Investorer ser stort potentiale i ny propelpoleringsrobot

SubBlue Robotics automatiserer en farlig og monoton opgave for erhvervsdykkere med sin propelpoleringsrobot. Realiseringen den fjernstyrede robot får stor opbakning fra DFDS og økonomisk støtte fra Den Danske Maritime Fond, ligesom kendte robotinvestorer nu også satser på virksomheden.

Den færdige løsning fra SubBlue Robotics vil blive leaset til serviceselskaber i den maritime sektor, der også har engageret og bidraget med kravspecifikationer til den lovende robot. Foto: SubBlue Robotics.

23.03.2022

SCM.dk

To danske investorer ville ikke gå glip af muligheden for at investere i verdens første undervandsrobot, som kan polere skibspropeller. Thomas Visti og Ralf Astrup har nu grebet muligheden for at blive medejere af SubBlue Robotics med en sjettedel af virksomheden hver især.

”SubBlue Robotics har angrebet en særdeles interessant niche for automatisering i shippingbranchen. Det er en højaktuel problemstilling, som SubBlue Robotics prøver at løse, hvor vi både kigger ind i store energibesparelser og sikkerhed. Og så må jeg sige, at stifterne besidder en helt ekstraordinær drivkraft. Jeg glæder mig til, at Ralf Astrup og jeg forhåbentlig kan bidrage til virksomhedens vækstrejse”, siger Thomas Visti, der er ejer af Visti Unlimited og tidligere medejer af danske robotsucceser som MiR og Universal Robots.

I dag bliver alle kommercielle skibspropeller poleret manuelt af erhvervsdykkere 1-2 gange årligt for at spare bunkers. Samtidig forbyder flere havne dykkerne at arbejde i havnene med det resultat, at skibene ofte må ligge for anker uden for havne under propelpolering og afvente gunstige vejrforhold.

Læs også: Dansk robotguru: I alle brancher gælder det om at komme ud af startboksen

”Når poleringer bliver automatiseret med robotter og menneskelige risici dermed elimineres, kan SubBlue Robotics bringe poleringen tilbage ind i de mest brugte havne verden over. Med robotten kan redere få poleret propellen, imens de losser/laster”, siger Don Fischer, der er stifter og CEO i SubBlue Robotics.

Den netop indskudte kapital skal finansiere de allersidste faser af produktudviklingen af en fjernstyret robot, der dykker ned og sætter sig fast på skibspropeller med helt op til 10 meter i diameter, hvorfra robotten polerer korrosion og begroninger væk.

Millioner i brændstofbesparelser

Inspirationen til SubBlue Robotics og propelpoleringsrobotten opstod, da firmaets ene stifter Don Fischer var elev i rederiet Torm og iagttog udfordringen med vedligeholdelse af energieffektive skibspropeller. Han besluttede at udvikle en robotløsning.

Efter at have uddannet sig i både mekanik, automation og finansiering var han klar til bogstaveligt talt at søsætte SubBlue Robotics i samarbejde med ingeniør Michael Blom Hermansen. Sideløbende med seks års produktudviklingsarbejde har stifterne været i tæt dialog med både erhvervsdykkere og rederier for at imødekomme deres ønsker til en sikrere, hurtigere og grønnere løsning på propelpolering med en god driftsøkonomi.

”Propelpolering skal gøres så enkelt og let tilgængeligt, at frekvensen af polering kan øges til et mere ideelt niveau på 3-5 gange årligt. Jo mere blank propellens overflade er, jo højere bliver energieffektiviteten. Et rederi vil med robotrensning af propeller kunne spare mellem en halv og halvanden million kroner årligt per skib på udgiften til bunkerolie samt eliminere 8-12 timers forlænget havnekald”, konstaterer Don Fischer.

Læs også: Kapitaltilførsel skal accelerere global ekspansion af fynske robotter

Den færdige løsning fra SubBlue Robotics vil blive leaset til serviceselskaber i den maritime sektor, der også har engageret og bidraget med kravspecifikationer til den lovende robot. Markedet for løsningen tæller på verdensplan cirka 60.000 kommercielle skibe.

Den netop indskudte kapital skal finansiere de allersidste faser af produktudviklingen af den fjernstyret robot.

”Vi har afsat hele det kommende år til videreudvikling og fintuning, for vi ved godt, at driftsstabilitet fra dag 1 er alfa og omega i den maritime sektor”, siger Michael Hermansen, som er CTO i virksomheden.

Den Danske Maritime Fond støttede allerede i 2019 og igen i 2020 iværksætterne med early stage seed funding, ligesom DFDS og andre rederier har mødt SubBlue Robotics med åbne arme i deres mission.   

- KCP

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.11.2025

Sted

Online