Imødekommer nye klimakrav med intelligent software

Efter vellykket installation på to tankskibe skal hele flåden hos Christiania Shipping nu udstyres med det danskudviklede Frugal Propulsion til intelligent motorstyring. En betydelig besparelse i brændstofforbruget sikrer, at rederiets tankskibe kan opnå en bedre CII-rating.

Et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens sørger nu for at optimere forbruget af brændstof på tankskibene Jette Theresa og Alice Theresa. De foreløbige data viser, at skibenes ejer, Christiania Shipping, med Frugal Propulsion opnår en brændstofbesparelse 17-20 procent ved eco speed. Foto: Frugal Technologies..

18.11.2022

SCM.dk

Et kontrolsystem baseret på kunstig intelligens sørger nu for at optimere forbruget af brændstof på tankskibene Jette Theresa og Alice Theresa. De foreløbige data viser, at skibenes ejer, Christiania Shipping, med Frugal Propulsion opnår en brændstofbesparelse 17-20 procent ved eco speed. Ved sejlads med samme hastighed som før installationen er besparelsen 10-14 procent, afhængigt af skibstypen. Det giver Christiania Shipping en tilbagebetalingstid på cirka 12 måneder.

Bedre driftsøkonomi
Investeringen i Frugal Propulsion er et vigtigt led i Christiania Shippings forberedelser frem mod 2023, hvor de nye initiativer fra IMO; Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI) og Carbon Intensity Indicator (CII) træder i kraft. I løbet af de kommende måneder vil samtlige af rederiets 13 ejede skibe blive opgraderet med en Frugal Propulsion-løsning. For Christiania Shipping er de primære gevinster en bedre driftsøkonomi, et reduceret klimaaftryk og en styrket konkurrenceevne.

”Vi oplever, at markedet i stigende grad vægter den samlede klimapåvirkning, når der chartres skibe. Derfor gør det en enormt stor forskel, om dit skib får en god eller en dårlig CII-rating. Samtidig giver systemet os meget præcise målinger af skibets performance, så vi nemt kan dokumentere, hvor meget brændstof vi bruger. Kravene til klimapåvirkning vil løbende blive skærpet, og det er vigtigt at være på forkant”, siger Rune Eriksen Lorentsen, der er Chief Operating Manager hos Christiania Shipping.

EEXI-krav øger interessen
Frugal Propulsion er et klassegodkendt on-top-system, som sørger for, at motor og propel er konstant optimeret i forhold til dybgang, last, bølger og vind. Der er ingen manuelle justeringer, fordi systemet er baseret på sensorer, Big Data og lærende algoritmer, som løbende bliver klogere. I praksis betyder det, at besparelsen i brændstof bliver større i takt med, at systemet lærer skibet at kende.

Stigende interesse
Hos firmaet bag det patenterede system, Frugal Technologies i Aalborg, oplever CEO Peter Hauschildt, at markedet i stigende grad viser interesse for dialog om de muligheder, som hans virksomhed kan tilbyde. Det skyldes ikke mindst erkendelsen af, at EEXI og CII udgør en betydelig udfordring for den internationale skibsdrift. Analysevirksomheden VesselsValue har for nylig anslået, at over 75 procent af verdens bulk-, tank- og containerskibe vil være ude af stand til at opfylde EEXI-kravene med mindre at forbruget af brændstof reduceres.

Læs også: Skibsfarten kommer til at mangle grøn strøm til Power-to-X

”Frugal Propulsion er en digital løsning til Shaft Power Limitation (ShaPoLi), der automatisk sikrer, at motoreffekten altid ligger inden for de grænser, som EEXI-beregningen for det pågældende skib angiver. For vores kunder er det attraktivt, at de kan få en hurtigt installeret løsning, som både giver en økonomisk og klimamæssig gevinst i form af en brændstofbesparelse, og som samtidig kan hjælpe dem til at overholde de nye krav”, siger Peter Hauschildt.

”Med Frugal Propulsion ved vi nu helt præcist, hvor, hvornår og hvor meget brændstof, vi bruger. Ved hjælp af systemets data får vi et overblik over skibets samlede energiforbrug. Det giver os mulighed for at optimere hele vejen rundt”, siger Rune Eriksen Lorentsen.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.05.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Ny adresse, samme logistik: AB Catering er flyttet til Greve

01.05.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Toshiba-TEC BX410T labelprinter med sparefunktion

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle