Kunstig intelligens og Industri 4.0 hitter hos virksomhederne

Nye tal fra DI’s virksomhedspanel viser, at virksomhederne igennem de seneste år har øget brugen af avancerede teknologier. Samtidig har flere virksomheder sat gang i nye digitaliseringsprojekter, og så har COVID-19 skubbet på virksomhedernes investeringer i digitale salgskanaler og digital kontakt til kunderne.

Foto: ra2studio / 123RF.

13.09.2021

SCM.dk

Avancerede teknologier som kunstig intelligens, Internet of Things (IoT) og 3D print er alle blevet mere gængse i virksomhederne fra 3. kvartal 2019 til 2. kvartal 2021. Andelen af virksomheder, der anvender kunstig intelligens, er steget fra 8 procent til 13 procent, IoT er vokset fra 16 til 21 procent og for 3D print er tallet gået fra 18 til 24 procent. Med IoT kan virksomhederne forbinde maskiner, sensorer og robotter for herved blandt andet at kunne overvåge, fejlrette eller fjernstyre.

”Det er meget positivt, at flere virksomheder har taget avancerede teknologier som kunstig intelligens og IoT i brug. Der ligger enorme forretningsmuligheder for danske virksomheder, bl.a. fordi det sætter virksomheder i stand til at udnytte data om deres kunder og deres egen forretning til at udvikle nye produkter og til at videreudvikle de eksisterende. 3D print giver virksomhederne nye muligheder, specielt under COVID-19, hvor forsyningskæder ikke har fungeret optimalt”, siger branchedirektør i DI Digital Rikke Hougaard Zeberg.

”Men vi kan også se, at vi fortsat har et stort arbejde foran os. Vores undersøgelse viser, at der stadig er 30 procent af virksomhederne, der ikke anvender avancerede teknologier. Dem skal vi have med på udviklingen. Vi skal derfor have gjort avanceret teknologi som f.eks. robotter mere tilgængeligt for SMV’erne. Vi skal skabe bedre rammer for at teste teknologi af, uden at det vælter hverken budgettet eller timeregnskabet”, fortæstter Rikke Hougaard Zeberg.

Læs også: Nej, kunstig intelligens kan ikke løse alle supply chain udfordringer

Andelen af virksomheder, der har haft et digitaliseringsprojekt inden for de seneste to år, er steget fra 59 procent til 67 procent. COVID-19 har specielt skubbet til virksomhedernes investeringer i digital kontakt til kunderne, hvor 63 procent i høj grad eller i nogen grad har fremrykket deres investeringer på dette område.

Flere virksomheder skal i gang med digitalisering, men der er en række barrierer, som virksomhederne peger på. Virksomheder angiver manglende tid og ressourcer som en barriere for digitalisering, men også at de mangler de rette kompetencer i virksomheden f.eks. til digital forretningsudvikling.

”I DI’s digitale taskforce CEO Commitment har vi netop drøftet, hvordan vi løfter digitalisering i de små og mellemstore virksomheder. En af de ting, vi drøftede, var alternative måder at få ny digital viden ud i virksomhederne. Ikke alle virksomheder behøver måske at ansætte en it-specialist, et alternativ kan være at hyre en nyuddannet kandidat – som måske generelt har mere mod på det digitale og har digital erfaring med i bagagen. De drøftelser tager vi videre ind i regeringens digitaliseringspartnerskab, som senere på året skal lancere en række anbefalinger, der skal blive til regeringens kommende digitaliseringsstrategi”, afslutter Rikke Hougaard Zeberg.

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

16.09.2024SCM.dk

Grøn stål bliver større del af lastbilproduktion

16.09.2024SCM.dk

Grønne lastbiler fylder betydeligt mere på vejene

13.09.2024SCM.dk

Data og viden om værdikæden giver markedsfordele

12.09.2024SCM.dk

Danske ledere har klar favorit til præsidentvalg

11.09.2024SCM.dk

Topledere har vigende fokus på bæredygtighed

10.09.2024SCM.dk

Syv bud på de bedste biodiversitetsindsatser

10.09.2024SCM.dk

Stærke relationer reducerer risici

27.08.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Lad den samlede kæde danse i takt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kommunikation og teamrelationer

Vil du kunne lede projektteam og interessenter – eller gør du det allerede og ønsker du at styrke dine kompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og opkvalificer dine evner til at kommunikere og skabe gode teamrelationer.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til FoodTech 2024

Få et indblik i innovative interne logistikløsninger til fødevareindustrien på FoodTech 2024.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning