Hvilken værdi skaber din værdikæde for dine kunder?

Vi kalder det en ”værdikæde”, men ved vi hvilken værdi, kæden skaber for slutkunden? Nej, det gør vi langt fra, og det vil et forskningsprojekt på CBS lave om på.

”En af de helt store gevinster ved at kvantificere målinger af leveret kundeværdi er, at det kan skabe meget højere grad af afstemning på tværs af de såkaldte siloer og led i kæden”, fortalte lektor Kim Sundtoft Hald, CBS, på konferencen Supply chain Leaders Forum. Foto: Lars Nybøll..

14.11.2014

SCM.dk

Aktiviteterne i et forsyningsnetværk er et kompliceret spindelvæv af processer og aktiviteter, der kan være svære at overskue. Interne og eksterne lean- og værdistrømskonsulenter kan bruge måneder og år på at kortlægge processer og delprocesser og dele af delprocesser etc., der efterhånden, som man afdækker flere og flere ”skjulte” procestrin, afslører et vidt forgrenet proceskort, der kan virke ganske uoverskueligt.

”Supply chain management (SCM) handler om at levere konstant øget værdi til slutkunden. Hvis vi ikke kender den værdi, vi leverer til slutkunden via vores forsyningskæde, så kan vi ikke vide om, vi gør de rigtige ting og altså har den rigtige strategi”, fortalte Kim Sundtoft Hald på konferencen 3rd Supply Chain Leaders’ Conference den 2. september arrangeret af CBS og Tata Consultancy Services.

Læs også: Forbrugerfokus bygger helt nye værdikæder

Han er forsker på CBS og leder af CBS’ HD-uddannelser i SCM og tilføjer: ”Hvis vi har en kvantificeret idé om kundeværdien, altså den værdi vi leverer til slutkunden, kan det være et effektivt værktøj til at målrette vores forsyningskæde eller forsyningskæder mod forskellige kundesegmenter, der hver kræver forskellige konfigurationer af værdi”.

<p>”Jo mere vi kan opgøre kundeværdi, jo mere kan vi afstemme og synkronisere vores forsyningskæde mod den værdi, kunden efterspørger”.</p>

Kim Sundtoft Hald, lektor, CBS.

Mange opfattelser af kundeværdi
Der er mange måder at opgøre kundeværdi på i virksomheder og forsyningskæder, og fælles for de fleste måder er, at værdien ikke er opgjort i kvantitative termer, og at opfattelserne ikke er afstemt med hinanden internt i virksomheden eller på tværs af leverandør-kunde relationen. Kortlægninger af værdi vil ofte afsløre, at lageret har en anden opfattelse af en specifik værdiskabelse end salg, og at samarbejdspartnere og kunden måske har en helt tredje eller fjerde opfattelse af den selvsamme værdiskabelse.

”Leveret kundeværdi er ofte skjult eller usynligt. Den er ikke gjort eksplicit, men bliver kun repræsenteret gennem interne opfattelser i virksomheden. Det er et problem, fordi det forhindrer, at alle de mange interne og eksterne parter, der altid er involveret i det spindevæv, en forsyningskæde udgør, kan synkronisere eller afstemme aktiviteterne, så alle trækker på samme hammel så at sige”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

Han inddeler traditionelle måder at opgøre kundeværdi på i to hovedkategorier:

  • I mange tilfælde opgør man ”kundetilfredshed” gennem spørgeskemaer.
  • I andre tilfælde vil kundeværdi være beskrevet som en række separate KPI’er i virksomhedens supply chain performance measurement system. Det kan for eksempel være opgjort på omkostninger, innovation, bæredygtighed, fleksibilitet, risikominimering etc.

”Vi ser sjældent eller stort set aldrig, at kundeværdien er opgjort i monetære termer som kroner og ører. Det er synd, fordi hård valuta er et entydigt sprog, som alle taler, og det er derfor meget velegnet til at skabe en kvantificeret opgørelse af den leverede kundeværdi, der forstås af alle funktioner, topledelse, finans og ikke mindst slutkunden”, fortæller han.

Synliggør skjult værdi
CBS-forskeren fremhæver, at kvantificering af leveret kundeværdi i en opgørelse i kroner og ører kræver:

  • At leverandørkæden forstår kundens interne processer 100 procent.
  • At parterne kortlægger fællesprocesserne med kunden.
  • At leverandøren får kundens estimater på, hvordan leverandørens præstationer påvirker kunden.

Det betyder alt i alt, at relationerne skal være af strategisk karakter, og det kræver endvidere, at kunden er villig til at dele informationerne med leverandørerne og investere tid i arbejdet.

Læs også: Rapport fra 2nd Supply Chain Leaders Forum 2013

”Viden om leveret kundeværdi er reelt spredt ud internt på en række afdelinger hos leverandørerne, der interagerer med kunderne. Det gør det svært at opsamle videnen, og der er da heller ikke frygtelig mange eksempler på virksomheder, som har arbejdet systematisk med måling af leveret kundeværdi. Jeg kender til tidligere eksempler fra Bang & Olufsen og FL Smidth”.

Kim Sundtoft Hald mener som nævnt, at der foregår en masse skabelse af kundeværdi i forsyningskæder, som er skjult værdi. Værdien bliver ikke kvantificeret og er dermed ikke synlig for hverken kunder, ledelse eller andre afdelinger.

”Jo mere vi kan opgøre kundeværdi, jo mere kan vi afstemme og synkronisere vores forsyningskæde mod den værdi, kunden efterspørger. Det bliver også muligt over for kunden at synliggøre den værdi, som normalt er skjult, men som reelt bidrager til at skabe værdi for kunden. Bliver det muligt at opgøre kundeværdi kroner og ører, vil det gøre kundeværdi langt mere synligt og kommunikerbart”, fortæller han.

Næste workshop

Næste workshop i projektet omhandlende opgørelse af kundeværdi ledes af lektor PhD Kim Sundtoft Hald og afholdes januar 2015 på CBS.

Alle virksomheder med interesse for emnet kan deltage.

Du kan tilmelde dig nu via cmp.om@cbs.dk. Næste Supply chain Leaders Forum afholdes den 3. september 2015.

Kom ”misalignment” til livs
Kim Sundtoft Hald mener, at der foregår meget store mængder af ”misalignment” eller ikke-afstemt aktivitet på tværs af funktioner og afdelinger i alle virksomheder og på tværs af aktører i forsyningskæden, og at det repræsenterer store mængder skjult spild.

”En af de helt store gevinster ved at kvantificere målinger af leveret kundeværdi er, at det kan skabe meget højere grad af afstemning på tværs af de såkaldte siloer og led i kæden. Manglen på afstemning (”alignment”) bidrager til at skabe spild og ustabilitet i relationerne. Kundeværdimålinger kan skabe en fælles referenceramme, der gør, at alle parter er mere skarpe på, hvad og hvordan de skal levere”.

Forskningsprojektet er en del af CBS-forskningsprogrammet CBS Competitive Platform, der bliver ledet af professor Crister Karlsson og professor Thomas Ritter.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lejeløsninger styrker resiliens og giver ro i maven

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.05.2024SCM.dk

Bulkcarrier udsat for to missilangreb

29.05.2024SCM.dk

Varmepumpeproducent benyttede krise til grøn omstilling og fokusskift

27.05.2024SCM.dk

Ørsted indgår ny stor aftale om CO2-fjernelse med Microsoft

23.05.2024SCM.dk

Forbrugernes lyst til at handle direkte hos producenten stiger

22.05.2024SCM.dk

Forsyningskæderne bliver kortere – SCM-kompetencerne bliver vigtigere

21.05.2024SCM.dk

Unge voksne vil have arbejde med mening og udvikling

21.05.2024SCM.dk

Månedens udfordring: 4 KPI’er skal skabe succes for COOP’s drift

18.05.2024SCM.dk

Flere kommuner arbejder med CO2-reduktion i indkøb

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup