Kunderne tager magten i kæden

Kæden bliver vendt på hovedet. Differentierede og fleksible forsyningskæder, der er styret af kundekrav, er en af hovedingredienserne i fremtidens forsyningskæde.

I 2012 er det kundens ansvar at hente varen. I 2021 vil virksomheden have ansvaret for at bringe varen til kunden. Foto: Walmart..

11.01.2013

SCM.dk

One size does not fit all. Det er en af hovedkonklusionerne på PwC’s undersøgelse “Global Supply Chain Survey 2013” med deltagelse af mere end 500 supply chain ledere fra hele verden. Den tid hvor virksomheder kunne regne med høj loyalitet og forudsigelige ordrestrømme fra kunder og forretningspartnere er fortid. Nutiden og fremtiden er præget af kunder, der strammer kravene til hurtige og præcise leveringer til stadig lavere priser. Den udvikling er blandt andet drevet af den voksende online handel, der påvirker detailsektoren men også smitter af på engros, logistik, produktion og service.

Tilpassede kæder
PwC’s globale undersøgelse konkluderer, at forsyningskædelederes svar på denne udvikling er design af differentierede kæder, der kan imødekomme de specifikke behov hos forskellige kundesegmenter. Kunder har behov for forskellige service- og omkostningsniveauer, og der er behov for at udvikle flere kanaler for at imødekomme kundernes mulighed for at købe ind i butik, via website, via mobilen eller en kombination.

”Når forsyningskæder begynder at producere det, der bliver solgt frem for at sælge det, der bliver produceret, så kan festen starte”.

Dag Ericsson, professor, Högskolan i Borås

Fra skub til træk
Den udvikling er den svenske professor Dag Ericsson fra Högskolan i Borås enig i: ”Supply chain management er på vej til at udvikle sig til demand chain management. Når forsyningskæder begynder at producere det, der bliver solgt frem for at sælge det, der bliver produceret, så kan festen starte”, fortalte han til de cirka 70 deltagere på Consafe Logistics’ kundekonference login:2012 i oktober måned.

SCM som forretningsaktiv
”Det er en udvikling, der har været i gang de sidste 10-12 år, og den hænger sammen med en modning af disciplinen SCM. Der sker et skift i perspektiv i disse år, som for alvor vil sætte demand chain management på erhvervslivets dagsorden. Vi vil begynde at se virksomheder og virksomhedsledere tale om, at logistik vinder markedsandele og skaber bundlinjevækst, at logistik bliver et forretningsaktiv og ikke et cost-center”.

Den udvikling bliver bekræftet af PwC’s undersøgelse, hvor 45 procent af respondenterne karakteriserer supply chain som et strategisk aktiv i deres virksomhed.

Demand chain management
Dag Ericsson lister en række stikord, der skitserer, hvor radikalt perspektivskiftet er: 

Fra gammelt perspektiv

Til nyt perspektiv

Inside-out perspektiv

Outside-in

Cost

Value

Efficiency

Effectiveness

Suppliers

Customers

To sell what we can produce

To produce what we can sell

Push

Pull

Closed system

Open system


FAKTA

Den omvendte verden
”I 2012 skal kunden stadig bevæge sig hen til et centralt sted for at få udleveret en vare. I 2021 vil det være omvendt: Kunden og virksomheden ved, hvor kunden er, og virksomheden må sørge for, at varerne bliver bragt ud til kunden".

"I 2021 er det cutting edge, at kunderne kan scanne stregkoder ind på deres mobiltelefon på metro stationer på Frederiksberg og i Seoul, for så at få varerne leveret om aftenen på bopælen".

"I 2021 giver teknologien (GPS) mulighed for, at forbrugerne kan leve en slags nomadetilværelse, hvor de ikke er bundet af faste steder, og hvor shopping ikke er en særskilt aktivitet men derimod en del af det normale hverdagsliv uanset tid og sted".  

Kilde: ”FORSYN2021 – Visionsrapport om fremtidens forsyningskæde” udgivet 2012 af Post Danmark A/S i samarbede med Institut for Fremtidsforskning og en tænketank på 10 supply chain eksperter.

Se mere på www.postdanmark.dk/logistik

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025SCM.dk

Vidensarbejdere: Arbejdslivet føles mere krævende end givende

23.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

21.10.2025SCM.dk

5 genveje til succes som CSCO

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

29.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.11.2025

Sted

Online