Hvad der bliver købt på nettet, bliver hos forbrugere

Trods det digitale mellemlægspapir så beholder forbrugerne 9 ud af 10 produkter, som de køber på nettet. Tallene punkterer myten om skyhøje returrater og er godt nyt for netbutikkerne og miljøet – også selvom nogle forbrugere beholder varer, de egentlig ikke vil bruge.

De unge er med afstand den gruppe, som sender mest retur. Det hænger formentlig sammen med, at de unge ofte køber tøj, sko og accessories, som er varegruppen med suverænt højest returrate. Foto: Tommaso Altamura / 123RF.

12.04.2022

SCM.dk

De danske forbrugere er gode til at vælge de rigtige varer online, og de danske netbutikker er gode til at give kunderne det, de efterspørger. Det er i hvert fald konklusionen, hvis man ser på, hvor mange eller rettere sagt få varer, forbrugerne sender retur til netbutikkerne. Dansk Erhvervs E-handelsanalyse viser, at 9 ud 10 forbrugere beholder de varer, de køber.  

Den lave returrate er godt nyt for netbutikkerne, lyder det fra Jens Wedenborg, som er chefkonsulent og logistikekspert i Dansk Erhverv:

”Det er både besværligt og omkostningstungt for netbutikkerne, når varerne sendes retur, så det er glædeligt, at returraten er så lav. Samtidig tager det luften ud af myten om skyhøje returrater i e-handlen”.

Læs også: Indkøberne foretrækker stadig nettet trods genåbning

Tager vi de grønne briller på, bliver det kun mere positivt, fordi man ikke ”spilder” en tur frem og tilbage, pointerer Jens Wedenborg. Der dog et men i den forbindelse: 

”Hver femte kunde har beholdt en vare, som de egentlig ville have returneret. Nogle bliver selvfølgelig brugt, men det kan ikke afvises, at nogle produkter bliver smidt ud eller gemt væk, hvilket hverken er godt for netbutikkens NPS eller miljøet. Det er også derfor, at mange netbutikker og leverandører arbejder hårdt på at gøre returnering så gnidningsløst som muligt”, forklarer han.  

De unge sender tøj retur 

De unge er med afstand den gruppe, som sender mest retur. Faktisk er det hver femte ordre, som sendes helt eller delvist tilbage. Det hænger formentlig sammen med, at de unge ofte køber tøj, sko og accessories, som er varegruppen med suverænt højest returrate. 

”Det er udtryk for, at disse varer er sværest at bedømme på størrelse og fit, og så at prøverummet er rykket hjem i stuen. Det kan vi også se ved, at flere virksomheder kører med ”prøv nu, betal senere.” Det er aldrig godt med en returnering, men det også bare en del forretningen for tøjbutikkerne”, siger Jens Wedenborg. 

Læs også: Selvom Amazon er en e-mastodont, tager det tid at overvinde et marked

Han mener dog, at der er gode muligheder for at mindske returraten i fremtiden 

”Der bliver investeret meget i størrelsesguides og teknologi, der hjælper forbrugerne med at finde de rette størrelser, så det er bestemt muligt”, siger han.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

01.12.2025SCM.dk

Skræddersyet GPS hjælper 615.000 truckere i Europa

01.12.2025WITRON Group

Sponseret

CLog 3.0: COOP and WITRON launch third building stage

01.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Effektiv logistik i et krævende miljø

01.12.2025SCM.dk

JYSKs distributionscenter i Polen tager stort skridt mod grøn energi

28.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn er i færd med at bygge ny terminal

27.11.2025SCM.dk

Punktligheden på containerfragt har det svært

27.11.2025SCM.dk

Constellation styrker dansk kølelogistik med opkøb af frysehus i Køge

27.11.2025SCM.dk

Bring og IKEA ruller fuldt elektriske leveringer ud i det meste af Danmark

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.12.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: ISO 27001 roadmap

Dette webinar er til dig som skal til at opbygge et Informationssikkerheds ledelsessytem (ISMS) og til dig der gerne vil certificeres.

Dato

02.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart