Hvad der bliver købt på nettet, bliver hos forbrugere

Trods det digitale mellemlægspapir så beholder forbrugerne 9 ud af 10 produkter, som de køber på nettet. Tallene punkterer myten om skyhøje returrater og er godt nyt for netbutikkerne og miljøet – også selvom nogle forbrugere beholder varer, de egentlig ikke vil bruge.

De unge er med afstand den gruppe, som sender mest retur. Det hænger formentlig sammen med, at de unge ofte køber tøj, sko og accessories, som er varegruppen med suverænt højest returrate. Foto: Tommaso Altamura / 123RF.

12.04.2022

SCM.dk

De danske forbrugere er gode til at vælge de rigtige varer online, og de danske netbutikker er gode til at give kunderne det, de efterspørger. Det er i hvert fald konklusionen, hvis man ser på, hvor mange eller rettere sagt få varer, forbrugerne sender retur til netbutikkerne. Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at 9 ud 10 forbrugere beholder de varer, de køber.  

Den lave returrate er godt nyt for netbutikkerne, lyder det fra Jens Wedenborg, som er chefkonsulent og logistikekspert i Dansk Erhverv:

”Det er både besværligt og omkostningstungt for netbutikkerne, når varerne sendes retur, så det er glædeligt, at returraten er så lav. Samtidig tager det luften ud af myten om skyhøje returrater i e-handlen”.

Læs også: Indkøberne foretrækker stadig nettet trods genåbning

Tager vi de grønne briller på, bliver det kun mere positivt, fordi man ikke ”spilder” en tur frem og tilbage, pointerer Jens Wedenborg. Der dog et men i den forbindelse: 

”Hver femte kunde har beholdt en vare, som de egentlig ville have returneret. Nogle bliver selvfølgelig brugt, men det kan ikke afvises, at nogle produkter bliver smidt ud eller gemt væk, hvilket hverken er godt for netbutikkens NPS eller miljøet. Det er også derfor, at mange netbutikker og leverandører arbejder hårdt på at gøre returnering så gnidningsløst som muligt”, forklarer han.  

De unge sender tøj retur 

De unge er med afstand den gruppe, som sender mest retur. Faktisk er det hver femte ordre, som sendes helt eller delvist tilbage. Det hænger formentlig sammen med, at de unge ofte køber tøj, sko og accessories, som er varegruppen med suverænt højest returrate. 

”Det er udtryk for, at disse varer er sværest at bedømme på størrelse og fit, og så at prøverummet er rykket hjem i stuen. Det kan vi også se ved, at flere virksomheder kører med ”prøv nu, betal senere.” Det er aldrig godt med en returnering, men det også bare en del forretningen for tøjbutikkerne”, siger Jens Wedenborg. 

Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

Han mener dog, at der er gode muligheder for at mindske returraten i fremtiden 

”Der bliver investeret meget i størrelsesguides og teknologi, der hjælper forbrugerne med at finde de rette størrelser, så det er bestemt muligt”, siger han.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

21.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

21.11.2025SCM.dk

Tre grønne søfragtsråd til ministeren efter IMO-skuffelsen

21.11.2025SCM.dk

Danskerne handler mere trygt og globalt end nogensinde før

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

26.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online