Fri fragt kan sikre flere ordrer

En ny undersøgelse foretaget af analysefirmaet Comscore viser, at fri fragt har en kæmpestor betydning for forbrugerne, når de handler på nettet.

16.06.2014

SCM.dk

Prisen på fragt er en meget vigtig faktor, når der skal handles på nettet. Det bekræfter en ny undersøgelse foretaget af analysefirmaet Comscore, skriver wsj.com.

Undersøgelsen viser, at næsten 93 procent af de handlende på nettet er villige til selv at gøre noget aktivt for at sikre gratis fragt, og 80 procent venter gerne længere tid på at få varen leveret, hvis det betyder, at de dermed ikke skal betale for at få det sendt. Hele 58 procent tilføjer gerne ekstra varer til kurven, 50 procent vælger en kortere leveringstid, og 47 procent leder efter rabatkoder for at spare pengene til fragten.

Læs også: 52 procent er ikke klar til at håndtere returflow

"Jeg tror, den vigtigste ting, som vi ser, er, at udgifterne til levering stadig overtrumfer tiden på ??leverancen. Så længe det er billigt og forhåbentlig gratis, så er folk villige til at vente på varerne", siger Bala Ganesh, detaildirektør i UPS, til wsj.com.

Kunder skrotter køb på grund af fragtomkostninger
Udgifterne til forsendelse er også en vigtig faktor, når kunderne skal afslutte deres køb. 58 procent af kunderne har forladt deres indkøbskurve uden køb, fordi forsendelsesomkostningerne var højere, end de havde forventet, og halvdelen har gjort det, fordi de ikke blev tilbudt fri fragt.

Derfor afviser analytikere nu teorien om, at e-handel vil skabe efterspørgsel efter dag til dag levering. UPS' årlige amerikanske online-shopper-studie, som undersøger 5.800 mennesker, der handler mindst to gange hver tredje måned, underbygger denne antagelse.

"En tredjedel af kunderne vælger ifølge studiet at afhente deres vare i en fysisk butik for at slippe for at betale for fragten. Dette giver en dobbelt gevinst for detailhandlen, da kunderne derved kommer ind i den fysiske butik, og så er chancen jo til stede for, at kunderne køber flere varer i butikken, når de alligevel skal hente deres pakke", understreger Ganesh til wsj.com.

Læs også: Returlogistik uden bøvl

Kundetilfredshed i forhold til e-handel er ifølge undersøgelsen nogenlunde den samme, men forventningerne bliver hele tiden højere. Kunderne fokuserer mere på faktorer som livechat-kapaciteter, en personlig købsproces og en overskuelig hjemmeside. Det er alle faktorer, der er med til at sikre konkurrenceevnen, forklarer Ganesh. 

-LRI

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle