Italiensk samarbejde løfter Esbjerg Havn globalt

Det begyndte med europæiske ruter fra Esbjerg; i dag er Esbjerg gateway til samhandel på seks kontinenter. 25 år med italienske Grimaldi Lines har udviklet både havn og by.

Det begyndte med europæiske ruter fra Esbjerg; i dag er Esbjerg gateway til samhandel på seks kontinenter. 25 år med italienske Grimaldi Lines har udviklet både havn og by. Foto: Niels Winther & Co / Esbjerg Havn..

20.04.2023

SCM.dk

Hver fjerde bil på de danske veje er rullet i land over kajen i Esbjerg. Det er et af de meget konkrete resultater af, at det italienske rederi Grimaldi Lines valgte at anløbe Esbjerg tilbage i 1998. Lige siden har rederiets karakteristiske kæmper, de gule og hvide ro-ro-skibe (roll-on, roll-off) regelmæssigt lagt til kaj i Esbjerg, hvor skibsagenten Niels Winther & Co. har bistået italienerne med losning og lastning af nye biler, containere, ro-ro-enheder og alle former for projektlast.

”Det begyndte med den europæiske kystlinje, og herefter er det gået slag i slag med først Vestafrika og Sydamerika, sidenhen også Nordamerika”, siger Henrik Otto Jensen, direktør og indehaver af Niels Winther & Co.

Seneste skud på stammen er Asien og Oceanien, der netop er føjet til rutekortet. Dermed er der nu direkte forbindelse fra Esbjerg til seks kontinenter med Grimaldi Lines.

”Det er klassisk Grimaldi Lines: Tillykke med de 25 år. Nu skal vi også til Kina, Sydkorea, Australien og New Zealand. De ligger ikke på den lade side”, siger Henrik Otto Jensen.

Havn har grebet mulighederne
Henrik Otto Jensen er ikke i tvivl om, at Italienernes drive og initiativ gennem et kvart århundrede har haft stor indflydelse på udviklingen af både Esbjerg Havn og Niels Winther & Co.:

”Grimaldi Lines satte kæmpeskibe ind på den europæiske kystlinje, hvilket dengang var helt uhørt. I dag ligner rutekortet nærmest Londons undergrund med regelmæssige forbindelser på kryds og tværs. For Niels Winther & Co. har det betydet, at vi er gået fra at være regionale til at være globale”, siger Henrik Otto Jensen.

En tilsvarende udvikling har man set på Esbjerg Havn:
”Esbjerg er som destination langt mere interessant i dag på grund af Grimaldi Lines, som har investeret massivt og synligt igennem 25 år. De har bidraget til at skabe nye arbejdspladser på havnen og medvirket til at udvikle Esbjerg Havn med sine aktiviteter. Den annoncerede udvidede vanddybde i Esbjerg Havn er en konsekvens af, at Grimaldi Lines har en fast tilstedeværelse i Esbjerg og sammen med de andre nye skibsruter til Esbjerg vil der komme større skibe og behov for udvidet vanddybde”, siger Henrik Otto Jensen og fortsætter:

”Det har krævet et godt samspil, og her er Esbjerg privilegeret af at have en super havn, som griber mulighederne. I sin tid spurgte havnen: ’Hvad vil I over de næste 2-3 år?’ Grimaldi Lines svarede: ’Vi ser på de næste 30 år’. Det perspektiv har betydet, at havnen kunne se fremad og turde investere langsigtet. Når vi i dag har 145-150 årlige anløb af de største ro-ro-skibe i verden i Esbjerg, så er det fordi, alle har forpligtet og engageret sig”.

Ny grøn udvikling
Dennis Jul Pedersen, direktør i Esbjerg Havn, har stor respekt for den udvikling, Grimaldi Lines har været igennem – og ikke mindst for de perspektiver, det fortsat rummer, at Esbjerg er del i så stort et rutenetværk.

’Grimaldi Lines startede på Esbjerg havn for 25 år siden, hvor aktivitetsniveauet var meget lavt. I dag tilbyder de det absolut største rutenetværk. Denne mulighed for at nå nye markeder er unik, og skal samtidig ses i forhold til, at netop Grimaldi Lines er meget langt fremme, når det drejer sig om klimavenlig søtransport”, siger Dennis Jul Pedersen:

”Grimaldi Lines vil også i fremtiden være essentiel i udviklingen af Esbjerg Havns position i det europæiske transportnetværk. Vi ser derfor frem til et fortsat tæt samarbejde om at udvikle og udvide mulighederne for transport af modulært gods til gavn for Dansk import og eksport”, siger han.
Niels Winther & Co deler forventningen om, at de næste 25 år bliver lige så udviklende.

Læs også: Verdens største havnekran har fået en tvilling

”Bilmarkedet har været en driver i den globale ekspansion hos Grimaldi Lines, og det fortsætter. Med den grønne omstilling flytter mere til el og dermed til flere asiatiske producenter, hvilket gør asiatiske ruter mere interessant. Samtidig er den globale skibsfart også midt i at skifte. Grimaldi Lines har investeret massivt i grøn tonnage med hybridskibe, som er forberedt til at sejle på ammoniak. Det gælder også de skibe, der i fremtiden anløber Esbjerg Havn. Her passer Esbjergs planer om at udbygge med ammoniakproduktion fantastisk godt ind, og det vil være med til at fremtidssikre Esbjerg som anløbshavn”, siger Henrik Otto Jensen.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Hvorfor ikke spare på truckkørslen?

15.07.2025PALOMAT

Sponseret

RetNemt håndterer deres paller ret nemt

10.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Carelabels - print selv dine vaskemærker

09.07.2025PALOMAT

Sponseret

Boost palleflows med en dynamisk duo

08.07.2025PALOMAT

Sponseret

AO Workwear skaber orden og arbejdsglæde med effektiv pallehåndtering

07.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Coop og SSI SCHAEFER styrker partnerskabet med omfattende WAMAS-opgradering

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia