International shipping til G20-lande: Hold søvejene åbne

I fællesskab opfordrer søfartsorganisationerne ICS og IAPH topledere fra G20-lande til i fællesskab at sørge for at holde de globale vandveje stabile. Danske Rederier bakker op.

I denne globale krisetid er det mere vigtigt end nogensinde før at holde de globale forsyningskæder åbne og søbåren handel og transport åben..

26.03.2020

SCM.dk

Udmeldingen falder lige oveni et virtuelt G20-topmøde, hvor der i starten af denne uge blev diskuteret coronavirus og dens konsekvenser.

Guy Platten, formand for ICS, og Patrick Verhoeven, administrerende direktør for IAPH, har begge underskrevet budskabet, hvor de understreger, at 90 procent af verdens vareforbrug bliver transporteret til søs, og at den søbårne transport derfor er afgørende for, at de globale forsyningskæder kan opretholdes.

”I denne globale krisetid er det mere vigtigt end nogensinde før at holde de globale forsyningskæder åbne og søbåren handel og transport åben”, skriver de.

Hele verdens hjerteblod
Samtidig lægger de op til en koordineret indsats mellem IMO og WHO.

”Shipping er verdens hjerteblod. Uden den effektive og sikre transport af mad, medicinske forsyninger, rå materialer og brændstof kan landene stå overfor en endnu sværere situation end den nuværende. Vi har brug for, at nationerne, anført af G20, arbejder sammen og skaber koordinerede – frem for forhastede – restriktioner for at beskytte os alle fra covid-19”, siger Guy Platten.

Anne H. Steffensen fra Danske Rederier støtter op om opfordringen:

”Vi befinder os i en global krise, som ingen ved, hvornår ender. Og da 90 procent af verdenshandlen transporteres ad søvejen, er det i disse dage vigtigere end nogensinde før at holde søvejene åbne, så vi fortsat kan få medicin og madvarer frem til dem, der har brug for det", siger hun i en skriftlig kommentar til soefart.dk.

Læs også: Dagligvaresektor maner til corona-ro: Forsyningskæderne skal nok holde

"Derfor bakker vi op om opfordringen til, at regeringer koordinerer på tværs af landegrænser, så den globale verdenshandel fortsat kan flyde uhindret på verdenshavene i denne alvorlige situation”, lyder det videre.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCM.dk

Produktionsdanmark får nu eget fagmedie

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle