Klar tale om kompensation fra nordiske forbrugermyndigheder

Nordiske forbrugerombudsmænd opfordrer virksomheder til at droppe de generelle udsagn som for eksempel CO2-neutral og i stedet beskrive, hvad de konkret gør for at kompensere for deres CO2-udledning.

Foto: 123rf.com

14.05.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, SCM.dk

Produkter bliver i stigende omfang markedsført som CO2-neutrale, CO2-kompenserede og lignende, fordi virksomheden har købt klimakreditter i projekter, der binder CO2 fra atmosfæren, eller fordi der med projekter undgås en CO2-udledning. 

Det kan være projekter, som opsætter anlæg med vedvarende energi eller arbejder med skovrejsning eller skovbevarelse. Det har dog i praksis vist sig at være svært at dokumentere klimaeffekten af projekterne.

For nylig gik de nordiske forbrugermyndigheder i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige derfor sammen om at orientere virksomhederne om, at markedsføring af et produkt som CO2-neutralt, CO2-kompenseret og lignende baseret på klimakompensation nemt kan vildlede forbrugerne.

Baggrunden for den fælles udmelding er, at de fem landes myndigheder er blevet enige om at lægge en dom fra Sverige fra februar 2023 til grund for håndteringen af samme type sager i alle landene. Læs mere om denne sag her.  

Det skal være meget konkret.

Den danske forbrugerombudsmand, Torben Jensen, anbefaler, at virksomheder i markedsføringen beskriver, hvad de gør. 

”Mange produkter markedsføres som for eksempel CO2-neutrale, fordi virksomheden har ydet økonomisk støtte til klimaprojekter. Det er selvfølgelig godt – men virksomhederne kan risikere at vildlede forbrugerne, når de på denne måde kobler det markedsførte produkt sammen med aktiviteter, der finder sted udenfor produktets værdikæde. Derfor anbefaler vi, at man beskriver i sin markedsføring, hvad man konkret gør,” siger han.

Så hvis en virksomhed køber kreditter i klimaprojekter, er det dét, der skal indgå i markedsføringen. 

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at et sådant støtteudsagn f.eks. kunne være 

”For hver solgte [produkt] støtter vi [f.eks. plantning af nye træer] gennem [klimaprojekt], hvorved der over de næste 20 år bliver bundet [antal kg/tons] CO2”.

Løfter til forbrugerne om, at CO2-udledningen ved et produkt eller aktivitet derved bliver kompenseret eller neutraliseret, skal man derimod holde sig fra. 

Markedsføringsloven i dag – og om to år

Lovgrundlaget for Forbrugerombudsmandens anbefaling er Markedsføringsloven, der stiller krav om dokumentation – også for virksomheders klima- og miljøudsagn. 

Dokumentation af klimaprojekter

Nogle af de forhold, dokumentation af klimaprojekter klart skal vise er: 

  • at CO2-kompensationen ikke ville have fundet sted uden projektet (additionalitet),
  • at projktets klimaeffekt er permanent (permanens), 
  • at klimaeffekten finder sted samtidig med eller umiddelbart efter udledningen (samtidighed), og 
  • at der ved projektet ikke blot sker udledning et andet sted, sådan at der reelt er en klimaeffekt (lækage). 

Ser man specifikt på dokumentationskrav for CO2-kompensation gennem klimaprojekter, så er ikke tilstrækkeligt at sandsynliggøre en klimaeffekt ved et projekt. For at det tæller som dokumentation, skal denne have taget højde for en række anerkendte problematikker ved den type projekter (se faktaboks).  Og selv hvis det er muligt at dokumentere klimaeffekten, bør virksomhederne oplyse forbrugerne om, at neutraliteten eller kompensationen skyldes køb af klimakreditter fra en aktivitet udenfor det markedsførte produkts værdikæde. 

Virksomheder går dog en noget anderledes fremtid i møde på dette område pga. implementering af ændringer i EU’s direktiv om urimelig handelspraksis i den danske markedsføringslov med virkning fra 27. september 2026.

De nye regler slår det fast, at det under alle omstændigheder vil være ulovligt, når ”den erhvervsdrivende hævder på basis af kompensation for drivhusgasemissioner, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet med hensyn til drivhusgasemissioner.”

Med andre ord: Hvis reduktioner ikke er sket inden for produktets værdikæde, kan de ikke bruges til at reducere et produkts klima-aftryk. Det er klar besked. 

Greenwashingsagernes lovgrundlag

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Endelig følger det af markedsføringslovens § 13, at oplysninger om faktiske forhold i markedsføringen skal kunne dokumenteres.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

29.10.2025SCM.dk

Betonproducent reducerer CO2-udledning i værdkæden med 22 procent

28.10.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Når uhyggen sniger sig ind i logistikken

27.10.2025Roima Intelligence

Sponseret

Kom med til årets Supply Chain Sessions

24.10.2025SCM.dk

Ro på! Omnibussen er ikke død

24.10.2025SCM.dk

Toldstyrelsens henter 110 millioner i efterkontrol

23.10.2025SCM.dk

Tysk tøven kan true Europas grønne førerposition

21.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

KUKA Nordic byder XIO A/S velkommen som ny systempartner

20.10.2025SCM.dk

Grøn strøm styrker både klimaet og forsyningssikkerheden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 31000 Risk Manager - certificeret af PECB

Forstå implementeringen af rammerne for risikoledelse baseret på ISO 31000

Dato

01.11.2025

Sted

Online