse har givet grønt lys til, at DB Schenker og Einride kan teste en batteridreven selvkørende lastbil på offentlige veje. Det er store skridt i retningen mod et mere miljøvenligt set-up i transport- og logistikbranchen. Det betyder, at den daglig transport mellem DB Schenker terminal og lageret i Jönköping kan begynde allerede i foråret.
”Takket være samarbejdet med Einride kan vi nu introducere autonome, fuldt elektriske lastbiler i en kontinuerlig logistikstrøm på offentlige veje. Dette er en milepæl i rejsen mod det fremtidige transportsystem”, siger Jochen Thewes, CEO DB Schenker
Om T-pod Einrides T-pod har ikke et førerhus, hvilket betyder øget lastkapacitet, øget fleksibilitet, lavere produktionsomkostninger, lavere driftsomkostninger og optimeret energiforbrug - hvilket muliggør ren batteridrift.
T-poden er selvkørende, men overvåges af en operatør, som, om nødvendigt, kan styre køretøjet eksternt. En operatør kan styre flere køretøjer samtidigt. Belastningen er ca. 16 tons, og den kan køre omkring 200 km på en ladning.
En sikker løsning ”Tung vejtransport står for en væsentlig del af de globale emissioner/CO2. Pilotprojektet i Jönköping er et lille, men vigtigt skridt i overgangen til et sikkert og mere bæredygtigt transportsystem. Vi er derfor glade for at kunne udvide virksomheden til offentlige veje. Transportstyrelsens beslutning er også en forsikring om, at løsningen er sikker”, siger Robert Falck, CEO og grundlægger af Einride.
Godkendt pilotprojekt Transportstyrelsen og Einride har den 7. marts. 2019 gennemført en såkaldt Site Acceptance (SAT) – det vil sige en test under faktiske driftsforhold på det pågældende sted.
Transportstyrelsen vurderede efterfølgende, at Einrides T-pod er i overensstemmelse med trafikforordningen.
Ansøgningen om tilladelse til pilotaktivitet på offentlige veje blev derfor godkendt den 11. marts 2019. Tilladelsen fra Transportstyrelsen henviser til en kort offentlig vej i et industriområde, hvor trafikken er ved lav hastighed.
Tilladelsen strækker sig frem til 31. december 2020. Jönköpings Kommune har godkendt, at forsøgsaktiviteter kan udføres på den pågældende rute.
Mulighed for flere installationer Aftalen mellem Einride og DB Schenker vedrører pilotinstallationen i Jönköping med mulighed for flere installationer til DB Schenker globalt. Ericsson og Telia leverer installationen i Jönköping med 5G-baseret kommunikation.