Renault vil transportere biler med sejlskib over Atlanten

Den franske bilproducent Renault vil sammen med Neoline, der designer bæredygtige containerskibe, sende biler og reservedele fra Europa til USA med moderne sejlskibe og dermed reducere selskabets og bilernes CO2-aftryk.

Renault og Neoline går sammen om at skabe bæredygtige fragtskibe drevet af vindenergi. Illustration: Group Renault.

22.01.2019

SCM.dk

Målsætningen er at bygge to nye containerskib, der skal sejle en sine første ture i 2020-2021 mellem Saint-Nazaire på den franske vestkyst, USA’s østkyst og den franskkontrollerede øgruppe Saint-Pierre & Miquelon syd for New Foundland.

Skibenes primære drivkraft skal være sejl for på den måde at mindske behovet for fossile brændstoffer og udslippet af drivhusgasser på oceangående ruter.

“Vores målsætning er at reducere miljøpåvirkningen fra hvert køretøj gennem hele dets levetid, fra elementtransport til levering og bortskaffelse”, siger Jean-Philippe Hermine, Vice President, Strategic Environmental Planning i Groupe Renault, og fortsætter:

”I forlængelse af vores strategi om at udforske nye bæredygtige mobilitetsløsninger og fortsætte med at reducere vores kulstofaftryk, har løsningen, som Neoline har designet, der kombinerer energieffektivitet og operationel relevans, virkelig fanget vores opmærksomhed”.

Det er meningen, at to nye bæredygtige fragtskibe skal sejle på en testrute i 2020/2021. Illustration: Renault Group.

Neoline er i færd med at udvikle et fragtskib, der sejler på vindenergi, som både gør transporten renere, kundetilpasset og konkurrencedygtig. Projektet har potentiale til at reducere CO2-udledningen med op mod 90 procent i forhold til traditionelle containerskibe.

"Vi er meget tilfredse med, at Groupe Renault, en nøgleaktør inden for tilgængelig og bæredygtig mobilitet for alle, er den første partner til at være med på vores rejse ved at stole på Neolines søtransportløsning”, siger CEO for Neoline, Jean Zanuttini, og fortsætter:

”I betragtning af at den traditionelle sø-fragt står for næsten tre procent af CO2-emissionerne i Europa, har Neoline til formål at opbygge en innovativ fransk løsning til at adressere den globale miljøudfordring inden for en industriel, konkurrencedygtig ramme med støtte fra vores partnere”.

Læs også: Inttra opkøbt af E2open, der vil skabe et integreret globalt shippingnetværk

Group Renault har en overordnet miljømæssig strategi, der sigter efter at reducere koncernens samlede carbon footprint med 25 procent mellem 2010 og 2022, herunder 6 procent for sin supply chain sammenlignet med 2016.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle