Klassens grundige dreng

Den norske logistikvirksomhed ColliCare er på vej ind på det danske marked og vil gøre sig gældende ved at tilbyde den bredeste og smarteste løsning – selvom den ikke nødvendigvis er den billigste på enkelte standardtjenester.

18.10.2016

SCM.dk

Prisen er en klassisk konkurrenceparameter i stort set alle brancher, og her er transport- og logistikindustrien bestemt ingen undtagelse. Det er den nemt sammenlignelige faktor, som alle kan forholde sig til, og som både udbydere og kunder altid vil fokusere på.

Alligevel er det er ikke der, det centrale fokus ligger for en af de relativt nye aktører på det danske marked. For norskejede ColliCare, der har været repræsenteret i Danmark siden 2013, vil hellere satse på at skabe værdi for sine kunder gennem det, virksomheden selv kalder ’totale supply chain-løsninger’.

”Vi vil gerne være leverandør af ændringer. Vi går efter at blive mere en partner for en virksomhed end ’bare’ at være transportør”, siger CEO for ColliCare, Knut Sollund. Foto: ColliCare.

”Vi vil gerne være leverandør af ændringer. En af vores værdier handler om, at vi skal være smartere end vores konkurrenter, og det betyder – for os – at vi skal kunne tilbyde den bedste, komplette pakke, det vil sige al håndtering hele vejen fra producent til slutbruger. På den måde går vi efter at blive mere en partner for en virksomhed end ’bare’ at være transportør”, siger koncern-CEO Knut Sollund.

Han understreger samtidig, at de tilpassede løsninger, man kan tilbyde sine kunder, ofte vil skabe synergier, der også prismæssigt vil være både fordelagtige og omkostningseffektive. En del af ColliCares strategi handler således om at skabe direkte værdi for sine kunder – eller partnere om man vil. Det skal blandt andet ske gennem en forholdsvis håndfast tilgang til at sikre effektivitet og kvalitet i de forsyningskæder og arbejdsgange, man er involveret i.

Procentstraf til forsinkede leverandører
Via et vendor management-system, som blandt andet følger op på de betingelser og vilkår, importørerne måtte have i sine leveringsaftaler med producenterne, kan kunderne outsource opfølgningen og dokumentationen til ColliCare. Gennem rapporter kan kunden så få dokumentation for leveringskvaliteten hos leverandørerne. Her har nogle kunder aftaler med sine leverandører om en straf på op til 10 procent af det samlede ordrebeløb fra de producenter, som ikke lever op til aftalens betingelser omkring kvalitet og levering.

”Det er selvfølgelig noget, der skaber finansiel gevinst for vores kunder, og som de kan bruge på forskellig vis over for deres leverandører, men det er også noget, der møder modstand visse steder, fordi nogle parter kan føle sig ’overvågede’. Men generelt bliver det taget godt i mod, og det er ikke noget, der har skræmt nogen væk”, siger Knut Sollund.

Ifølge Knut Sollund er den model, sammen med de forskellige, dedikerede tjenester, man tilbyder i Asien, en del af forklaringen på den hastige vækst, ColliCare har oplevet hjemme i Norge, hvor store aktører som Tesla og Coop er blandt kunderne. Loyaliteten blandt netop de store kunder er en anden.

Jesper Hansen er direktør for ColliCare i Danmark. Hans afdeling tæller indtil ”kun” omkring et par håndfulde folk, men man regner med at flere vil komme til i fremtiden. Foto: ColliCare.

Selskabet er således under 10 år gammelt, men med en stab på 250 fastansatte (plus omkring 350 chauffører), et budget, der i år runder 1 milliard norske kroner, 13 terminaler og kontorer i syv lande inkl. Indien og Kina, er det gået stærkt for virksomheden, som dog stadig er ejet af den samme kreds, der startede den op i 2007.

Samme model i Danmark
Og det er netop den helhedsløsning, der også skal være ColliCares nøgle til det danske marked, hvor man nu altså gerne vil til at gøre sig gældende for alvor. Derfor gælder det nu om at udbrede kendskabet til navnet – ”Vi har et pænt markedsføringsbudget”, som Knut Sollund siger – og så ellers få landet nogle (flere) kunder.

”Vi er en rentabel virksomhed med et etableret koncept, som vi er sikre på, vi kan overføre til Danmark. Derfor kan vi også tillade os at være tålmodige og starte ét sted i stedet for bare at løbe rundt med den laveste pris. Selvfølgelig skal og kan vi være konkurrencedygtige på bundlinjen, men vi skal i lige så høj grad være en dialogpartner, der spørger ind og lytter i stedet for bare at præsentere vores egne løsninger”, forklarer ColliCares danske direktør, Jesper Hansen.

Den nærmeste fremtid handler således om at bygge en kundebase op i Danmark, og ad den vej begynde at tage markedsandele fra de mere kendte navne, hvilket man ser med optimisme på. For som Knut Sollund siger ”Logistik er værdifuldt og vi kan koble det hele sammen på en smart, fleksibel og enkel måde. Så vi skal nok blive synlige”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup