Klar tale om kompensation fra nordiske forbrugermyndigheder

Nordiske forbrugerombudsmænd opfordrer virksomheder til at droppe de generelle udsagn som for eksempel CO2-neutral og i stedet beskrive, hvad de konkret gør for at kompensere for deres CO2-udledning.

Foto: 123rf.com

14.05.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, SCM.dk

Produkter bliver i stigende omfang markedsført som CO2-neutrale, CO2-kompenserede og lignende, fordi virksomheden har købt klimakreditter i projekter, der binder CO2 fra atmosfæren, eller fordi der med projekter undgås en CO2-udledning. 

Det kan være projekter, som opsætter anlæg med vedvarende energi eller arbejder med skovrejsning eller skovbevarelse. Det har dog i praksis vist sig at være svært at dokumentere klimaeffekten af projekterne.

For nylig gik de nordiske forbrugermyndigheder i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige derfor sammen om at orientere virksomhederne om, at markedsføring af et produkt som CO2-neutralt, CO2-kompenseret og lignende baseret på klimakompensation nemt kan vildlede forbrugerne.

Baggrunden for den fælles udmelding er, at de fem landes myndigheder er blevet enige om at lægge en dom fra Sverige fra februar 2023 til grund for håndteringen af samme type sager i alle landene. Læs mere om denne sag her.  

Det skal være meget konkret.

Den danske forbrugerombudsmand, Torben Jensen, anbefaler, at virksomheder i markedsføringen beskriver, hvad de gør. 

”Mange produkter markedsføres som for eksempel CO2-neutrale, fordi virksomheden har ydet økonomisk støtte til klimaprojekter. Det er selvfølgelig godt – men virksomhederne kan risikere at vildlede forbrugerne, når de på denne måde kobler det markedsførte produkt sammen med aktiviteter, der finder sted udenfor produktets værdikæde. Derfor anbefaler vi, at man beskriver i sin markedsføring, hvad man konkret gør,” siger han.

Så hvis en virksomhed køber kreditter i klimaprojekter, er det dét, der skal indgå i markedsføringen. 

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse, at et sådant støtteudsagn f.eks. kunne være 

”For hver solgte [produkt] støtter vi [f.eks. plantning af nye træer] gennem [klimaprojekt], hvorved der over de næste 20 år bliver bundet [antal kg/tons] CO2”.

Løfter til forbrugerne om, at CO2-udledningen ved et produkt eller aktivitet derved bliver kompenseret eller neutraliseret, skal man derimod holde sig fra. 

Markedsføringsloven i dag – og om to år

Lovgrundlaget for Forbrugerombudsmandens anbefaling er Markedsføringsloven, der stiller krav om dokumentation – også for virksomheders klima- og miljøudsagn. 

Dokumentation af klimaprojekter

Nogle af de forhold, dokumentation af klimaprojekter klart skal vise er: 

  • at CO2-kompensationen ikke ville have fundet sted uden projektet (additionalitet),
  • at projktets klimaeffekt er permanent (permanens), 
  • at klimaeffekten finder sted samtidig med eller umiddelbart efter udledningen (samtidighed), og 
  • at der ved projektet ikke blot sker udledning et andet sted, sådan at der reelt er en klimaeffekt (lækage). 

Ser man specifikt på dokumentationskrav for CO2-kompensation gennem klimaprojekter, så er ikke tilstrækkeligt at sandsynliggøre en klimaeffekt ved et projekt. For at det tæller som dokumentation, skal denne have taget højde for en række anerkendte problematikker ved den type projekter (se faktaboks).  Og selv hvis det er muligt at dokumentere klimaeffekten, bør virksomhederne oplyse forbrugerne om, at neutraliteten eller kompensationen skyldes køb af klimakreditter fra en aktivitet udenfor det markedsførte produkts værdikæde. 

Virksomheder går dog en noget anderledes fremtid i møde på dette område pga. implementering af ændringer i EU’s direktiv om urimelig handelspraksis i den danske markedsføringslov med virkning fra 27. september 2026.

De nye regler slår det fast, at det under alle omstændigheder vil være ulovligt, når ”den erhvervsdrivende hævder på basis af kompensation for drivhusgasemissioner, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet med hensyn til drivhusgasemissioner.”

Med andre ord: Hvis reduktioner ikke er sket inden for produktets værdikæde, kan de ikke bruges til at reducere et produkts klima-aftryk. Det er klar besked. 

Greenwashingsagernes lovgrundlag

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Ifølge markedsføringslovens § 6 må virksomheder ikke udelade eller skjule væsentlige oplysninger i markedsføringen eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med §§ 5 og 6, at den pågældende handelspraksis er egnet til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. § 8.

Endelig følger det af markedsføringslovens § 13, at oplysninger om faktiske forhold i markedsføringen skal kunne dokumenteres.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

15.05.2025SCM.dk

EWII har sat strøm til Danmarks største batteri

15.05.2025PALOMAT

Sponseret

ALBERTINA Machinery sparer tid og penge med PALOMAT® Inline

13.05.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Teresa tiltrak både fagfolk og studerende på Robotbrag

12.05.2025SCM.dk

USA og Kina sætter toldkrig på pause

12.05.2025Consafe Logistics

Sponseret

Consafe Logistics gearer op

12.05.2025Global AGV

Sponseret

Træt af flaskehalse i produktionslinjen?

12.05.2025PALOMAT

Sponseret

Slip for tunge løft – gør arbejdsmiljøet smartere med PALOMAT®

09.05.2025SCM.dk

Nu skal ecodesign og produktdata på SMV’ernes dagsorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro