Indonesien kan blive det næste danske eksporteventyr
Potentialet til et dansk eksporteventyr af de store er definitivt til stede i Indonesien, mener DI. Ligeledes kunne landet blive et produktionsparadis. De danske virksomheder skal rykke nu.
Målt på indbyggertal er Indonesien verdens 4. største land, kun overgået af Kina, Indien og USA. Men hvor de tre sidstnævnte giganter aftager danske varer for milliarder hvert eneste år, så står det anderledes sløjt til med eksporten til de 240 millioner indonesere. Således ender blot 0,7 promille af den danske vareeksport i Indonesien, og det vækker undren hos Dansk Industri.
Den danske eksport til Indonesien er så lille, at Indonesien er det land i den frie verden, Danmark har dårligst fat i målt i afsætning pr. indbygger. Kun i verdens absolut fattigste ulande, ligger den danske eksport lavere. Det er tankevækkende, siger afsætningspolitisk chef Peter Thagesen til DI Business.
Også på produktionsområdet ligger der uopdyrket land og venter på investeringer.
Indonesien har sammen med de øvrige ASEAN-lande og Kina lanceret verdens største frihandelsområder målt på indbyggertal. Det skaber muligheder for også at bruge Indonesien som produktionssted med henblik på salg til Kina, siger Peter Thagesen. En analyse fra netop DI peger således på, at potentialet til en noget større indsats end den nuværende uden tvivl er til stede. Analysen viser konkret, at danske virksomheder årligt afsætter for 1,68 kr. pr. indbygger til Indonesien. Sammenlignet med eksempelvis nærliggende lande som Filippinerne og Sri Lanka, der har et BNP-niveau på højde med Indonesiens, ligger beløbene her på henholdsvis 5,3 og 5,9 kr. pr. indbygger. Der er med andre ord penge at tjene, og hvis de danske virksomheder ikke snart rykker, kan de risikere at tabe terræn, ikke bare i Indonesien, men altså også i Kina.
-AK