IT til supply chain planning ser ind i store forandringer

Der sker store forandringer for tiden på SCP-banen for særligt større virksomheder og deres IT-støtte til den vitale planlægningsproces. Systemerne bliver bedre til de taktiske/strategiske opgaver samt inkludering af nye digitale teknologier. Men den operationelle planlægning er fortsat relativt isoleret og siloopdelt.

Værktøjer til SCP bliver mere åbne for store mængder eksterne data..

04.06.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

IT-giganten SAP sidder på en stor del markedet for ERP-løsninger til større danske og europæiske virksomheder, og SAP er i fuld gang med at forberede udskiftningen af det nuværende SAP ECC og SAP APO (Advanced Planner and Optimizer) med de nye SAP S/4 HANA og SAP IBP (Integrated Business Planning), som trækker på teknologier som cloud, smarte databaser og in-memory.

Men også Microsoft, Oracle, Kinaxis og JDA Software er i færd med at skifte teknologi og funktionalitet. Det fortæller Henrik Knak, der er partner i konsulentvirksomheden Syncronic.

Kombinationen af udskiftninger af ERP-platforme og det store fokus på bedre synkronisering af varestrømmen skaber sammen med de nye teknologiske muligheder skaber dønninger i mange virksomheder.

”Specielt udskiftning af ERP, fx fra SAP ECC til S/4, tager lang tid i større virksomheder, typisk flere år”, siger han og supplerer:

”Samtidig presses andre virksomheder af, at konkurrenten får nye og smartere værktøjer, der giver konkurrencefordele i kraft af en smartere planlægningsproces. I en volatil forretningsverden, hvor behovet for at være agil og fleksibel stiger voldsomt, er supply chain planning naturligt nok en af de processer, der trækker stor opmærksomhed i virksomhedsledelserne”.

Supply chain planning trækker ifølge Henrik Knak fra Syncronic stor opmærksomhed i virksomhedsledelser i øjeblikket. Foto: Privat.

Operationel, taktisk og strategisk
Der er stor interesse for den taktiske sales & operations planning-proces (S&OP) og tilhørende IT-støtte. S&OP kan deles op i fire trin, nemlig: 1) demand planning, 2) supply planning, 3) balancering og 4) eksekvering via executive meeting og struktureret kommunikation.

Andre begynder også at inkludere den strategiske planlægning, som så typisk bliver kaldt integrated business planning (IBP), mens den operationelle planlægning ifølge Henrik Knak i stigende grad går i to retninger:

Først og fremmest bliver den lagt ind i gode ERP-systemer, som rummer tidsaktuelle data for hele virksomhedens varestrøm fra indkøb, transport, lager, produktion, distribution og salg med mere. Dernæst bliver de dedikerede silo-orienterede løsninger mere avancerede og kan rumme en stigende grad af data og kompleksitet. Hvilket bedre afspejler den virkelighed, som løsningen forsøger at modellere.

En del af baggrunden for at den operationelle planlægning bliver isoleret til dedikerede systemer er, at mængden af data stiger voldsomt, når detaljeringsgraden stiger. Væksten i mængden af data bliver kun stejlere efterhånden, som anvendelse af IoT (internet of things, tingenes internet), kunstig intelligens som fx machine learning, big data analytics m.m. bliver mere udbredt.

”Der sker mange ting på markedet for IT til SCP. Leverandørerne af systemer til S&OP er blevet mere aggressive med mere markedsføring, lavere priser og smartere løsninger. Jeg har mest erfaring med større virksomheder, men det er klart, at tendensen også smitter af på systemer til mindre og mellemstore virksomheder, som oplever eller vil opleve enklere og smartere funktionalitet, mere cloud og lavere priser”, fortæller Henrik Knak.

Han peger på at de traditionelle APS-systemer (advanced planning and scheduling) og mere strategiske analyse- og simuleringsværktøjer som for eksempel Supply Chain Guru fra Llama Soft smelter sammen og bliver tilgængelige i S&OP-værktøjer som for eksempel SAP IBP, OMP Plus og Kinaxis RapidResponse i integrerede modeller, hvor sælgeren, den produktansvarlige, planlæggeren og lederen med flere nemt kan bevæge sig op og ned i de forskellige planhierarkier i forhold til produkter, kunder, geografi, ressourcer med mere.

Fem tendenser for SCP-værktøjer

  1. Brugerflader til særligt sælgere bliver enklere med mere automatisering og mulighed for at arbejde i kroner og ikke kun i volumen – samt sammenholde med det finansielle budget.
  2. Værktøjerne bliver mere åbne for store mængder eksterne data.
  3. Analysedelen af SCP er i hastig udvikling med ’predictive’- og ’prescriptive’-funktionaliteter og mulighed for at integrere med big data systemer som Tableau, Power BI eller ERP-systermes BI-moduler. Det er blandt andet drevet af IoT-data.
  4. Skærmbillederne skal kunne håndteres på alle mulige mobile platforme. Det stiller krav til rollebaseret brugerflade.
  5. SCP-værktøjerne bliver mere fleksible, fordi virkeligheden bliver mere volatil og omskiftelig, hvilket kræver at planlægningsmodellen hyppigt justeres og master data ændres.

Henrik Knak fremhæver, at den manglende integration af data og planer på det operationelle planlægningsniveau udgør en barriere for den tværgående integration i værdikæden. 

”Kun de mest modne virksomheder og i de industrier, hvor konkurrenceintensiteten er enorm med hyppige ændring i vareflowet, er man begyndt at fokusere på, at systemerne skal kunne optimere sømløst mellem de operationelle planer og eksekveringen (S&OE = sales & operations execution) og de taktiske planer (S&OP) uden tab af optimeringskriterier og detaljeringsniveau”, siger han og tilføjer:

”Systemleverandørerne har fokus på de taktiske/strategiske muligheder samt inkluderingen af nye digitale teknologier, og kun enkelte leverandører lykkes med på forskellig måde at imødekomme denne tosidede problemstilling samtidig med, at de inkluderer den operationelle detailplanlægning i én og samme planlægningsmodel. Tre gode eksempler er OMP Plus, Logility og Adaxa”.

Men pas på
Der er ifølge Henrik Knak mange værdifulde gevinster at hente i bedre IT-støtte til planlægningen, men der er også faldgruber.

”Den største faldgrube for virksomheder, der leder efter og indfører et IT-system til supply chain planning, er, at de hopper direkte ind i systemet og teknikken. Virksomheder skal først kigge indad. Hvad er vores modenhedsniveau, hvad angår processer, data, kompetencer og IT? Her kan en af de gængse modenhedsmodeller som fx Gartners modenhedsmodel for S&OP og SCP samt Wallace og Stahls udmærkede bog ”Sales and Operations Planning: The How-to Handbook” fra 2008 være nyttige" siger han og fortsætter:

"Når modenhedsniveau er afdækket, kan det være en god idé at se på, hvor virksomheden vil hen – hvad er strategien og hvad gør andre funktioner i virksomheden? Hvad er målet med planlægningen på tværs og i dybden nu og de kommende fire-fem år? Afklaring af den slags spørgsmål er afgørende for at finde frem til det system, der passer virksomheden bedst.”

Han anbefaler, at virksomheden først får styr på egne behov, færdigheder og ambitioner og først derefter involverer leverandører i en analyse af gabet mellem virksomhedens krav og værktøjernes formåen. ”Risikoen er at virksomheden hurtigt bliver trukket i leverandørernes specifikke retning og i nogle tilfælde blive lokket til at tage lidt for hastige beslutninger”, påpeger han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Planlægning i 2019

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding