Fri fragt kan sikre flere ordrer

En ny undersøgelse foretaget af analysefirmaet Comscore viser, at fri fragt har en kæmpestor betydning for forbrugerne, når de handler på nettet.

16.06.2014

SCM.dk

Prisen på fragt er en meget vigtig faktor, når der skal handles på nettet. Det bekræfter en ny undersøgelse foretaget af analysefirmaet Comscore, skriver wsj.com.

Undersøgelsen viser, at næsten 93 procent af de handlende på nettet er villige til selv at gøre noget aktivt for at sikre gratis fragt, og 80 procent venter gerne længere tid på at få varen leveret, hvis det betyder, at de dermed ikke skal betale for at få det sendt. Hele 58 procent tilføjer gerne ekstra varer til kurven, 50 procent vælger en kortere leveringstid, og 47 procent leder efter rabatkoder for at spare pengene til fragten.

Læs også: 52 procent er ikke klar til at håndtere returflow

"Jeg tror, den vigtigste ting, som vi ser, er, at udgifterne til levering stadig overtrumfer tiden på ??leverancen. Så længe det er billigt og forhåbentlig gratis, så er folk villige til at vente på varerne", siger Bala Ganesh, detaildirektør i UPS, til wsj.com.

Kunder skrotter køb på grund af fragtomkostninger
Udgifterne til forsendelse er også en vigtig faktor, når kunderne skal afslutte deres køb. 58 procent af kunderne har forladt deres indkøbskurve uden køb, fordi forsendelsesomkostningerne var højere, end de havde forventet, og halvdelen har gjort det, fordi de ikke blev tilbudt fri fragt.

Derfor afviser analytikere nu teorien om, at e-handel vil skabe efterspørgsel efter dag til dag levering. UPS' årlige amerikanske online-shopper-studie, som undersøger 5.800 mennesker, der handler mindst to gange hver tredje måned, underbygger denne antagelse.

"En tredjedel af kunderne vælger ifølge studiet at afhente deres vare i en fysisk butik for at slippe for at betale for fragten. Dette giver en dobbelt gevinst for detailhandlen, da kunderne derved kommer ind i den fysiske butik, og så er chancen jo til stede for, at kunderne køber flere varer i butikken, når de alligevel skal hente deres pakke", understreger Ganesh til wsj.com.

Læs også: Returlogistik uden bøvl

Kundetilfredshed i forhold til e-handel er ifølge undersøgelsen nogenlunde den samme, men forventningerne bliver hele tiden højere. Kunderne fokuserer mere på faktorer som livechat-kapaciteter, en personlig købsproces og en overskuelig hjemmeside. Det er alle faktorer, der er med til at sikre konkurrenceevnen, forklarer Ganesh. 

-LRI

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn