IDA: Danmark skal satse på e-roads til tung transport

Klimarådets tiltrængte transportrapport understreger vigtigheden i at få sat lastbiler længere op på klimadagsordenen, nødvendigheden af en sektorstrategi og en fælles europæisk indsats for e-roads, mener Ingeniørforeningen, IDA.

Klimarådet er udkommet med sin transportrapport, som vil hive lastbiler højere op på klimadagsordenen samt adressere mulighederne og udfordringerne ved e-roads. Arkivfoto.

20.10.2021

SCM.dk

Vigtigheden i at handle hurtigt på transportområdet bliver nu cementeret med Klimarådets rapport ’Veje til klimaneutral lastbiltransport’. For lastbilers CO2-udledning har længe gået under radaren i klimadebatten, hvor transportsektoren i modsætning til alle andre sektorer ikke har formået at reducere dets udledninger siden 1990. Særligt temaet om e-roads bliver modtaget med kyshånd i IDA.

”Tak til Klimarådet for at sætte klimabelastningen ved varetransport højt på dagsordenen, for den tunge transport har alle dage været klimaets smertensbarn, for det er i dag teknologisk muligt at løse de udfordringer. Danmark er en lille spiller i det store transportklimaregnskab, men vi er en del af et stort distributionsnet i Europa. Derfor mener jeg, vi skal samarbejde med Tyskland og Sverige, hvor de allerede arbejder med e-roads, der kan forlænge rækkeviden for batterilastbiler. Jeg ser ingen grund til, at Danmark ikke også skal bidrage væsentligt til denne udvikling”, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

Klimarådets rapport adresserer tre udfordringer med e-roads. For det første findes de elektriske vejsystemer i dag kun på forsøgsstrækninger. For det andet har e-roads særlige praktiske udfordringer, hvor eksempelvis en nedfalden køreledning kan ramme hele vejstrækninger. For det tredje er en fordelagtig økonomibetinget af en høj udnyttelsesgrad og udrulning i mange lande.

”Vi er jo afhængige af fællesskabet, når de store transportbeslutninger skal træffes. Vores nabolande er i fuld sving med at arbejde for e-roads, og derfor kan den danske regering med fordel presse på i EU for hurtig afklaring af, om hvilke perspektiver der er i en fælleseuropæisk satsning på e-roads”, siger Thomas Damkjær Petersen.

Læs også: Ligestilling af biogas med diesel kan mindske den tunge transports klimaaftryk

IDA mener også, at en klimasektorstrategi er nødvendig for fremtidens arbejde med den tunge transports bidrag til at opnå klimaneutralitet. Vi er enige med Klimarådet i, at teknologier som power-to-x ikke skal prioriteres til lastbiler – det skal primært bruges i skibe og fly. Udviklingen af den nødvendige infrastruktur for drivmidler bør være et centralt element af en sådan sektorstrategi.

”Klimarådets forslag til en national sektorstrategi, som gerne skal omfatte hele transportsektoren, er en rigtig god idé. Mine ønsker til en sektorstrategi skal blandt andet indeholde løsninger på, hvordan vi kan speede elektrificering af varedistribution op, hvordan vi kan bruge vores havne bedre, men også hvordan Danmark bedst indgår i en europæisk sammenhæng”, siger Thomas Damkjær Petersen.

I dag udleder lastbiler i Danmark ca. 1,7 mio. tons CO2 årligt. Med nuværende klimatiltag, som blandt andet tæller iblandingskrav og EU-krav til bilmotorer, forventer man en reduktion på 0,2 frem mod 2030. Derfor skal lastbiler reducere mere for at møde 2030-mål og på sigt blive C02-neutrale.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding