Herlev Hospital har succes med enkel og effektiv lagerløsning

Vareforsyningssikkerhed er en seriøs opgave på et hospital, hvor kompleksitet og tempo er højt. Herlev Hospital har god erfaring med et briksystem, der er en såkaldt two-bin kanban-løsning. Det er en lavpraktisk lagerløsning, der ved hjælp af fysiske brikker hele tiden holder styr på, hvornår en given vare trænger til genopfyldning.

”Det er en lavpraktisk løsning, der løser opgaven på bedste vis”, fortæller Henrik Als. Foto: Langebæk..

08.08.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Sommetider er det de enkle løsninger, der skaber de bedste resultater. Det er tilfældet på Herlev Hospitals 56.000 m2-store Fælles Akut Modtagelse (akuthuset), der blev bygget i 2020-21. Akuthuset modtager op mod 100.000 patienter om året. Det er i sagens natur akutte patienter, så der er højt tempo og høj uforudsigelighed i hvilke varer, der bliver brug for hvornår.

”Vi havde brug for en lagerløsning, der kunne sikre let og sikker tilgængelighed af varer tæt på forbrugsstederne i det nye akuthus. Det er vigtigt, at lageret ikke løber tør for kritiske varer. Vores analyser af vareflow og -forbrug viste, at der var mange gentagelser, men også at der var en del spild, som resulterede i kassationer, fordi udløbsdatoen var overskredet”, fortæller enhedschef for logistikenheden på Herlev Hospital, Henrik Als.

Han supplerer: ”Sammen med Langebæk A/S fandt vi frem til briksystemet som den bedste løsning, der både sikrer rette vare på rette sted, sikrer patientsikkerhed, gør genopfyldningen gennemsigtig, reducerer kassationer og forbedrer bæredygtigheden. Langebæk hjalp også med at skabe tryghed blandt personale om den nye løsning og etablere processerne omkring løsningen”.

Lavpraktisk løsning
Systemet fungerer i al sin enkelthed på den måde, at det kliniske personale kan plukke mellem cirka 20.000 varenumre i lagerløsningen. Når en given vare når et forudbestemt lagerniveau, er der en fysisk brik, som personalet vender. Den vendte brik er synlig for logistikenhedens ’opfyldere’, når de med regelmæssige mellemrum kommer forbi og fylder op. Den vendte brik er et signal til opfylderen om, at her er der behov for genopfyldning. Når varen er genopfyldt vender opfylderen brikken igen, og på den måde foregår genopfyldningen næsten per automatik uden, at der altså er anvendt højteknologi.

Læs også: Scope 3 kræver massive adfærdsændringer på sygehuse

”Det er en lavpraktisk løsning, der løser opgaven på bedste vis. Når varer bliver udfaset, eller de produktansvarlige indfaser nye varer, sker der en opdatering i vores SAP-system, der også fastslår mængden af varer, som briksystemet skal genopfyldes med per gang. Opfylderne placerer så en ny brik for en ny vare eller fjerner en brik for en udfaset vare. Det sker altså en automatisk og løbende afstemning mellem SAP og briksystemet”, fortæller Henrik Als.

Varerne til briksystemet bliver leveret fra regionslageret i Region Hovedstaden. Herlev Hospital modtager 120-140 burvogne med varer per dag til fordeling på det 350.000 m2 store hospital – heriblandt akuthusets briksystem.

Involvering af personalet
Langebæk faciliterede som nævnt processen for etableringen af løsningen. Det skete via en workshop-baseret tilgang, hvor udfordringer, muligheder og endelige løsninger blev belyst gennem flere workshops.

Peter Lamp Sørensen var konsulent på opgaven, og han påpeger personalets faglige viden som en afgørende faktor for et vellykket projekt og forklarer om processen: ”Nøglemedarbejdere fra Service og Logistik samt Fælles Akut Modtagelse skabte i fællesskab overblik og klarhed over afdelingens layout, lagerplads og forsyningssikkerhed. Og samtidig fik de på et konkret og operationelt niveau indrettet skabe og depoter, så der kunne gøres klar til den endelige flytning”.

Omkring de gennemførte og inkluderende workshops fortæller Enhedschef for Logistikenheden på Herlev Hospital, Henrik Als:

”Langebæk optrådte med sin indgående proceserfaring fra lignende projekter i hospitalssektoren som en professionel projektleder for vores fællesmøder. Og deres erfaring i at lede workshop-processer var vigtig for at sikre, at alle parter blev aktiverede, engagerede og involverede”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema om hospitalslogistik 2023

Forsyningskæder på hospitaler er præget af høj kompleksitet. Flow af varer og patienter på hospitaler består af mange følsomme kæder, der går på kryds og tværs af hinanden. Varer er for eksempel mad, sengelinned, affald, medicin og blodprøver. Og patienter har i sagens natur brug for, at logistikken fungerer, så de kan modtage den rette behandling på det rette tidspunkt.

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding