Herlev Hospital har succes med enkel og effektiv lagerløsning

Vareforsyningssikkerhed er en seriøs opgave på et hospital, hvor kompleksitet og tempo er højt. Herlev Hospital har god erfaring med et briksystem, der er en såkaldt two-bin kanban-løsning. Det er en lavpraktisk lagerløsning, der ved hjælp af fysiske brikker hele tiden holder styr på, hvornår en given vare trænger til genopfyldning.

”Det er en lavpraktisk løsning, der løser opgaven på bedste vis”, fortæller Henrik Als. Foto: Langebæk..

08.08.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Sommetider er det de enkle løsninger, der skaber de bedste resultater. Det er tilfældet på Herlev Hospitals 56.000 m2-store Fælles Akut Modtagelse (akuthuset), der blev bygget i 2020-21. Akuthuset modtager op mod 100.000 patienter om året. Det er i sagens natur akutte patienter, så der er højt tempo og høj uforudsigelighed i hvilke varer, der bliver brug for hvornår.

”Vi havde brug for en lagerløsning, der kunne sikre let og sikker tilgængelighed af varer tæt på forbrugsstederne i det nye akuthus. Det er vigtigt, at lageret ikke løber tør for kritiske varer. Vores analyser af vareflow og -forbrug viste, at der var mange gentagelser, men også at der var en del spild, som resulterede i kassationer, fordi udløbsdatoen var overskredet”, fortæller enhedschef for logistikenheden på Herlev Hospital, Henrik Als.

Han supplerer: ”Sammen med Langebæk A/S fandt vi frem til briksystemet som den bedste løsning, der både sikrer rette vare på rette sted, sikrer patientsikkerhed, gør genopfyldningen gennemsigtig, reducerer kassationer og forbedrer bæredygtigheden. Langebæk hjalp også med at skabe tryghed blandt personale om den nye løsning og etablere processerne omkring løsningen”.

Lavpraktisk løsning
Systemet fungerer i al sin enkelthed på den måde, at det kliniske personale kan plukke mellem cirka 20.000 varenumre i lagerløsningen. Når en given vare når et forudbestemt lagerniveau, er der en fysisk brik, som personalet vender. Den vendte brik er synlig for logistikenhedens ’opfyldere’, når de med regelmæssige mellemrum kommer forbi og fylder op. Den vendte brik er et signal til opfylderen om, at her er der behov for genopfyldning. Når varen er genopfyldt vender opfylderen brikken igen, og på den måde foregår genopfyldningen næsten per automatik uden, at der altså er anvendt højteknologi.

Læs også: Scope 3 kræver massive adfærdsændringer på sygehuse

”Det er en lavpraktisk løsning, der løser opgaven på bedste vis. Når varer bliver udfaset, eller de produktansvarlige indfaser nye varer, sker der en opdatering i vores SAP-system, der også fastslår mængden af varer, som briksystemet skal genopfyldes med per gang. Opfylderne placerer så en ny brik for en ny vare eller fjerner en brik for en udfaset vare. Det sker altså en automatisk og løbende afstemning mellem SAP og briksystemet”, fortæller Henrik Als.

Varerne til briksystemet bliver leveret fra regionslageret i Region Hovedstaden. Herlev Hospital modtager 120-140 burvogne med varer per dag til fordeling på det 350.000 m2 store hospital – heriblandt akuthusets briksystem.

Involvering af personalet
Langebæk faciliterede som nævnt processen for etableringen af løsningen. Det skete via en workshop-baseret tilgang, hvor udfordringer, muligheder og endelige løsninger blev belyst gennem flere workshops.

Peter Lamp Sørensen var konsulent på opgaven, og han påpeger personalets faglige viden som en afgørende faktor for et vellykket projekt og forklarer om processen: ”Nøglemedarbejdere fra Service og Logistik samt Fælles Akut Modtagelse skabte i fællesskab overblik og klarhed over afdelingens layout, lagerplads og forsyningssikkerhed. Og samtidig fik de på et konkret og operationelt niveau indrettet skabe og depoter, så der kunne gøres klar til den endelige flytning”.

Omkring de gennemførte og inkluderende workshops fortæller Enhedschef for Logistikenheden på Herlev Hospital, Henrik Als:

”Langebæk optrådte med sin indgående proceserfaring fra lignende projekter i hospitalssektoren som en professionel projektleder for vores fællesmøder. Og deres erfaring i at lede workshop-processer var vigtig for at sikre, at alle parter blev aktiverede, engagerede og involverede”.

Brother Nordic A/S

Sponseret

Sådan kan den rette labelløsning løfte din virksomhed

LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

Denne artikel er del af et tema:

Tema om hospitalslogistik 2023

Forsyningskæder på hospitaler er præget af høj kompleksitet. Flow af varer og patienter på hospitaler består af mange følsomme kæder, der går på kryds og tværs af hinanden. Varer er for eksempel mad, sengelinned, affald, medicin og blodprøver. Og patienter har i sagens natur brug for, at logistikken fungerer, så de kan modtage den rette behandling på det rette tidspunkt.

Relateret indhold

06.09.2024SCM.dk

Kinesisk containerskib sætter ny rekord

06.09.2024SCM.dk

Stena har overtaget fuldt ejerskab af NTEX

03.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Fra industrielt til mobilt print - få et overblik over Brothers termiske printløsninger

03.09.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Sådan kan den rette labelløsning løfte din virksomhed

03.09.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

MAKITA SKIFTEDE LAGERHOTELLER UD MED EN MODERNE LAGERHAL OG FIK 5.000 EKSTRA PALLEPLADSER

02.09.2024Consafe Logistics

Sponseret

Vigtigheden af en samlet IT-strategi, når du investerer i lagerautomatisering

02.09.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Unlock the power of your warehouse

02.09.2024TECSYS A/S

Sponseret

Brug af digitale tvillinger og 3D-visualisering: En ny æra inden for digital lagerstyring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Operations Management

Få kompetencerne til at optimere din virksomheds driftsprocesser og produktions-flows. Og skab mere værdi for virksomheden ved at planlægge og styre driftsopgaver mere effektivt.

Dato

29.08.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kvalitetsstyring

En god og ensartet kvalitet er grundlaget for en omkostningseffektiv produktion, tilfredse kunder, og evt. myndighedsgodkendelse. Derfor er kvalitetsstyring en essentiel del af virksomheden. På kurset, som også er et diplommodul, vil du få forståelse for sammenhængen mellem kvalitetsstyring af produkter og services og virksomhedens drift.

Dato

05.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
Robotter i gartneriet

Bliv inspireret til at løse dine "end of line" udfordringer i gartneriet med robotter.

Dato

10.09.2024

Tid

10:00

Sted

Søndergade 61, 5450 Otterup

Axacon A/S
Konference
Warehouse Management Experience Day 2024

Kom med til et stærkt og fagligt arrangement for professionelle, der arbejder med lagerstyring. Her vil være mulighed for at blive inspireret af virksomheder der deler ud af deres erfaringer og netværke med andre, der har samme rolle som dig, hvor I kan dele jeres erfaringer. Se programmet ved at klikke "Tilmeld".

Dato

11.09.2024

Tid

11:30

Sted

Axacon A/S, Normansvej 1, 8920 Randers NV

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus